Koolhydraten: onmisbaar voor energie of vervangbaar tijdens het afvallen?

In de strijd tegen de kilo’s worden er allerlei manieren gezocht om dat extra lichaamsgewicht te snel af te zijn. Soms worden die manieren ook gevonden, maar meestal niet. Zo vertelden we laatst al dat het Keto-dieet geen goed idee is, omdat je de koolhydraten weg bant. Laten we daar nog eens wat dieper op de koolhydraten ingaan.

Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het menselijk lichaam. Het komt voor in product(groep)en als granen en graanproducten, aardappelen, peulvruchten en fruit. Maar, ook in zoetigheid als koek en snoep. Lekker man. Koolhydraten worden gebruikt als brandstof voor je lichaam tijdens fysieke beweging, maar ook voor je hersenen en centrale zenuwstelsel.

Je gebruikt het voor alles: bij het concentreren op de ondertiteling van je favo serie, op het moment bij het lezen van dit nu al briljante artikel, bij het denkbeeldige ja-knikken op de vorige uitspraak, bij het rennen naar de shoarmatent en uiteraard bij het trainen in de gym. Kortom: koolhydraten zijn broodnodig. Wat voor brood, dat laten we aan jou over.

De feiten waar we energie van krijgen

Koolhydraten zorgen ervoor dat je voldoende energie hebt om je dagelijkse activiteiten uit te voeren en lekker te trainen. Koolhydraten leveren per gram 4 kilocalorieën aan energie en er zijn verschillende soorten koolhydraten, namelijk simpele (suikers) en complexe (zetmeel) koolhydraten. Simpele koolhydraten zitten in zoetigheden als snoep, frisdrank, koek en tafelsuiker, maar ook in witbrood, fruit en honing. De complexe variant zit in producten als volkoren graan(producten), aardappelen en peulvruchten.

Kamp complex is over het algemeen nutriëntrijker dan simpel, omdat ze in verhouding meer vitaminen, mineralen en vezels bevatten. Scheikundig gezien bestaan beide kampen uit verschillende structuren. Deze structuren kun je vervolgens weer indelen in drie groepen.

  • Monosachariden: dit zijn de simpele koolhydraten, die bestaan uit één molecuul. Er zijn drie verschillende monosachariden, namelijk glucose, fructose en galactose.
  • Disachariden: dit zijn ook simpele koolhydraten, maar deze bestaan uit twee moleculen. Disachariden bestaan altijd uit één glucosemolecuul en één andere monosacharide. De bekendste disachariden zijn sacharose, maltose en lactose.
  • Polysachariden: dit zijn de complexe koolhydraten. Ze bestaan vaak uit lange strengen moleculen van de monosacharide glucose. De belangrijkste polysachariden zijn glycogeen, zetmeel en vezels.

Wanneer je voedingsmiddelen eet die koolhydraten bevatten, breekt het lichaam de koolhydraten af tot kleine losse moleculen. Alle koolhydraten worden afgebroken tot losse moleculen glucose. Het lichaam absorbeert deze moleculen en kan ze gebruiken als energie. Daarnaast wordt een deel van deze moleculen opgeslagen als glycogeen in de spieren en de lever.

Je hebt ze nodig om te kunnen afvallen

Het geheim van het afvallen is dan ook absoluut niet het weglaten van de carbs, hiervoor zijn ze veel te belangrijk. Zonder koolhydraten heb je helemaal niet de energie om af te kunnen en willen vallen. Nee, het creëren van een negatieve energiebalans: daar gaat het om. Dat wil zeggen, het verbranden van meer energie dan je verbruikt, ongeacht je koolhydraatinname. Zo simpel kan het zijn. Gelukkig maar.

Meer weten over afvallen? Klik dan hier.

Personal Body Plan

Reageer op artikel:
Koolhydraten: onmisbaar voor energie of vervangbaar tijdens het afvallen?
Sluiten