Koffie: het zwarte goud en de ideale pre-workout

Koffie is al lange tijd de go-to-drank van de vroege ochtendmorgen, maar kan de schok van energie die met al die cafeïne wordt geleverd nog beter worden gebruikt in de sportschool? Voor sommige mensen is het antwoord op die vraag een volmondig ja. Hier is waarom.

Hoewel je lokale (online) supplementenwinkel waarschijnlijk planken vol heeft staan met mooie pre-workoutpoeders die je hartslag laten zoemen, kun je hetzelfde soort voordeel krijgen van een eenvoudige kop koffie.

Zowel trainers als atleten zweren bij koffie als pre-workout supplement, omdat ze beide vaak hetzelfde bestanddeel hebben waar het zo om draait: cafeïne. De stimulant is effectief gebleken in het verbeteren van de atletische prestaties. De inname van cafeïne kan de prestaties tijdens een intensieve training van 5 tot 20 minuten erbeteren. Op voorwaarde dat je het samen met eten inneemt.

Je lichaam heeft nog steeds een voldoende hoeveelheid koolhydraten, vet en eiwitten nodig om de hele training door te kunnen. Als je koffie wilt toevoegen aan je voorbereiding, voeg het dan toe als aanvulling op je normale maaltijd of tussendoortje, niet in plaats daarvan.

Je kan dus voor koffie kiezen als je een extra boost wil tijdens een training. Het zwarte goud heeft vele positieve voordelen: van het verhogen van energieniveaus tot het mobiliseren van vrij vetzuur. Maar het zwarte brouwsel in plaats van een chemische pre-workout is ook een goed idee vanwege wat er n├ş├ęt inzit.

De enige ingredi├źnten die je in een kopje koffie vindt, zijn melk en suiker… als je ze toevoegt. Dat is niet het geval met veel pre-workout supplementen. Koffie mag geen toevoegingen bevatten zoals b├Ęta-alanine en creatine die te vinden zijn in veel pre-workout supplementen. Je weet welke ingredi├źnten je binnenkrijgt met koffie.

Wanneer die eerste slok koffie voor de training?

Als je koffie gaat gebruiken voor een trainingstoeslag, kun je niet alleen afhankelijk zijn van je ochtend bakkie om de klus te klaren. Timing is de sleutel. Je kunt de eerste buzz al binnen enkele seconden na je eerste slok beginnen voelen, maar dat betekent nog niet dat het volledig in je systeem is terechtgekomen. Het donkere drankje maakt je lichaam wakker door cafeïne in je bloedbaan te verspreiden.

Maar wanneer piekeren de effecten? Op welk punt haalt je lichaam het meeste uit de stimulatie die de cafeïne biedt?

Het antwoord? Niet zo lang nadat je het bakkie pleur naar binnen hebt gewerkt, zo blijkt. Als je in de sportschool wilt zijn wanneer de cafeïneboost het krachtigst is, moet je proberen ongeveer 45 minuten voordat je gaat trainen een kopje koffie te drinken.

Studies tonen aan dat de maximale cafeïneconcentratie ongeveer 45 minuten na consumptie toeslaat. Vanaf dat moment verbrandt je lichaam de cafeïne, waardoor de effecten ervan afnemen. De cafeïnedosering heeft hier geen invloed op. Of je nu een standaardbeker van Starbucks drinkt of met een sterk geconcentreerd kopje, de verzadiging zal ongeveer 45 minuten durren.

Wat je dan vervolgens in de gym moet gaan doen? Hier staan wel de nodige workouts voor je klaar.

Reageer op artikel:
Koffie: het zwarte goud en de ideale pre-workout
Sluiten