Beter trainen: de enige juiste manier om de dumbbell row uit te voeren

De dumbbell row kan een ongekende uitblinker zijn binnen jouw workout schema. Maar, zoals met zoveel dingen in het leven, dan moet je hem wel perfect uitvoeren. Nu is de vraag: doe jij dat? Weet jij zeker dat je deze oefening correct uitvoert? Het is een ideale oefening om de rug te trainen en na het checken van dit artikel kan het niet meer fout gaan.

Met de dumbbell row moet je niet genoegen nemen met iets minder dan de perfecte vorm, vooral omdat het zo’n eenvoudige, essentiële oefening is. Mits, goed uitgevoerd. Daarom leiden wij je met alle plezier door de subtiliteiten van de oefening. Dat is mooi, want zo bespaar jij je een slechte uitvoering die je ervan weerhoudt om je fitnesspotentieel te benutten.

Een betere houding

Er is op zich niets verkeerd aan de manier waarop de meeste mensen de dumbell row doen. Eén knie en één hand op de bank, helemaal prima. Maar, die positie nodigt wel heel wat inconsistentie uit bij de heupen, en als gevolg daarvan, de ruggengraat. Vooral als je begint met het leren van de dumbbell row is het belangrijk dat je leert om controle te hebben over je heupen en wervelkolom. Dat is de reden waarom een ​​beter startpunt voor beginners is met één hand op een bank en een gelijkmatige houding van de voeten op de grond.

Vanaf hier is het zaak om je heupen de hele tijd recht boven de grond te houden; dat betekent dat je jouw core actief erbij moet betrekken terwijl je roeit. Zorg ervoor dat je schouders iets hoger zijn dan je heupen; hiermee bescherm je de onderrug tijdens het heffen van het gewicht.

Zorg voor spanning op de onderrug

De eerste stap binnen deze oefening is het aanspannen van de schouderbladen. Je weet het wel: knijp ze samen alsof er een briefje van 5 euro tussen je schouders zit. Heb je nieuwe sneakers in gedachten? Doe dan maar alsof het een briefje van 50 is. Als je dit doet, voorkom je dat je roeit met een bolle bovenrug doet en het zal je schouders beschermen op de lange termijn.

Mocht je dit nou vergeten, ben je naast een vergeetachtig knuppeltje ook iemand die roeit vanuit een positie waarbij de kop van je bovenarm te dicht bij het sleutelbeen komt. Dit wil je niet, want dan krijg je een situatie die de pezen schaadt. Je schouderbladen samenknijpen helpt dus te voorkomen dat dit gebeurt.

Trek vanuit de rug, niet met je biceps

Als je eenmaal in positie bent, is het eenvoudig om de dumbell row te onderschatten. Gewoon even die dumbbell omhoog trekken ja toch niet dan? Maar hoe je trekt is de sleutel. Het is gemakkelijk om de biceps te veel te betrekken, maar dit is beweging gericht op de rug. Vermijd dit door niet alleen te denken aan het zo hoog mogelijk optrekken van je elleboog. Probeer in plaats daarvan je voor te stellen dat je onderarm een ​​grote haak is waar de dumbell aan bungelt. Je biceps zal hoe dan ook bij de rij betrokken zijn, maar het mag niet de dominante kracht zijn bij elke rep.

Gelukkig hebben we de beelden nog

Niet om dit artikel onderuit te halen, maar het werkt natuurlijk het aller fijnst om een fijne baas even aan het werk te zien. Nou, we hebben weer iemand gevonden hoor. En wil je meer tips en/of inspiratie hebben voor jouw volgende training? Check dan onze andere artikelen.

Zo doe je een dumbbell row:

Stop Doing Dumbbell Rows Like This!

Pick your program here – http://athleanx.com/x/my-workouts Subscribe to this channel here – http://bit.ly/2b0coMW One armed dumbell rows are one of the most commonly performed exercises in the gym. Given their minimal equipment requirement of just a single dumbbell and an optional bench, they are actually a great exercise for home workouts too since you can do them with your hand supported on a piece of furniture.

Reageer op artikel:
Beter trainen: de enige juiste manier om de dumbbell row uit te voeren
Sluiten