Jelle van Es Media 15 nov 2017

‘L.A. Noire’ Review – Sfeer en variatie maken deze game

In 2011 maakten we voor het eerst kennis met L.A. Noire, een nieuwe game uit de stal van Rockstar Games. Die ontwikkelaar kennen we natuurlijk allemaal van de GTA-reeks. Met die herinneringen in het achterhoofd, dachten we lang dat de game een GTA-ervaring in het oude Los Angeles zou gaan worden. Het bleek anders te zijn. Hoewel je in L.A. Noire een grote open stad hebt, is het niet iets wat uitdaagt om verkend te worden.

L.A. Noire en zijn verhaal

Nee, L.A. Noire is echt een verhalende game. Het is een titel die geschikt is voor geduldige gamers. Als je in jouw collectie games hebt staan van Telltale Games, zoals The Walking Dead, Life is Strange of Until Dawn, dan is de kans groot dat L.A. Noire een titel is waar je lol mee kunt beleven. In de game kruip je in de huid van Colin Phelps. Na de Tweede Wereldoorlog, waar hij gediend heeft aan het Japanse front, probeert hij een carrière als agent binnen het politiekorps van Los Angeles op te bouwen. Daarbij begint hij als simpele wijkagent, maar maakt hij al snel promotie en krijgt hij steeds meer interessante zaken. Maar krijgt hij ook steeds meer te maken met de corruptie binnen het korps. Je weet zodoende nooit wie je wel en wie niet kunt vertrouwen.

L.A. Noire is een game die uit verschillende losse zaken bestaat. In elke zaak heb je te maken met een misdaad die begaan is. Daarbij heb je een redelijk vast patroon van het onderzoeken van het plaatsdelict. Daar verzamel je bewijsmateriaal en spreek je met verschillende getuigen. Bij die gesprekken moet je goed opletten hoe zij op jouw vragen reageren. Als je aan hun integriteit twijfelt, dan kun je ze onder druk zetten. En als je zelfs bewijsmateriaal hebt dat hun verklaring tegenspreekt, dan kun je ze beschuldigen dat ze liegen. Aan de hand daarvan krijg je een redelijk idee wat er is gebeurd en ga je zoeken naar verdachten. Als je die tegenkomt, dan is de kans groot dat ze niet meewerken. Soms moet je dan gaan knokken, andere keren ga je de achtervolging inzetten en probeer je dan een arrestatie te verrichten. En tot slot moet je dan op het politiebureau er voor zorgen dat de verdachte toegeeft dat hij de misdaad heeft begaan.

Wees de perfecte detective

Dat klinkt allemaal heel simpel, maar in de praktijk is het een stuk lastiger. Je moet namelijk bij elke situatie die je voorgeschoteld krijgt de juiste keuze maken en het overeenkomstige bewijsmateriaal op het goede moment inbrengen. Een klein foutje kan er voor zorgen dat je een fout maakt en de verdachte vrijkomt. Dat betekent geen einde verhaal, maar geeft je gewoon een slechte score en minder ruimte om in toekomstige missies via intuition points lastige situaties op te lossen.

Buiten de losse missies is er ook nog een boeiend hoofdverhaal, waarin een seriemoordenaar de gemoederen binnen Los Angeles bezig houden. Verder ontmoet je een hoop interessante personages en is de sfeer van de jaren veertig echt uitstekend neergezet. Hierdoor wil je telkens doorgaan met het verhaal om te zien wat er gaande is.

Verschillende versies

L.A. Noire is nu beschikbaar op de Xbox One, PlayStation 4 en Switch. Voor deze review hebben we de game voornamelijk op de Switch gespeeld en daarna ook nog even op de PlayStation 4 gekeken hoe hij daar op was. De Switch-versie draait als een zonnetje en brengt de game netjes in beeld. De framerate is in orde, de personages zien er goed uit (er meer rekening houdend dat de game in 2011 uitkwam) en de gezichtsanimaties geven je de mogelijkheid om te zien of iemand liegt of de waarheid spreekt. Wel heeft de game wat last van schermopbouw. Vooral wanneer je in de auto zit en van A naar B rijdt merk je dat de wereld om je heen ingeladen wordt. Maar buiten dat is het een zeer fijne game om op je Switch te spelen.

De PlayStation 4-versie is qua inhoud identiek, maar is natuurlijk op visueel vlak iets beter. Het verschil komt met name tot zijn recht als je op een 4K-tv met HDR speelt. Het zijn dan de lichteffecten die heel erg mooi zijn en de sfeer van de game flink verhogen. Toch willen we benadrukken dat het het verhaal is waar je L.A. Noire voor haalt en dat staat in beide gevallen als een huis.