I-PACE Review: de eerste elektrische Jaguar is een statisch geladen voltreffer

Of je het nu leuk vindt of niet, elektriciteit en autorijden zullen in de toekomst steeds vaker samengaan. Gelukkig heeft Tesla bewezen dat dit ook leuk en stijlvol kan zijn. Hiermee gaven zij het startschot van een nieuw tijdperk. Een tijd waarin de EV het toonbeeld is van vooruitgang. Ook voor volwaardige sedans en SUV’s. Inmiddels melden steeds meer grootmachten zoals Audi en BMW zich aan het front, maar in de race tegen de klok hebben ze al verloren van Jaguar. Haastige spoed uit Engeland? Of hebben de Britten het met de I-PACE gewoon geflikt?

De komst van de EV heeft iets moois teweeg gebracht in de auto industrie. De nieuwe brandstof trekt het speelveld namelijk helemaal gelijk. Natuurlijk is een auto meer dan alleen de motor, maar bepalend is het zeker. Er zijn nog geen beproefde concepten of gouden wetten. Engineers hebben de vrijheid om te laten zien wat ze waard zijn. Dat betekent kansen, maar ook risico’s. Zeker als je er als eerste bij wilt zijn. Tesla heeft sinds de introductie van hun Model S weinig te vrezen gehad van de concurrentie, maar die tijd is voorbij. De grommende Jaguar die we kennen, is namelijk ook als geruisloos roofdier een echte killer. Een Tesla-killer in dit geval.

Niet zomaar een elektrische auto

Dat de I-PACE een bijzonder beest is, mag duidelijk zijn. Het uiterlijk verraadt meteen dat dit geen gewone Jaguar is. Zo ziet hij er behoorlijk anders uit dan die andere SUV uit het assortiment van Jaguar, de F-PACE. Ze verschillen maar één letter, maar het verschil had niet groter kunnen zijn. Waarom eigenlijk? De F-PACE is een veelbekroonde SUV als het gaat om vormgeving. Toch heeft Jaguar gekozen voor een drastisch nieuwe look. Waarom? Omdat een gloednieuwe EV indruk moet maken.

Dat is wat ons betreft uitstekend gelukt. Visueel zie je direct dat het een Jaguar is, maar wordt ook meteen duidelijk dat er iets bijzonders aan de hand is. Het kan zijn dat je er even aan moet wennen, want de ontwerpers hebben lef getoond met dit ontwerp. De I-PACE heeft de afmetingen en de opzet van het SUV, want het is tenslotte een Sports Utility Vehicle. Toch oogt hij ook enigszins als een hoge sedan. Dat klinkt misschien als een auto met een identiteitscrisis, maar dat is absoluut niet het geval. Deze auto weet precies wat hij is, namelijk een I-PACE.

De kracht van elektriciteit

Hoe je hem ook bekijkt, de Jaguar I-PACE oogt agressief op een stijlvolle manier. Dat is ook precies hoe hij rijdt. We hebben voor Manners regelmatig wat auto’s mogen testen en dankzij de BMW M850i (V8 met 530 pk) en Jaguar F-TYPE (V6 met 380 pk) weten we hoe rauwe kracht aanvoelt. Toch zijn we op het gebied van snelheid meer onder de indruk van de I-PACE. We weten inmiddels allemaal wat elektriciteit op papier kan doen, maar om het zelf aan den lijve te ondervinden, is echt wat anders.

Het is een bizarre gewaarwording. Wat er gebeurt wanneer je het gas indrukt, is bijna niet te beschrijven. Het is veel meer dan binnen vier seconden naar 100 km/u te schieten. Het is de intensiteit waarmee je wegschiet en het totale gebrek van motorgeluid die je hoofd in de war brengt. Je hebt op iedere moment de mogelijkheid om de 400 aanwezige elektrische paarden vol aan het werk te zetten. Dat is indrukwekkend, maar bovenal ontzettend leuk.

Vooral omdat dat I-PACE niet alleen uitblinkt in een rechte lijn. Iedere Jaguar heeft een sportief karakter en nagenoeg allemaal blinken ze uit in rijgedrag. De volledig elektrische nieuwkomer is daarop geen uitzondering. Juist op bochtige binnenwegen komt de I-PACE echt tot leven. Bizar, want je zit wel gewoon in een meer dan 2.100 kilo wegende SUV. Je zou verwachten dat je deze massa gaat voelen wanneer je enigszins de bochten aanvalt. Niet dus.

De I-PACE heeft de hoogste torsie stijfheid van alle Jaguars en een relatief laag zwaartepunt (130 mm lager dan die van de F-PACE). Daarnaast heeft deze EV een nagenoeg perfecte 50/50 gewichtsverdeling. Dit alles draagt bij aan een ongekende wegligging die zich uitstekend leent voor een sportief rondje. Wanneer je de I-PACE in dynamisch zet, wordt alles nog scherper en geniet je van een ongekende rijervaring. Volledige controle en altijd de beschikking over het volledige vermogen.

Een SUV met het DNA van een sportwagen

De prestaties van een sportwagen in een hele ruime luxe SUV die er ook nog eens verrassend goed uitziet. Waarom zou je niet enthousiast zijn. Nou, omdat hij elektrisch is en daar zijn veel mensen blijkbaar nog niet klaar voor. Het is nieuw en dat is voor velen wat eng. Het is ook geen pakje kauwgom dat je koopt, maar een investering van minimaal 80.000 euro. Logisch dat je dan wel even twee keer nadenkt, maar zo ingewikkeld is het niet.

Je moet alleen wel goed nadenken of elektrisch rijden past bij hoe jij een auto gebruikt. Dat geldt niet alleen voor de Jaguar I-PACE, maar voor alle EV’s. Waar de meesten over vallen is de range. Jaguar belooft een range van 480 kilometer, maar niet iedereen gaat dat halen. Bij een verbrandingsmotor heeft vooral je rijstijl invloed op het verbruik, maar bij een elektrische auto tellen meer dingen mee. Waaronder ook de temperatuur.

Benader een EV als een smartphone

480 kilometer halen op één lading is dan ook niet standaard. Volgens de EPA ligt de range eerder op 375 kilometer. Ja, dat is best een groot verschil, maar is het ook een probleem? Als je het ons vraagt in ieder geval niet. Je moet het rijden in een elektrische auto namelijk niet gaan vergelijken met een diesel of met een benzine, maar eerder met je telefoon. De meeste toestellen gaan ruim een dag mee en sommige halen op het tandvlees twee dagen. Dat hebben we inmiddels allemaal geaccepteerd en we zijn er naar gaan leven.

Ongeacht het percentage batterij dat je nog hebt, je telefoon gaat ‘s avond gewoon aan de lader. Zo werkt het ook met een elektrische auto. Iedere avond moet je hem gewoon aan de paal hangen en je zult niet snel zonder lading komen te zitten. Gebruik jij je auto om iedere naar je werk te gaan, boodschappen te doen en af en toe wat verder te rijden? Dan kun je met een range van 375 kilometer meer dan prima uit de voeten.

Je moet de Jaguar I-PACE zelf ervaren

Rij je niet iedere dag 300+ kilometer en overweeg je om elektrisch te gaan rijden? Ga dan in ieder geval langs bij de Jaguar dealer om een proefrit te maken in de I-PACE. Geef deze auto een kans om je te overtuigen. Daar zul je zeker geen spijt van krijgen. Het is namelijk geen toeval dat de Jaguar I-PACE is uitgeroepen tot auto van het jaar.

Reageer op artikel:
I-PACE Review: de eerste elektrische Jaguar is een statisch geladen voltreffer
Sluiten