Wheels 11 mrt 2019 Thomas Aalderink

Jaguar F-TYPE V6 review: met de F van furieus, finesse en fabelachtig

Eén van de voordelen van het werken bij Manners is dat je zo nu dan plaats mag nemen achter het stuur van de betere bolides. Inmiddels begint de lijst behoorlijk imposant te worden en het was tot voor kort eigenlijk onmogelijk om een onbetwiste nummer één aan te wijzen. Maar daar is verandering in gekomen. Een weekend lang verblijdde Jaguar ons met de Jaguar F-TYPE R-Dynamic 3.0 V6 en die legde de lat op praktische alle fronten nog hoger.

Wij hebben een zwak voor Jaguars, laten we daar maar meteen eerlijk over zijn. Het welbekende Britse automerk sluit op alle fronten perfect aan op wat wij bij Manners belangrijk vinden. Een stijlvol uiterlijk, krachtige prestaties en een ongeëvenaarde rijervaring. Natuurlijk, auto’s die uitpuilen van de luxe en nieuwste snufjes zijn leuk, maar uiteindelijk koop je een auto waarvoor hij voor bedoeld is: rijden.

Als een gruntende engel

Daarom denken we nog steeds met weemoed terug aan ons weekend met de Jaguar F-TYPE R-Dynamic V6. Deze sportwagen weet namelijk het gevoel van een circuit-beest te combineren met comfort en meer ontspannen karakter van een stijlvolle ‘daily driver.’ Ga je familie opzoeken aan de andere kant van Nederland? Dan cruise je in alle comfort over de snelweg. Kom je er halverwege achter dat je het gas aan hebt laten staan? Dan vlieg je onder het genot van een bulderende V6 over de binnenwegen.

Het geluid dat deze F-TYPE produceert, is als een gruntende engel. Heerlijk rauw en beestachtig, maar toch onverklaarbaar gevoelig. Een geluid waar we keer op keer toch wel een beetje opgewonden van raakten. We zijn mans genoeg om dat gewoon toe te geven. De Jaguar is zich daar maar al te goed van bewust en maakt daar onbeschaamd misbruik van wanneer je de motor start.

Coupé R-Dynamic 3.0 V6 SC 380 AWD aut.
Vermogen: 380 pk
Sprint: 4,9 seconde
Topsnelheid: 275 km/u
Vanaf prijs: 142.980

Het is alsof je een luipaard alfa-mannetje, die gisteravond net even iets te lang in de kroeg is blijven hangen, op ruwe wijze ontwaakt. Een rauwe diepe grom met daarin de verborgen boodschap: “jij gaat niet rustig naar je werk rijden. Jij gaat niet nadenken over zuinigheid en gewoon het V-vormige hart voeden met het elixer van pure kracht.” Tja, knappe jongen die deze schreeuw kan negeren. Wij in ieder geval niet.

Dreigend, maar te temmen

Dat is dan ook de kracht van de F-TYPE. We zijn niet eerder een auto tegengekomen die zo uitnodigt om ieder bochtje net wat scherper aan te snijden en vooral om overal, waar het enigszins kan, het gas volledig open te trekken. Zeker in de dynamische stand en met de dubbele uitlaat volledig open, wordt het indrukken van het gas een ervaring waar we maar geen genoeg van kunnen krijgen.

 

Natuurlijk is het niet alleen de motor en de uitlaat die de het rijden in een F-TYPE zo heerlijk maakt. Het onderstel, de versnellingsbak, de aandrijving en weten wij veel welke onderdelen er nog meer belangrijk zijn. Alles is erop toegespitst om dat V6 geweld optimaal te benutten. Het is bijna eng hoe goed dat gelukt is. Na een paar uurtjes met deze parel weet je precies wat ze doet en hoe je haar moet behandelen.

Vanaf dat moment klinkt die V6 niet meer als een boos beest, maar als een rauw spinnend roofdier. Nog steeds rauw, maar dan wel op een minder dreigende wijze. Vanaf dat moment krijg je de kans om de zachtere kant van de F-Type te ontdekken, want die is zeker aanwezig.

