Jan de Raab
Jan de Raab Netflix 29 jan 2019

Dit is hoe belachelijk veel Netflix in 2019 gaat investeren in nieuwe content

Netflix weet als geen ander dat er voor elke onderneming twee zaken van groot belang zijn: innoveren en investeren. Met name dat laatste is bekend van de streaminggigant. Talloze miljarden dollars werden er in de onderneming gestopt, met maar één doel voor ogen: succesvol worden en blijven. Dat is zeker gelukt. Nu ook andere partijen als Disney, Warner bros en Apple willen gaan vissen in dezelfde vijver gaat Netflix niet achterover leunen.

Zo kon de streamingdienst in 2018 met een goed gevulde portemonnee lekker gaan shoppen om je de beste content voor te schotelen. Het totale budget van 12 miljard dollar werd in rap tempo uitgegeven aan een groot scala aan documentaires, films en series. Voor het jaar 2019 is dat budget inmiddels aardig opgerekt en het einde is nog niet in zicht.

Geld moet rollen bij Netflix

Het zal je zonder meer zijn opgevallen dat één van de grootste voordelen van Netflix de beschikbare content is. Het budget in 2018 van 12 miljard dollar was wellicht behoorlijk fors, maar daar kreeg Netflix dan ook een behoorlijk hoeveelheid topcontent voor terug. Als kijkers kunnen we daar volop van profiteren. Vaak genoeg staan we er dan ook niet bij stil hoeveel het kost om dergelijke content te produceren. Films en series als Orange is the New Black, Star Trek: Discovery en Outlaw King kosten nu eenmaal geld, veel geld.

Dat gezegd hebbende zal Netflix de geldkraan nog verder opendraaien om de huidige marktpositie te behouden en te verstevigen. In 2019 zal de streamingdienst dan ook nog meer geld uit gaan geven, 15 miljard dollar om precies te zijn. Volgens website Variety is dat ook nodig gezien de te verwachten concurrentie van nieuwe spelers als Disney, Warner bros en Apple.

De gevolgen voor de consument

Dat er dergelijke bedragen worden geïnvesteerd is goed. Netflix zal wel moeten als men de dominante marktpositie wil behouden. Zo kosten de rechten voor de serie Friends maar liefst 100 miljoen dollar. Of de toename van content bevorderlijk is voor de kijker is nog maar de vraag. Natuurlijk is het prettig om te weten dat je altijd wel content kunt vinden op Netflix die past bij je wensen. Te veel keus is echter ook niet goed. Momenteel is er zelfs zoveel content beschikbaar dat het moeilijk is om een keuze te maken.

Goede kans dat Netflix duurder wordt

Een ander nadeel van de toenemende investeringen, is het verdienmodel. De kosten voor de investeringen worden namelijk grotendeels terugverdiend door de abonnees. Je raadt het al, met een toenemende investeringsdrift, neemt ook de prijs voor een abonnement toe. Je kunt er dus op rekenen dat het goedkope Netflix abonnement de komende tijd duurder zal worden. Wil je de kosten een beetje beperkt houden, dan zul je dus keuzes moeten gaan maken en zal je wellicht geen toegang hebben tot alle content. Of je daar als Netflix-fan erg gelukkig van wordt is dus de vraag.

Benieuwd wat er deze week nieuwe is op Netflix? Klik dan hier.

Want

Reageer op artikel:
Dit is hoe belachelijk veel Netflix in 2019 gaat investeren in nieuwe content
Sluiten