Pim Jansen
Pim Jansen Health 20 juli 2020

Komkommertijd: de komkommer in 7 gezondheidsvoordelen

Het is officieel komkommertijd. Dat kun je vervelend vinden, maar je kunt de komkommer natuurlijk ook gewoon omarmen in deze periode. Zeven gezondheidsvoordelen van de vrucht, die perfect in je dieet past als je wil afvallen.

Komkommertijd is de benaming voor een periode in de zomer, waarin er weinig nieuws te melden is omdat politici en veel anderen op vakantie zijn. Waarschijnlijk komt het woord van het Engelse cucumber-time, dat begin Achttiende Eeuw werd gebruikt door Engelse kleermakers als de Adel in de zomer de stad verliet. Komkommers worden in de zomer geoogst, de adel verliet in de zomer de stad, waardoor er voor de kleermakers niet veel te verdienen viel. Ook in het Duits en Jiddisch komt de term voor.

Komkommertijd in Nederland

In het Nederlands is komkommertijd voor het eerst opgetekend in 1787. Op 14 juli 1787 schrijft het Rotterdamse patriottenblad Het Saturdags Kroegpraatje in een in een dialoog tussen Piet en Kees: “Is er van de week ook wat nieuws van de groote Heeren uit den Haag?”, vraagt Piet. “Neen”, antwoordt Kees, “maar je mot denken, het is, regtevoort [momenteel], in de komkommertyd, en dan staat alles zoo wat stil.”

Zeven gezondheidsvoordelen van de komkommer

Genoeg over de historie. Belangrijker zijn de gezondheidsvoordelen van een komkommer. Want ondanks dat deze vrucht voor een groot deel uit water bestaat, is hijt behoorlijk gezond en zeer bruikbaar als je wil afvallen.

1. Veel vitamines en mineralen (met schil eten)

Komkommers bevatten weinig calorieën, maar veel vitamines en mineralen. Om hiervan te profiteren eet je de vrucht met schil. 300 gram ongepelde komkommer bevat:

  • Calorieën: 45
  • Vet: 0 gram
  • Koolhydraten: 11 gram
  • Eiwitten: 2 gram
  • Vezels: 2 gram
  • Vitamine C: 14% van de ADH
  • Vitamine K: 62% van de ADH
  • Magnesium: 10% van de ADH
  • Kalium: 13% van de ADH
  • Mangaan: 12% van de ADH

Lees hierover meer in dit onderzoek.

2. Antioxidanten

Antioxidanten zijn moleculen die oxidatie tegengaan. Antioxidanten omvatten alle stoffen die vrije radicalen – schadelijke deeltjes die de cellen van organismen aantasten – kunnen wegvagen. Fruit en groenten, inclusief de komkommer, zijn bijzonder rijk aan heilzame antioxidanten die het risico op ziekten als kanker verminderen. Via komkommerpoeder krijg je veel meer binnen dan via een gewone komkommer. Uit dit onderzoek blijken de gezondheidsvoordelen daarvan.

3. Hydratatie

Omdat een komkommer voor ongeveer 96 procent uit water bestaat, is de vrucht bijzonder effectief bij het bevorderen van hydratatie en het voorzien van je dagelijkse vochtbehoefte. Dit onderzoek vertelt je meer.

4. Komkommer helpt bij het afvallen

Overgewicht is een groeiend probleem in de Nederlandse maatschappij. Als je wil afvallen, is de komkommer je beste vriend. Op meerdere manieren helpt de vrucht bij het tegengaan van overgewicht. Komkommers bevatten weinig calorieën, veel water en kunnen voor veel gerechten als caloriearme en smaakvolle topping worden gebruikt. Allemaal handig tijdens het afvallen. In dit onderzoek lees je meer.

5. Lagere bloedsuikerspiegel

Uit verschillende onderzoeken op dieren of reageerbuisonderzoeken (1, 2, 3) blijkt dat komkommer de bloedsuikerspiegel kan helpen verlagen en diabetes gerelateerde complicaties kan voorkomen. Daarbij moet vermeld worden dat aanvullend onderzoek nodig is.

6. Betere stoelgang

Ook handig als je wil afvallen: een regelmatige stoelgang. Komkommer speelt daarbij een belangrijke rol, dankzij de grote hoeveelheid water en vezels. Pectine, het type vezel dat in komkommer voorkomt, versnelt volgens onderzoek de beweging van de darmspieren. Dat terwijl de vezel nuttige bacteriën in de darmen voedt.

7. Makkelijk toe te voegen aan je dieet

Als je wil afvallen, stop je soms al als je de boodschappenlijst ziet waaraan je je moet houden. Komkommer is makkelijk toe te voegen aan je dieet, zowel tijdens je ontbijt, lunch als diner. Daarnaast is de vrucht betaalbaar en makkelijk op smaak te brengen. Bovendien zijn komkommers de perfecte vervangers voor snacks en tussendoortjes. Laat die komkommertijd nog maar even duren.

? Check ook: 7 alcoholische drankjes met relatief weinig calorieën

Reageer op artikel:
Komkommertijd: de komkommer in 7 gezondheidsvoordelen
Sluiten