Media

Ka-ching! Tv-bedrijf Jeremy Clarkson noteert dikke winst

En dat al na één seizoentje The Grand Tour

Er was nogal wat om te doen: de move van het befaamde Top Gear trio (Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May) van de BBC naar Amazon. De meningen waren verdeeld, maar na het eerste seizoen The Grand Tour liegen de cijfers niet: Clarkson & co boeren prima.

De één vond het een fantastische move, de ander oliedom. Hoe dan ook: de overstap van Clarkson, Hammond en May van Top Gear op de BBC naar een nieuw op te richten format bij Amazon was riskant. Top of flop? Het was moeilijk te zeggen. Top Gear had het in elk geval zwaar: de nieuwe leading men Chris Evans en Matt LeBlanc vielen in eerste instantie niet echt lekker bij de kijkers. Vooral Evans moest het ontgelden. Inmiddels zijn zowel de ratings als de kijkcijfers aangetrokken en vaart Top Gear een stabiele koers. Het gemis van de drie voorgangers wordt echter nog wel gevoeld.

Maar dan de andere kant van het verhaal: met name Jeremy Clarkson mocht dan wel eens klagen over de BBC; het Top Gear team beschikte bij de Engelse zender over een vrijwel ongelimiteerd budget en de afleveringen bereikten vrijwel de hele wereld. Iets bij Amazon uit de grond stampen dat net zo succesvol zou worden als Top Gear leek een schier onmogelijke opgave.

The Grand Tour met Jeremy Clarkson

Inmiddels zit het eerste seizoen van The Grand Tour erop en Jezza & co hebben weinig reden tot klagen. De show is goed ontvangen en Amazon noteerde een recordaantal abonnees, wat grotendeels te danken was aan de autoserie. Maar ook het financiële plaatje ziet er niet slecht uit: het tv-bedrijf dat Clarkson, May en Hammond samen met voormalig Top Gear-producent Andy Wilman oprichtten, heeft haar eerste cijfers bekend gemaakt. Onder de streep staat een brutowinst van 9.5 miljoen euro en een nettowinst van 7.6 miljoen euro.

Dit lijkt misschien niet zo veel (zeker niet in vergelijking met de cijfers van Top Gear), maar toch biedt het alle reden voor optimisme. Deze winst is namelijk na aftrek van de verdiensten van 20 werknemers van het bedrijf. Bovendien komt dit allemaal op het conto van één seizoen The Grand Tour. Er komen nog nieuwe seizoenen aan en het team werkt samen met Amazon aan nieuwe formats en programma’s. Tel daarbij op dat het tv-bedrijf (W Chump & Sons) slechts vier aandeelhouders kent (Clarkson, May, Hammond en Wilman) en je komt tot de conclusie dat er per aandeelhouder 1.9 miljoen euro winst is gemaakt. Toch niet slecht voor een start-up.

15-07-2017 - Mitchell van der Koelen