Redactie
Redactie Health 11 sep 2017

De voordelen van pijn tijdens een workout

Hoewel iedereen andere doelen heeft in het leven, is er één ding dat we massaal proberen te ontwijken: pijn. Het valt niet te ontkennen dat het ervaren van pijn onprettig is. Toch is het – zoals veel sporters weten – een belangrijk onderdeel van fitness.

Pijn is een signaal vanuit het lichaam dat de geest vertelt dat er een gevaarlijke situatie is of aankomt – zoals een blessure. Alle levende wezens hebben daarom logischerwijs de neiging om pijn te ontwijken.

Wie de pijn weet te omarmen, kan daarentegen grote stappen maken. Het stemmetje in je hoofd dat roept dat nog een paar kilometer extra rennen echt geen goed idee is, moet je kunnen overstemmen. Dieper squater met meer gewicht, terwijl je bovenbenen een leger pijnsignalen stuurt naar je hersenen? Negeren die handel. Dat is niet makkelijk, maar wel essentieel om verder te komen. Leuk en aardig, maar hoe maak je van pijn iets positiefs?

Plaats het in perspectief

Fysieke pijn is het omgekeerde gevoel van comfort. Hoewel iedereen comfort kan ervaren in zijn leven, kunnen mensen die door een pijngrens zijn geschoten beamen dat comfort tientallen aangenamer voelt wanneer je er eerst voor hebt geleden. Verzacht de pijn tijdens een workout daarom met de gedachte dat je later meer genot zult ervaren dan anderen. Natural high. We quoten een stuk tekst uit dit onderzoek:

“Plezier is gelimiteerd door de hoeveelheid pijn die het wegneemt. Plezier kan alleen ervaren worden binnen een context waarin pijn bestaat en waarin het wegnemen van pijn op zichzelf al een prettige ervaring is. Denk aan het moment waarop je een maaltijd mag eten na een lange periode van vasten of het nemen van een koude douche na een bloedhete dag.”

Pijn maakt je sterker

No pain, no gain. Het is een alom bekende uitspraak binnen de fitness-wereld. Wie sterker wil worden, moet pijn lijden. Het is een belangrijke motivator om door de pijn te bijten, maar niet de enige. Wie zichzelf traint om door fysieke pijn te overwinnen, wordt daar ook geestelijk een sterker mens van.

Zo ontdekten twee Australische onderzoekers dat men een stuk toleranter wordt en meer mentale kracht opbouwt, door af en toe flink over de pijngrens te gaan tijdens een workout. Ook neemt vermoeidheid, spanning en kans op depressies af. Je kunt simpelweg meer hebben doordat je in je bovenkamer kunt refereren naar momenten dat je het veel zwaarder had.

Daarnaast kan pijn de geest flink temperen, oftewel: mindfulness. Dit gebeurt allereerst dankzij het chemische proces dat plaatsvindt in je hoofd, de alom geliefde runners high. Ook tijdens intense krachtsport komt er endorfine vrij, waardoor je gemoedstoestand positiever wordt. In veel gevallen zorgt het overwinnen van pijn eveneens voor een tevreden en rustgevend gevoel in je dagelijkse bestaan, doordat je keer op keer je eigen prestaties weet te verbeteren.

Pijn maakt bewust

Het maakt niet uit welk type pijn je hebt ervaren in jouw leven, je zult anderen beter begrijpen die in eenzelfde soort situatie verkeren. Wie een verleden met depressies kent, weet precies wat een ander doormaakt die met een gelijke kwaal rondloopt. Hetzelfde geldt voor fysieke pijn. Indien je buurman zijn one rep max probeert te verbeteren op de bench press, kun je hem steunen en verder helpen doordat je precies weet wat hij doormaakt. Een oude wijsheid luidt niet voor niks: pijn is (soms) fijn.

Reageer op artikel:
De voordelen van pijn tijdens een workout
Sluiten