Interactieve films: revolutionaire vernieuwing of onnodige gimmick

Wanneer je naar de bioscoop gaat, weet je precies wat je te wachten staat. Je bestelt een drankje, scoort een bak popcorn, laat je wegzakken in zo’n mooie rode stoel en geniet vervolgens van een lineair verhaal. Helemaal niets mis mee, maar kan het ook anders?

Films zijn samen met boeken de meest lineaire vorm van media. Als kijker heb je geen enkele invloed op de gebeurtenissen op het witte doek. Dat het ook anders kan bewijst de interactieve film Late Shift.

Jij maakt de keuzes

Manners was aanwezig bij de eerste vertoning van deze film in een Nederlandse bioscoop en ontdekte hoe films en games kunnen samenkomen. In de basis is Late Shift een iets meer dan een uur durende actiefilm over Matt. Een wiskundestudent uit Londen die per toeval verzeild raakt in een roofoverval en uiteindelijk uit handen van de Chinese maffia moet blijven. Of dit lukt, hangt af van de kijker.

Als bioscoopbezoeker bepaal jij namelijk welke keuzes Matt maakt met behulp van een app. De film kent in totaal meer dan 180 keuzemomenten. Sommige keuzes hebben weinig invloed op het verhaal, terwijl andere keuzes vergaande gevolgen hebben. Op al deze keuzemomenten krijgt het publiek kort de tijd (enkele seconden) om te reageren. Als de tijd om is, maakt Matt de keuze waar het grootste deel van het publiek voor heeft gestemd.

Natuurlijke flow

Het resultaat is een film met veel verhaallijnen en zeven verschillende eindes. Een ambitieus project dat veel valkuilen kent. Vooraf waren we bijvoorbeeld bang dat de keuzemomenten de kijker uit de film zou halen. Dit is zeker niet het geval.

De momenten waarop je een keuze moet maken zijn kort en de film blijft ondertussen doorlopen. Het is niet zo dat het beeld stil komt te staan. Een slimme zet, want zo houdt de film het momentum vast en blijf je in de flow.

Technisch gezien zit het keuzesysteem dus wel goed, maar uiteindelijk draait het om het verhaal en de invloed die jij kunt uitoefenen. De schrijver van Late Shift is niemand minder dan Micheal R. Johnson, die je kunt kennen van de Sherlock Holmes-film uit 2009 met Robert Downey Jr. Deze man weet dus wel hoe je een spannende actiefilm moet schrijven.

Dieper dan je denkt

Ook met Late Shift slaagt hij hierin. Het is niet hoogstaand, maar het is een knappe prestatie om zoveel verhaallijnen binnen één film samen te brengen. Vooral belangrijk is dat je, ongeacht de keuze die je maakt, altijd naar een vermakelijke actiefilm zit te kijken. Voor de acteurs, filmcrew en regisseur geldt hetzelfde. Ze hoeven niet te rekenen op een Oscarnominatie, maar de acteerprestaties zijn ruim voldoende en het verhaal wordt goed in beeld gebracht.

Al met al is Late Shift een vermakelijke film die de moeite waard is om meerdere malen te kijken. Wanneer je de film voor het eerst bekijkt denk je te weten welke keuzemomenten het belangrijkst zijn, maar pas wanneer je de film vaker hebt gezien merk je dat sommige, op het oog kleinere, keuzes een grotere impact hebben dan je vooraf had gedacht.

Zelf ervaren

Zet een kruis in je agenda op 21 juni, want op die dag is de film te zien in zes verschillende Vue bioscopen in Nederland (Alkmaar, Hilversum, Kerkrade, Hoogeveen, Apeldoorn, Eindhoven). Als je liever alle keuzes zelf wil maken kun je Late Shift ook kopen via Steam voor 12,99 euro. Op die manier kun je vanaf de bank alle mogelijke verhaallijnen beleven.

Reageer op artikel:
Interactieve films: revolutionaire vernieuwing of onnodige gimmick
Sluiten