Bij veel moderne auto’s is het dashboard tegenwoordig een oerwoud en knopjes, schuifjes en handeltjes. Al die nieuwe technologieën moeten ergens geactiveerd kunnen worden en dat zorgt voor chaos. Niet bij deze Jaguar. De F-Type heeft een touchscreen voor alle functies en een relatief kleine selectie aan knoppen voor de veelgebruikte opties. Zo bedien je de climate control met solide switches die rechtstreeks afkomstig lijken uit een straaljager.

James Bond-waardig

Verder is alles binnen de auto zo ontworpen en ingericht om je optimaal te laten genieten van het rijden. Je hebt bijvoorbeeld wel lane assist als je dat wil, maar de knop daarvoor zit ergens links achter en naast je stuur weggewerkt. Het laat zien dat deze auto niet gemaakt is om geinige snufjes tentoon te spreiden, maar om een ijzersterke rijervaring af te leveren. Het mag duidelijk zijn dat dit uitstekend is gelukt.

Toch genoten we misschien nog wel meer als we niet in de auto zaten. Alleen dan kun je namelijk genieten van de prachtige vormgeving van de F-TYPE. Niet zo vreemd, want niemand minder dan Ian Callum is de ontwerper die deze oogverblindend mooie bolide uit zijn pen heeft laten vloeien. Als je een beetje thuis bent in de autowereld weet je dat deze man ook verantwoordelijk was voor de Aston Martin Vanquish, Aston Martin DB9, Jaguar XJ en de award winnende Jaguar F-Pace.

Zoals je merkt hebben zijn auto’s een hoog James Bond gehalte en dat geldt ook voor de Jaguar F-TYPE. Prachtige glooiende lijnen geven de Jag een gespierd, doch sierlijk uiterlijk. Het is geen bodybuilder, maar een topatleet. De spierballen zijn functioneel en niet alleen voor show. Alles aan de F-TYPE laat zien dat prestaties en snelheid op de eerste plek zijn. De grote gapende grille die gulzig de lucht naar binnen werkt, de strak naar achter lopende lampen en de glooiende daklijn. Alles ademt snelheid.

De Jaguar F-TYPE: het medicijn tegen een depressie

Over het vooraanzicht valt niet te twisten. Bloedmooi, punt. De achterkant is een ander verhaal. De manier waarop het dak overloopt in het achterste van deze Jag is iets waar je misschien wat aan moet wennen, maar langzaam palmt deze welgevormde derrière je in. Vroeg of laat (waarschijnlijk vroeg), val je voor die bijzondere achterkant en de in het midden geplaatste dubbele uitlaat. Er valt niet tegen te vechten.

Iedere keer als we naar buiten liepen, werd het deel van je hersenen dat over genot gaat volop aan het werk gezet. Deze Jaguar is de zonnestraal op een regenachtige dag. Even vergeet je waarom je een milliseconde geleden nog een pesthumeur had. Eigenlijk zou je zorgverzekeraar gewoon moeten meebetalen, want het is bijna onmogelijk om depressief te zijn wanneer deze beeldschone bolide op je oprit staat.

Helaas is dat voor ons niet meer het geval en zullen we het geluk uit andere dingen in het leven moeten halen. Dat zal voorlopig ook wel zo blijven, want de Jaguar F-TYPE was maar voor even heel dichtbij. Met een vanafprijs van 142.980 euro is het daadwerkelijk bezitten van een F-TYPE namelijk nog heel ver weg. De versie waarin wij hebben gereden was zelfs een kleine twintigduizend euro duurder.

Meer dan brute kracht

Gelukkig zijn de herinneringen blijvend en kunnen we weer een prachtige auto aan ons lijstje toevoegen. De Jaguar F-TYPE bewijst dat een sportwagen veel meer is dan alleen een enorme bak pk’s. Dit is een prachtige product geboren uit passie en toewijding. Dat voel je in alles.

Meer weten over de Jaguar F-TYPE, klik dan hier.

Fotografie // Leroy van den Berg

 

Reageer op artikel:
Jaguar F-TYPE V6 review: met de F van furieus, finesse en fabelachtig
Sluiten