De ultieme Italiaanse klassiekers #9: Lamborghini Miura

Wij schakelden de hulp van onze lezers in om de ultieme Duitse, Engelse, Amerikaanse, Italiaanse en Japanse klassiekers te bepalen. Jullie kozen en stelden zo een top 10 per land samen uit tientallen modellen. Van #10 werken wij op naar #1. Vandaag de ultieme Italiaanse klassiekers met op #9: de Lamborghini Miura.

Wat is het?

De Miura was de allereerste supercar die uit de Lamborghini fabriek rolde. Deze auto was dus het beginpunt van een lange geschiedenis vol iconische supercars. De Miura was niet alleen een doorbraak voor Lamborghini, maar voor de autoindustrie in het algemeen. Dit was namelijk de eerste achterwielaangedreven supercar waarbij de motor in het midden lag. Iets wat vanaf dat moment de standaard werd voor dit type auto’s.

De eerste Miura rolde in 1966 van de band. Zeven jaar en 764 Miura’s verder stopte Lamborghini met het produceren van de iconische tweezitter. In die periode werden drie verschillende versies van de Miura gebouwd. De P400, P400S (Sprinto) en P400SV (Super Veloce). Hierin staat de P voor posteriore, wat Italiaanse is voor “achteraan”. Dit verwees naar de plek van de motor. Met het getal 400 werd de cilinderinhoud aangeduid.

Wil je alle ultieme klassiekers uit Engeland, Duitsland, Italië, de VS en Japan zien? Hier vind je het volledige archief.

Alle drie de versies beschikten over hetzelfde 3,9 liter V12 motorblok. Dit blok leverde 345pk en werd voor de P400S nog wat verder gekieteld tot 370 pk. Voor de P400 SV werd de motor nog verder opgevoerd tot 385pk. Vooral de P400S (die tussen 1968 en 1971 geproduceerd werd) was met een topsnelheid van 288 km/u en een 0 tot 100 tijd van 5,6 seconden één van de snelste auto’s uit zijn tijd. De SV haalde overigens een destijds legendarische topsnelheid van 300 km/u.

Naast zijn baanbrekende mid-engine aandrijvingssysteem en ongekende prestaties is de Miura vooral een lust voor het oog. Hij heeft de klassieke vormen die we kennen van raceauto’s uit die tijd (zoals de Ford GT40), maar dan wel op een manier zoals alleen de Italianen dat kunnen. Sportiviteit en stijl in pure harmonie.

Waarom is-ie iconisch?

Bij Lamborghini denk je aan recordbrekende en vooral flamboyante supercars, maar dit was niet altijd zo. De grondlegger van Lamborghini (Ferruccio Lamborghini) wilde namelijk GT wagens bouwen en wegblijven van race georiënteerde auto’s zoals bijvoorbeeld Ferrari die maakte. Het waren Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani en Bob Wallace die in hun vrije tijd de Miura ontwikkelden en zo de standaard zetten voor alle supercars die daarna kwamen. De Miura zorgde ervoor dat Lamborghini de overstap maakte van GT auto’s naar op prestatie gerichte bolides. Een grote stap die vervolgens leidde tot meerdere baanbrekende en bijzondere supercars.

Lamborghini Miura trivia

De naam Miura is niet zomaar uit de lucht gegrepen. De auto is namelijk vernoemd naar het gelijknamige stierenras dat speciaal gefokt wordt voor het stierenvechten. Deze stieren staan bekend om hun enorme postuur, woeste karakter en sluwheid. Ferruccio Lamborghini was tijdens een bezoek aan de Miura ranch zelfs zo onder de indruk van het machtige beest dat hij de stier ging gebruiken in het logo van zijn merk.

Zoals een echte klassieker betaamt, schitterde ook de Miura op het witte doek. In de openingsscène van de originele The Italian Job zien we de P400 door de bergen rijden om vervolgens tot een explosief einde te komen. Voor het wrak dat je daarna ziet is een Miura gebruik die, als gevolg van een dodelijk ongeluk, total loss was verklaard. Naast een filmcarrière had de Miura ook nog succes in de muziekwereld. Het motorgeluid van de P400S is namelijk te horen tijdens de bridge in het nummer Panama van Van Halen.

In 2006 leek het er even op dat de Miura een comeback zou gaan maken. Op de North American International Auto Show presenteerde Lamborghini namelijk de Miura concept: de klassieker van weleer in een nieuw jasje. Helaas bleef het bij deze ene versie. Volgens CEO Stefan Winkelmann was dit een mooie manier om hun iconische supercar te eren, maar is Lamborghini vooral een merk dat zich richt op de toekomst. Geruchten over een terugkomst blijven echter rondzingen.

Wat kost-ie?

Toen de eerste Lamborghini Miura op de markt verscheen moesten autoliefhebbers 20.000 dollar neertellen. Dit klinkt misschien niet als veel geld, maar in 1966 was dit een pittig bedrag. Omgerekend naar de huidige economie is dit namelijk bijna 150.000 dollar. Inmiddels is deze iconische bolide nog veel meer waard geworden. Op de meeste veilingen begint het bieden al bij een half miljoen dollar. Dit kan vervolgens oplopen tot dik twee miljoen dollar voor de P400S of zelfs nog verder voor de P400SV.

Reageer op artikel:
De ultieme Italiaanse klassiekers #9: Lamborghini Miura
Sluiten