Koffie is niet voor niets het zwarte goud: het is de ideale pre-workout

Koffie is al lange tijd de go-to-drank voor de vroege ochtendmorgen. Maar, kan de energieschok die met de cafeïne wordt geleverd nog beter worden gebruikt in de sportschool? Voor sommige mensen is het antwoord op die vraag een volmondige ja. Hier is waarom.

De beste pre-workout die er is

Hoewel je lokale (online) supplementenwinkel waarschijnlijk planken vol heeft staan met mooie pre-workoutpoeders die je hartslag laten zoemen, kun je hetzelfde soort voordeel krijgen van een eenvoudige kop koffie. Zowel trainers als atleten zweren bij koffie als pre-workout supplement. Zowel koffie als al die kleurrijke pre-workout bestaan ook voor een belangrijk deel uit de belangrijkste energieleverancier: cafeïne.

Cafeïne is effectief gebleken in het verbeteren van de atletische prestaties. De inname van cafeïne kan de prestaties tijdens een intensieve training van 5 tot 20 minuten verbeteren. Op voorwaarde dat je het samen met eten inneemt.

Je lichaam heeft nog steeds een voldoende hoeveelheid koolhydraten, vet en eiwitten nodig om de hele training door te kunnen. Als je koffie wilt toevoegen aan de voorbereiding op de volgende training, voeg het dan toe als aanvulling op je normale maaltijd of tussendoortje, niet in plaats daarvan.

“Doe maar een bakkie!”

Je kan dus prima voor koffie kiezen als je een extra boost wil tijdens een training. Het zwarte goud heeft vele positieve voordelen: van het verhogen van energieniveaus tot het mobiliseren van vrij vetzuur. Maar het zwarte brouwsel in plaats van een chemische pre-workout is ook een goed idee vanwege wat er níét inzit.

De enige ingrediënten die je in een kopje koffie vindt, zijn melk en suiker… als je ze toevoegt. Dat is niet het geval met veel pre-workout supplementen. Je weet welke ingrediënten je binnenkrijgt met koffie. Dit is uiteraard ook zo met een gekwalificeerde pre-workout.

Wanneer neem je de eerste slok koffie voor de training?

Als je koffie effectief wil inzetten voor een training, heb je meer nodig dan je ochtend-bakkie (tenzij je daarna meteen gaat trainen) om de klus te klaren. Timing is de sleutel. Je kunt de eerste buzz al binnen enkele seconden na de eerste slok voelen, maar dat betekent nog niet dat het volledig in je systeem is terechtgekomen. Het donkere drankje maakt je lichaam wakker door cafeïne in je bloedbaan te verspreiden.

Maar wanneer pieken de effecten? Op welk moment haalt je lichaam het meeste uit de voordelen die cafeïne biedt? Het antwoord? Niet zo lang nadat je het bakkie pleur naar binnen hebt gewerkt, zo blijkt. Als je in de sportschool wil zijn wanneer de cafeïneboost het krachtigst is, moet je proberen ongeveer 45 minuten voordat je gaat trainen een kopje koffie te drinken.

Studies tonen aan dat de maximale cafeïneconcentratie ongeveer 45 minuten na consumptie toeslaat. Vanaf dat moment verbrandt je lichaam de cafeïne, waardoor de effecten ervan afnemen. De cafeïnedosering heeft hier geen invloed op. Of je nu een standaardbeker van Starbucks drinkt of een sterk geconcentreerd kopje, de verzadiging zal ongeveer 45 minuten duren.

☕️ Wat je dan vervolgens in de gym moet gaan doen? Hier staan de nodige workouts voor je klaar. 💪

Reageer op artikel:
Koffie is niet voor niets het zwarte goud: het is de ideale pre-workout
Sluiten