Studio No Time to Die eist absurd bedrag van Apple en Netflix voor Bond-film

MGM verkent de mogelijkheid om de James Bond-film No Time to Die te verkopen aan een streamingdienst. Nu blijkt dat Netflix en Apple TV+ een absurd bedrag zouden moeten ophoesten om de rechten te bemachtigen.

De laatste James Bond-film met Daniel Craig zou eigenlijk al afgelopen april uitkomen. De weken in aanloop naar de beruchte persconferentie in maart zag je al overal posters, advertenties en reclames.

No Time to Die opnieuw uitgesteld

Toen alle bioscopen dicht gingen besloot MGM de spionagefilm uit te stellen tot november. Dat leek destijds extreem, maar achteraf gezien was het zelfs zeer ambitieus.

Ondertussen is het bijna december, en staat No Time to Die op de planning voor april 2021. Een jaar later dan dat de bedoeling was. En de volgende Bond-acteur? Die moet wat langer in de coulissen wachten.

Ondertussen is MGM alternatieven aan het verkennen. Onlangs onthulde Los Angeles Times dat het alleen al een miljoen dollar per maand kost om de film niet uit te brengen. MGM heeft namelijk een aantal leningen afgesloten om de productie van de 007-film te financieren.

Alleen al aan rente levert dat een kostenpost van 1 miljoen dollar per maand op. Diezelfde leningen kan de studio ook pas terugbetalen als de film in de bioscoop draait en er geld wordt verdiend.

Netflix en Apple TV+ in de race

Het alternatief? Een lancering op een streamingdienst. Onlangs schreven we al dat Netflix en Apple TV+ al in gesprek zijn geweest om de film over te nemen. Hun doel? Een jaar lang exclusief No Time to Die mogen aanbieden op hun streamingdienst.

Maar ja, wat voor prijskaartje hang je daar aan? De nieuwste 007 kunnen aanbieden aan je abonnees is huge, maar hoe vertaal je dat naar keiharde dollars?

Naar verluidt had Apple 400 miljoen dollar voor de film over. Toen dat nieuws naar buiten kwam lekte ook het vermeende prijskaartje dat MGM voor ogen had: 600 miljoen dollar.

MGM wil hoofdprijs

Nu blijkt dat zelfs dat ambitieuze bedrag nog te min is voor de studio. Los Angeles Times schrijft namelijk op basis van interne bronnen dat MGM maar liefst 800 miljoen dollar voor de James Bond-film willen hebben.

Oftewel, het dubbele van het bedrag wat Apple ervoor over had, en daarmee het dubbele van het prijspunt waarop Netflix al was afgehaakt. Op dit tempo is het al snel april…

We raden je vooral aan het desbetreffende artikel over de spanningen achter de schermen bij MGM te checken, waarin een fascinerend plaatje wordt geschetst van hoe dergelijke discussies eruit zien in Hollywood.

LA Times

Reageer op artikel:
Studio No Time to Die eist absurd bedrag van Apple en Netflix voor Bond-film
Sluiten