Redactie
Redactie Cars 29 feb 2016

Koning Phantom zal deels sterven

Gejuich en gehuil bij het lezen van het nieuwste persbericht van Rolls-Royce. De Phantom gaat namelijk zijn laatste levensfase in. Het gejuich is er vanwege het feit dat het merk werkt aan een opvolger met lichtere aluminium body; gehuil klinkt om de bekendmaking dat de Phantom Coupé en Drophead Coupé (‘s wereld’s sjiekste benaming voor ‘cabriolet’) geen opvolger krijgen. Voor investeerders biedt dit wellicht een buitenkansje. En zo niet, dan misschien zelfs voor de gewone sterveling….

(Drophead) Coupé in laatste limited edition

Wie toch nog een Rolls-Royce Phantom Coupé of Drophead Coupé wil bemachtigen, wordt bediend met een limited edition ‘Zenith’ uitvoering, waarvan slechts vijftig stuks (per variant) van zullen worden gebouwd. Een mooiere manier om ruim een half miljoen euro kapot te slaan, kun je bijna niet bedenken. De zevende, huidige, generatie van de Phantom limousine zal zijn laatste levensfase uitzingen alvorens hij wordt afgelost door een nieuw model.

Klassiekerstatus gloort

Het feit dat Rolls-Royce aangeeft dat de Phantom Coupé en Phantom Drophead Coupé geen opvolgers zullen krijgen, doet de oren van verzamelaars spitsen. Een klassiekerstatus gloort voor beide modellen. Het is aannemelijk dat RR in de toekomst komt met een nieuwe coupé en/of cabriolet, maar deze zullen – als het merk woord houdt – niet meer van het type Phantom zijn.

Dat opent deuren voor een toekomstige klassiekerstatus van de Phantom Coupé en Phantom Drophead Coupé. De productie van de gehele reeks Phantoms werd vanaf 2003, het jaar waarin de huidige Phantom VII die alleen nog een facelift kreeg debuteerde, gelimiteerd op tienduizend stuks. Het leeuwendeel daarvan betreft de limousine. Van de Coupé en Drophead Coupé zijn in totaal over een periode van dertien jaar dus slechts enkele duizenden gemaakt.

Een Rolls-Royce in goede staat wordt vrijwel altijd een waardevol object na enkele decennia, maar wellicht dat de Phantom Coupé en Drophead Coupé kunnen pieken. Om aan te geven hoe zeldzaam een Rolls-Royce Phantom is: de verkoopaantallen in Nederland betroffen per jaar vanaf 2003 achtereenvolgens 7, 2, 3, 2, 3, 3, 1, 3, 1 en 1 in 2015. Ook hier gaat het bijna altijd om de limousine. Een Phantom tegenkomen in Nederland, is dus een zeldzaamheid.

Duurste Rolls-Royces ooit geveild

Wellicht dat een Rolls-Royce Phantom Coupé of Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé over enkele decennia wel records gaat breken op veilingen. Het zou niet de eerste keer zijn. Deze exemplaren werden eerder al voor astronomische bedragen verkocht (de prijzen zijn geconverteerd naar hedendaagse waardes):

Rolls-Royce Silver Ghost uit 1912 – 2,8 miljoen dollar

Foto: Wikipedia

Rolls-Royce 10hp Two Seater uit 1904 – 8,3 miljoen dollar

Foto: Wikipedia

Rolls-Royce Silver Ghost uit 1912 – 4,7 miljoen pond

Wat nu als het niét gebeurt?

Het zal echter niet de eerste keer zijn dat een verwachte kandidaat de status van collector’s item uiteindelijk niet weet te bereiken. In dat geval komt de Rolls-Royce Phantom wellicht ooit wel binnen handbereik voor ons normale stervelingen. Het kan nog even duren voordat zo’n wagen een realistische optie wordt (als dat ooit daadwerkelijk gebeurt), maar vehikels als deze Brit dalen – indien het geen klassiekers worden – enorm in waarde. Bij Rolls-Royce-dealer CITO bijvoorbeeld, staat deze prachtige Phantom uit 2007 met slechts 75.000 kilometer op de teller te koop voor 179.500 euro. Een koopje wanneer je bedenkt dat de eerste eigenaar in 2007 nog minimaal 528.000 euro diende over te maken. Da’s toch de waarde van een mooi appartement in de binnenstad van Amsterdam die in ruim acht jaar verloren is gegaan….

[FB_AANJAGER]

Reageer op artikel:
Koning Phantom zal deels sterven
Sluiten