Life

Last van FOMO? Zo kom je snel van je social media verslaving af

Laat je leven niet leiden door je smartphone

Steeds meer Nederlandse jonge mensen hebben een social media verslaving. Dit bericht zal vast niet als donderslag bij heldere hemel voor je komen. Voor wie nog in de ontkenningsfase zit, of wie zijn verslaving al lang heeft toegegeven maar er simpelweg vanaf wil, hebben we 5 handige tips voor je. Take back control!

1. Stop met je FOMO

Dit is wellicht veel makkelijker gezegd dan gedaan, maar stop met je druk te maken over de dingen die je allemaal mist. Je hebt geen controle over wat er op je scherm wordt weergegeven. Dat beslissen Facebook, Instagram of Snapchat voor je. Daardoor heb je ook geen controle over wat je niet ziet en allemaal mist. Door je feed iedere 5 minuten te bekijken verander je daar niks aan.

2. Wees wat selectiever

Tijdens je werkweek plan je waarschijnlijk niet iedere avond van de week en iedere weekend dag vol om met je vrienden door te brengen. Je hebt ook wat me-time nodig. Benader je online leven ook op deze manier. Je vrienden kunnen je gemakkelijk overvragen via WhatsApp, waardoor je het gevoel hebt dat je continu bereikbaar moet zijn. Wees daarom wat selectiever in de berichten die je beantwoord, en vooral, wanneer je dat doet.

3. Laat je niet misleiden en verleiden

Ook al weten we dat de dingen die we op social media zien niet per se in realtime gebeuren, en dat ze soms niet zijn wat ze lijken, is het lastig om ‘echt’ van ‘nep’ te onderscheiden. Onderbewust laat je je toch vaker beïnvloeden door de dingen die je op je feed voorbij ziet komen. Vergelijk daarom niet jouw complete leven met iemands leven op social media.

4. Beperk jezelf

Neem een maximum tijd in gedachten hoe lang je per dag op social media mag doorbrengen. Ga vervolgens iedere keer nadat je dit limiet hebt bereikt even opstaan, loop een klein rondje, of drink een glas water; doe dus iets dat je gedachten afleidt en je weer nieuwe ruimte in je hoofd geeft.

5. Social media verslaving? Trek aan de bel

Hiermee bedoelen we niet dat je professionele hulp moet zoeken (behalve als je verslaving serieus uit de klauwen loopt natuurlijk). Wat we wel bedoelen is dat je waarschijnlijk wel een aantal belminuten in je bundel hebt zitten. Gebruik die dan ook! In plaats van dat je je complete afspraken en weekendplannen via WhatsApp maakt, pak je deze keer gewoon je telefoon op en bel je iemand even. Een stuk gezelliger, effectiever en socialer.

Een social media verslaving en smartphone verslaving gaan bijna hand in hand. Vorige week schreven we een stuk over hoe je van je smartphone verslaving kunt afkicken met 5 kinderlijk simpele, hands on trucs. Check ze hier.

21-05-2018 - Thomas Aalderink