Is aspartaam een handige en verantwoorde keuze tijdens het afvallen?

Dat het meester maken van een fles frisdrank op dagelijkse basis niet optimaal is tijdens het afvallen, dat is niets nieuws. Gelukkig is er zo iets als de light of zero variant met aspartaam, toch? Waarom zijn er dan zoveel zure mensen die denken te weten dat dit tevens not done is? Of, hebben zij misschien wel gelijk? Het antwoord is geruststellend.

Wat is aspartaam precies? 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, terwijl je een blikje cola zero vasthoudt, jij slimme en verstandige baas: met aspartaam – en daarmee de light en zero varianten van frisdrank – is niets mis. Phoe, dat lucht op. Maar, waarom?

Voor de mensen die het fijn vinden om zich in het dagelijks leven van zo min mogelijk nieuwsdingen op de hoogte te houden; aspartaam is een kunstmatige zoetstof en ruwweg 200 keer zo zoet als suiker. Daarom heb je er, vergelen met suiker, 200 keer minder van nodig om iets net zo zoet te maken. Zo consumeer je dan ook 200 keer zo weinig calorieën. Yehes.

Hetgeen wat men tegen aspartaam heeft, is dat het kunstmatig is. Het komt dus niet uit de natuur en hierdoor zou het, natuurlijk, helemaal niet goed zijn voor ons lichaam. Want ja, dat is eigenlijk gewoon een heilige tempel.

Aspartaam is dus een kunstmatige zoetstof, voedseladditief nummer E951 om precies te zijn. Er bestaan nog ruim 1.500 andere E-nummers waarvan er honderden kunstmatig zijn. De Europese Unie heeft overigens besloten dat het voedseladditief veilig is voor menselijke consumptie, want het E-nummer is zelfs een feitelijk certificaat van veiligheid.

Even de diepte in…

Voor die liefhebber: we gaan nu iets meer in op de (ver)werking in het lichaam. Niet te veel, want daar heeft niemand zin in.

Aspartaam wordt in het lichaam heel efficiënt en volledig verteerd, dus de stof zelf is slechts voor korte tijd in je lichaam aanwezig en het hoopt zich niet op. Aspartaam wordt afgebroken tot 50% fenylalanine, 40% asparaginezuur en 10% methanol. Dat klinkt heftig, is dit het ook? Nee, totaal niet. Deze stoffen komen allemaal van nature al in je voeding voor, zoals in tomaat en melk. De dagelijkse hoeveelheid asparaginezuur in je voeding is zo’n 60 keer hoger dan datgeen wat uit aspartaam kan worden omgezet. Voor fenylalanine is dit 35 keer zo veel. Een glas tomatensap bevat 6 keer zoveel methanol als dezelfde hoeveelheid frisdrank gezoet met aspartaam.

En mocht je denken dat aspartaam een verzinsel is van de grote frisdrank maatschappijen en zij ons allemaal om het tuintje leiden, dan zit je ernaast. Aspartaam is een van ’s werelds meest onderzochte voedselingrediënten. De FDA, ’s werelds leider op het gebied van voedselveiligheid, heeft zelfs gezegd dat de veiligheid van aspartaam overduidelijk is.

Misschien nog leuk om te weten (als je de slimmerik – en betweterige hork – op een volgend feestje wil zijn): de Acceptabele Dagelijkse Inname is 12 blikjes. Dit is gebaseerd op een factor 100-veiligheidsmarge. Ofwel, de dosis komt overeen met 1% van de dosering waarbij schadelijke effecten optreden in grootschalige, lange-termijnonderzoeken in dieren.

Laten we dus even een moment nemen om met sympathieke en warme gevoelens te denken aan de knaagdiertjes van deze wereld, die hun hele leven lang elke dag het equivalent van 1.200 blikjes frisdrank hebben gedronken, zodat wij met een gerust hart Cola Light kunnen drinken.

Leidt aspartaamgebruik tot gewichtsverlies?

Nee, aspartaamgebruik leidt niet direct tot gewichtsverlies. Ja, het is een verantwoorde en handige keuze om het afvallen makkelijker te maken. Het is namelijk een makkelijke manier om minder calorieën binnen te krijgen, als je het vergelijkt met het nuttige van de suiker-variant van een blikje frisdrank. Als jij hierdoor minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, zorgt dit voor vetverlies.

Aspartaam is dus een veilige en makkelijke manier om je voeding lekkerder te maken. Duizenden mensen die aspartaam hebben geconsumeerd in honderden onderzoeken zijn gezond gebleven, terwijl ze hun dieet lekkerder en makkelijker hebben gemaakt. Kortom: niets mis mee en lekker doen, die colaatjes zero.

Heb je nu trek gekregen van al dat lezen, maar weet je eigenlijk niet precies welk dieet nu net zo verantwoord is als een glas aspartaam, dan doe je er slim aan om hier eens een kijkje te nemen.

Fit Zonder Fabels

Reageer op artikel:
Is aspartaam een handige en verantwoorde keuze tijdens het afvallen?
Sluiten