Irwin Versteegh
Irwin Versteegh Cars 25 apr 2014

Driving Manners: Jaguar XKR-S

Ondanks ware iconen als de legendarische E-Type en bloedsnelle XJ220, staat Jaguar in ons geheugen gegrift als luxueus, chique en exclusief. Een karakter dat het merk tot een aantal jaar geleden verwierf met luxe bolides als de XJ en XF. Een imago dat de Britten – verrassend genoeg – de laatste tijd hopeloos van zich af proberen te schudden met pure en vermakelijke rij-ijzers als de F-Type en kersverse F-Type Coupé. Van de ‘F-Type’ hebben we onlangs nog genoten, echter is het nu tijd voor de overtreffende trap. De decadente en haast ordinaire Jaguar XKR-S.

Ordinair zegt u? Goed, misschien dat we het ietwat kunnen nuanceren maar zeg nou eerlijk: dit Smurfenblauwe (French Racing Blue) exemplaar schreeuwt als een klein kind om aandacht en klampt zich het liefst vast aan iedere argeloze ziel die ‘m passeert. Hij gijzelt en bedwelmt je met zijn imponerende voorkomen en carbonfiber onderdelen die her en der de carrosserie verfraaien. Als kers op de ‘scone’ is de achterkant van deze Jaguar XKR-S extra dik aangezet door een custom made Active Performance uitlaatsysteem met vier vuistdikke uitlaten.

Één blik in het interieur en een absolute weelde van leder, alcantara en carbonfiber overweldigt je tot en met. De stevig geprofileerde kuipstoelen zijn voorzien van contrasterend blauw stiksel en omhelzen je liefdevol na het plaatsnemen achter het stuur. Alles is elektrisch en tot in de puntjes verstelbaar en enkel het wat gedateerde dashboard verraadt zijn leeftijd van bijna acht jaar. Zo is de afwerking prima, maar is het duidelijk zichtbaar dat de maagdelijke F-Type op dat gebied een trede hoger staat.

Tijd voor actie: met de sleutel in onze broekzak starten we het pompende hart. Statig presenteert zich een ronde selector op de middentunnel die we onder andere herkennen uit de eerder gereden XF. Een detail dat je meteen weer bent vergeten nadat de 5.0 V8 zijn cilinderwanden schraapt en zijn eerste adem uitstoot via de uitlaten. Het is alsof Gregory Porter ontwaakt uit een winterslaap en zich opwarmt voor een optreden. Diep, puur en ongetemd met bassen waar menig subwoofer jaloers op is. Een geluid dat menig buur en buurt je niet in dank af zal nemen.

Waar de ‘normale’ XKR 510 paarden herbergt onder zijn lange neus, is de Jaguar XKR-S gezegend met extra power. Hij wordt net als bij de XKR beademd door een mechanische compressor, echter pompt die laatste er in dit geval 40 pk extra bij. Een totaal van 550 trappende en hijgende hengsten die middels een 6-traps automaat worden overgebracht naar de achterste wielen. 0-100? 4.3 seconden. Top? Als het even kan, 300 km/u..

Specs waarbij het water ons in de mond loopt en die enkel worden bevestigd naarmate de kilometers onder ons gat voorbij vliegen. Wat is dit een monsterlijk en sensationeel apparaat. Het bulderende geluid van alle acht de cilinders wordt gedurende de acceleratie overstemd door een huilende compressor die het kippenvel tot diep in de haarwortels omhoog tovert. Een iets te enthousiast dotje gas en de 680 Newtonmeters gaan op pad met het dikke achterwerk, terwijl het stabiliteitssysteem de grootste moeite heeft om de brute kracht in toom te houden.

Met behulp van een setje flippers achter het stuur, stuwen we de Jaguar XKR-S tot snelheden waar we zelf bang van worden. Met name boven de 100 km/u dwingt de Jag diep respect af en geeft-ie bij hoogst illegale snelheden te kennen dat hij er nog lang niet klaar mee is. Die top van 300 km/u geloven we dan ook meteen, al bleek de 0-100 sprint wel wat lastig te zijn. De 4.3 seconden die hij er theoretisch voor nodig heeft zijn enkel haalbaar gedurende uitmuntende condities.

Uiteraard liet Jaguar ook het onderstel niet ongemoeid. Zo ligt-ie tien millimeter dichter bij het asfalt en is de wielophanging op diverse punten scherper gemaakt. Dit zorgt voor een straffer en directer geheel dat zeker voelbaar is vanachter het stuur. Het stuurgedrag is vlezig en messcherp terwijl de balans in het onderstel een tikkeltje goedmoedig, maar mooi is.

Zeker de geoefende bestuurder kan behoorlijk wat pret beleven met deze Brit in de vorm van epische drifts, vette burnouts en het betere gooi- en smijtwerk. Wees echter wel gewaarschuwd: als je er eenmaal aan begint is er geen houden meer aan en wil je alleen maar meer, meer, meer en nog eens meer.

Klinkt goed, niet? Dat mag ook wel, want voor het geld van deze Jaguar XKR-S koop je een complete tussenwoning: €189.000 euro moet deze brute Brit opbrengen bij de Nederlandse Jaguar dealer en dat is zeker geen ‘kattenpis. Sterker nog, we vragen ons af of ‘t niet misschien een beetje too much is? Gelukkig is het antwoord simpel: nee. De Jaguar XKR-S is een droombolide die ons hart heeft gestolen met zijn looks, rijgedrag maar bovenal zijn fenomenale vermogen en potentie. Splendid!

Reageer op artikel:
Driving Manners: Jaguar XKR-S
Sluiten