Jelle van Es Films & Series 5 september 2016

Knack 2 review – simpelweg lekker gamen

Knack 2 is een vervolg op een game die mij ontzettend teleurstelde. Een week voor de lancering van de PlayStation 4, kreeg ik de (achteraf gezien) dubieuze eer om Knack te recenseren. Het bleek een frustrerende teleurstelling, met een slechte balans op het gebied van uitdaging, en op geen enkel vlak wist het iets vernieuwends of interessants te bieden. Het was een game die gericht leek op jonge gamers dankzij het koddige uiterlijk en het simplistische gameplaydesign, terwijl het frustrerende en tergende momenten bevatte. Knack 2 fikst die problemen en is de game die het eerste deel had moeten zijn, al voelt het daardoor ook vrij gedateerd aan.

Knack 2

Het concept van Knack 2 is vrij simpel: jij neemt de rol van Knack op je, een klein mannetje dat gemaakt is van talloze zwevende fragmenten, en hij kan meer brokstukjes absorberen om zo een grotere vorm aan te nemen. Met een druk op de R1-knop, kun je schakelen tussen één meter hoge Knack en een veel grotere versie (variërend van twee tot vijf meter). Dit is altijd een binaire schakeling, je kunt niet vrijelijk bepalen hoe groot je wil zijn, je kunt enkel besluiten om een zo klein of een zo groot mogelijke Knack te zijn.

Als Knack moet je vooral drie dingen doen: platformen, puzzelen, en vechten. Het is allemaal vrij eenvoudig en oppervlakkig, zoals vele zogenaamde character action games jaren geleden ontwikkeld werden. Je springt met enige precisie om een punt te bereiken, soms moet je iets verschuiven of ander licht denkwerk voltooien, en je verslaat vijanden (goblins) door hen te meppen of te trappen. Deze elementen wisselen elkaar af totdat je een verhalende scène bereikt, waarna een eindbaas of een quick time event volgt. Mocht je denken: “dat klinkt niet bijster origineel,” dan moet ik je gelijk geven, dat is het ook niet. Qua gameplaydesign is Knack 2 nog steeds oppervlakkig, simpel, en niet vernieuwend.

Hoe negatief dat ook klinkt, het heeft zowel voor- als nadelen. Het voornaamste nadeel is dat Knack 2 voor de meeste gamers met enige ervaring weinig reden biedt om gespeeld te worden. Het verhaal is niet sterk, het platformen is niet bijzonder uitdagend of innovatief, en het vechten zorgt zelden voor een stijging in adrenaline. Bekijk tien minuten aan gameplay en je zal zien dat het oogt als een dertien-in-een-dozijn-game.

Voordelen

De voordelen: de game is grotendeels goed afgewerkt en bevat een coöperatieve modus. Dit betekent dat het een ideale game is om te spelen met iemand die minder ervaren is. Nee, geen enkel onderdeel steekt uit boven het gemiddelde, maar alles werkt wel goed en frustreert vrijwel nooit. Omdat niets werkelijk oneerlijk of irritant aanvoelt, zal een nieuwkomer niet snel zeggen “dit is oneerlijk, ik wil iets anders doen.” En samen spelen is ongelofelijk eenvoudig. Zet een tweede controller aan, druk op een knop en doe mee. Daarnaast zijn er ook enkele specifieke aanvallen die je enkel kunt uitvoeren met behulp van een tweede speler. En mocht één speler minder bedreven zijn in het gerichte springwerk, dan kan de bekwame speler dit klusje voltooien en heeft de minder bekwame speler de mogelijkheid om naar zijn collega te teleporteren.

Hierdoor is Knack 2 een ideale co-op game die vooral geschikt is wanneer je (bijvoorbeeld) met een neefje of nichtje wil gamen, of een vriend of vriendin die nog niet zo vaak een controller heeft vastgehouden. Voor jou is de game geen enerverende ervaring, want werkelijk alles wat Knack 2 doet, is al eens eerder gedaan door een andere studio. Maar een degelijke uitvoering met een leuke coöperatieve modus, maakt de ervaring al een stuk sterker.

Nee, Knack 2 is geen absolute must have exclusieve titel voor de PlayStation 4. Het is een aangename titel die weinig stoort en goed functioneert. Leuke muziek, grafisch aantrekkelijk, prima besturing, en verder een voor de hand liggende actie-platformer. Het zal geen prijzen in de wacht slepen, tenzij het de ‘zeer geschikte game om met een neefje/nichtje te spelen’-award betreft.