Michiel Hekkens
Michiel Hekkens Geld & Carrière 5 feb 2025
Leestijd: 2 minuten

Krimpflatie: deze supermarktproducten zijn wéér kleiner geworden

Voor het derde jaar op rij brengt De Consumentenbond supermarktproducten in kaart die plots minder inhoud bieden voor dezelfde (of zelfs een hogere) prijs. De verpakkingen worden veelal in het geniep aangepast, waardoor er een zweem van misleiding omheen hangt. Manners zet de ergste vormen van krimpflatie in een top 10.

Het houdt niet op, niet vanzelf… Supermarktproducten leden altijd al onder inflatie, maar de laatste jaren worden ze ook duurder door krimpflatie, graaiflatie en beknibbelflatie. Dit houdt niet op, en zeker niet vanzelf, want onder de grootste krimpers bevinden zich producten die kort geleden ook al krompen. De enige manier om dit te laten stoppen, is als we ze niet meer aanschaffen. Om deze reden is het handig dat De Consumentenbond weer een lijst vol namen en rugnummers heeft gepubliceerd. Manners zet de grootste misleiders nog eens extra in het zonnetje in deze krimpflatie top 10.

Krimpflatie top 10: de meest misleidende supermarktproducten

Als de prijs van een Ambi Pur Luchtverfrisser plots met 66 procent omhoog gaat, laat je hem voortaan in het schap staan. Maar als de prijs hetzelfde blijft en de verpakking kleiner is, heb je dat niet meteen door. Dat maakt krimpflatie zo geniepig. We hebben de grootste krimpers in een top 10 gezet, zodat je hier rekening mee kunt houden als je naar de supermarkt gaat.

SupermarktproductAfnameRelatieve prijsttijging (%)
1. Ambi Pur LuchtverfrisserVan 300 naar 185 ml+66%
2. Nesquick OriginalVan 500 voor 300 gram+47%
3. Dreft Wasmiddel ColourVan 1200 naar 945 ml+27%
4. Honig Mexicaanse WrapsVan 305 naar 265 g+25%
5. Eat Natural Fruit & Nut BarsVan 150 naar 120 g+25%
6. Ariel Ultra WasmiddelcapsVan 12 naar 10 capsules+20%
7. Dove Douchegel Van 250 naar 225 ml+18%
8. Jumbo Chocs Almond IJsVan 6×120 naar 6×100 ml+15%
9. AH Franse Gruyere geraspte kaasVan 150 naar 130 g+15%
10. AH Steenoven Pizza PicanteVan 447 naar 372 g+14%
Bron: De Consumentenbond

Sommige producten krompen alleen qua inhoud, andere kromoen ook een beetje in prijs (maar nooit evenredig) en bij weer andere kromp de verpakking én kwam er nog een prijsstijging overheen. De relatieve verandering in prijs (per 100 gram of milliliter) zie je in kolom drie.

Reacties van de fabrikanten

Zoals gebruikelijk levert de wederhoor onder fabrikanten een heleboel gelikte reacties op, waar de afdeling publiciteit ongetwijfeld lang op heeft zitten broeden. “De kleinere verpakking sluit beter aan bij de voorkeuren van de Nederlandse consumenten,” zegt Nesquick. Weinig consumenten zullen echter als voorkeur hebben om 47 procent extra te betalen voor hetzelfde kopje poeder-chocola. Dove zegt dat men zijn fles douchegel ‘een luxe uitstraling’ wilde geven. En oeps, daarbij ging helaas ook 10 procent inhoud verloren.

Albert Heijn (van de Gruyere-kaas) en Jumbo (van de nep-Magnums) zeggen dat ze niet alleen de inhoud, maar ook de prijs evenredig wilden verlagen. Door een fout was dat nog niet gelukt, maar inmiddels is het rechtgezet. Zo zie je maar weer: krimpflatie houdt niet op, niet vanzelf, maar met genoeg publiciteit kunnen we er alsnog voor zorgen dat het stopt.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.