Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Wheels 5 juni 2020

Van Lancia-dealer tot evenementen: de bijzondere garage van Stef

Stef Hartogs kent zijn beide Lancia’s vanaf dag één en geniet er na een lange periode van stilstand weer volop van.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Wie wat bewaart…

Mijn vader handelde in Ferguson tractoren en later ook in auto’s. Hij heeft vele merken verkocht, zoals Volga, Isuzu, Glas en Lloyd bijvoorbeeld. Op een dag moest ik een onderdeel ophalen bij een bedrijf waar een Lancia Fulvia stond en ik vond het meteen een leuke auto.

Lancia leek me een mooi merk om te gaan verkopen en zo zijn we van 1967 tot 1983 Lancia-dealer geweest. In het begin verkochten we Fulvia’s, Flavia’s, en later de Gamma, de Beta en de 2000. De aantallen waren laag, het waren andere tijden.

De verkoop van zo’n Fulvia en Flavia was op de vingers van een hand te tellen. Er kwam ook nooit iemand langs van de importeur die zei dat de aantallen omhoog moesten. Het waren technisch mooie, betrouwbare auto’s. Als een klant langskwam voor een grote beurt dan was je de hele dag bezig, je pakte alles aan, en dan zag je zo’n auto het hele jaar niet meer terug.

Lancia Fulvia

De Fulvia die je hier ziet, heeft mijn vader in 1974 nieuw verkocht aan een arts. Zijn hele familie reed Lancia. Hij reed zelf een Flaminia en kocht deze voor zijn vrouw. In 1981 ruilden we de auto weer in op een nieuwe Mitsubishi Colt.

De Fulvia was nog in een mooie staat, alleen de motorkap is een keer gespoten omdat de eigenaar een schuivertje maakte en met de kap onder het prikkeldraad door ging. We besloten de Lancia niet door te verkopen, hij is weggezet. We hadden ruimte genoeg en we hebben er af en toe in gereden op een mooie zomerdag.

Lancia Gamma

In de tijd dat we dealer waren, hebben we acht Gamma’s verkocht: twee Coupés en dit is een van de zes Berlina’s. Het was toen een concurrent van de BMW 5 Serie, de Mercedes 250 en de Citroën CX. Deze Gamma hebben we nieuw geleverd via de Belgische importeur.

Onze klant had een bedrijf in België en het model was hier in Nederland al niet meer leverbaar. Na een jaar is de auto in Nederland op kenteken gezet en weer een jaar later ingeruild op een Mitsubishi Galant met een 1800 Turbo Diesel. De eigenaar ging regelmatig naar Italië heen en weer en dat werd hem te duur met de Lancia. De Gamma is ook in de opslag gezet, daar is jaren niet mee gereden.

Weer op pad

Ik heb ruim veertig jaar in het bedrijf gewerkt, maar toen ik stopte ben ik verhuisd en kreeg ik een ruime garage. Daar heb ik de beide auto’s neergezet en zo zijn ze vijf jaar blijven staan. Na die vijf jaar ben ik toch maar eens gaan kijken of ze nog wilden lopen en dat ging eigenlijk vrij gemakkelijk.

In de tien jaar daarna startte ik ze af en toe wel even en reed ik er een klein rondje mee zodat alles even draaide en warm werd. En sinds ruim twee jaar heb ik de schorsing opgeheven en rij ik er weer regelmatig mee. Ze moesten natuurlijk gekeurd worden en ik heb toen de nodige delen vervangen.

Vernieuwing

Een uitlaat, de banden, filters en bij de Fulvia zijn de remmen ook nog vernieuwd. De eerste Fulvia’s hadden een slecht remsysteem, maar dat is op deze auto echt verbeterd. Van de Gamma zijn de benzineslangen en de -pomp vernieuwd en er zit ook nog een andere ontsteking op.

Hij heeft nu 65.000 kilometer gelopen en rijdt echt super. Er zit een heerlijke motor in, als je zestig rijdt in zijn vijf en gas geeft, gaat hij er gelijk vandoor, hij heeft een behoorlijk hoog koppel. Er zit weinig elektronica in zo’n Gamma, maar het zit allemaal wel bijzonder in elkaar, ik ben dus blij dat ik het onderhoud zelf kan doen.

Als je het zou moeten uitbesteden moet je naar een specialist en wordt het erg duur. In de tijd dat hij in productie was, zijn er veel modificaties doorgevoerd en omdat dit een van de laatste is, is het echt een goede auto.

Evenementen

Ik ga er nu vooral mee naar evenementen. Een tijdje geleden stond iemand de Gamma te fotograferen, hij sprak me aan, vroeg of de auto te koop was en noemde een prijs. Ik ben er niet op ingegaan. Laatst kwam ik dezelfde man weer tegen en bood hij nog iets meer.

Maar ik doe deze auto’s niet meer weg. Ik geniet er erg van en een Gamma of een Fulvia in deze mooie originele staat vinden is bijna onmogelijk.

Weetjes

De Gamma was het topmodel van Lancia. Het is het laatste model dat Lancia zelfstandig ontwikkelde voor het door Fiat werd overgenomen. Aanloopproblemen met de bijzondere viercilinder boxermotor deden de reputatie geen goed.

In een Autovisie-test van de Gamma 2500 i.e vroeg Nico de Jong zich destijds al af waarom Lancia dit blok had gebruikt, er had volgens de toenmalige hoofdredacteur een zescilinder in gemoeten. Een blok dat vrijwel alle concurrenten immers wél leverden en veel beter zou passen bij de uitstraling van de Gamma. En dan te bedenken dat er ontwerpplannen zijn geweest voor een 4,0 liter V6…

Reageer op artikel:
Van Lancia-dealer tot evenementen: de bijzondere garage van Stef
Sluiten