Interview met Olav Mol: ‘Er is maar één team waar Vettel heen kan’

Er is nog geen kilometer gereden, maar dit Formule 1 seizoen is er nu al eentje om nooit meer te vergeten. De eerste race van het seizoen lijkt nu toch echt dichterbij te komen, dus wij blikken alvast vooruit op een hoe dan ook bizar seizoen. En met wie kun je dat nu beter doen dan dé stem van de Formule 1: Olav Mol.

Als er in Nederland Formule 1 op televisie is, dan hoor je Olav Mol. Dat is inmiddels al bijna dertig jaar zo. Natuurlijk bij de live races, maar vanaf dit jaar ook op het digitale circuit. Olav Mol is namelijk te horen in F1 2020 van Codemasters. In de officiële game van de Formule 1 verzorgt Mol al het commentaar voor en na de race.

Olav Mol over een bijzonder Formule 1-seizoen

Wij belden met Olav Mol om hem te feliciteren met zijn videogame-debuut en om hem het een en ander te vragen over dit bijzondere uitstapje. Benieuwd? Het interview over zijn aandeel in F1 2020 kun je hier lezen. Maar we hebben natuurlijk ook nog wat andere dingen gevraagd. Zo vaak krijg je niet de kans om met één van de grootste Formule 1-kenners van Nederland te bellen.

Het is bijna juni en we hebben nog geen race gehad. Een normaal jaar gaat het dus zeker niet meer worden, maar krijgen we wel een volledig seizoen? “Wat is een volledig seizoen? Voor mij is dat beginnen in maart en eindigen ergens eind september begin november. Dus een volledig seizoen zal het niet worden. Wat we zullen gaan krijgen is een gehaast seizoen. Zo zie je dat er al gekozen wordt om op bepaalde circuits twee wedstrijden te houden. 2020 wordt dan ook vooral een speciaal seizoen,” aldus Olav Mol.

Extra speciale WK-titel

Een speciaal seizoen wordt het zeker, maar ongetwijfeld ook een korter seizoen. We vroegen Olav Mol of er hierdoor anders naar de wereldtitel gekeken wordt. Is deze titel mogelijk minder waard? “Dat zou pas zijn als er een soort doemscenario optreedt waarin je maar acht wedstrijdjes kunt houden op vier verschillende circuits. Dan is het echt een uitgehold jaar.”

Olav Mol bekijkt het liever van de andere kant en vindt juist dat deze titel extra bijzonder is. “Als er uiteindelijk meer dan vijftien Formule 1-wedstrijden kunnen worden gehouden, dan heb je als coureurs alles nodig om de titel naar je toe te trekken. Ik denk niet dat er afbreuk gedaan wordt aan de WK-titel. Ik denk dat coureurs juist extra waarde hechten aan deze titel omdat de aanloop zo anders is geweest dan normaal. Er zijn coureurs die in zo’n beetje hun hele leven nog nooit drie of vier maanden achter elkaar niet in een raceauto hebben gezeten. Dat is nu wel het geval en die moeten straks weer aan de bak.”

Dat de coureurs in 2020 het circuit op mogen is zo goed als zeker, maar we hebben nog steeds geen kalender. Toch worden overal al wel circuits en datums genoemd, dus we vroegen Olav Mol waarom we nog steeds geen startdatum hebben. “De FOM kan het zich niet veroorloven om op dit moment te zeggen: ‘we gaan beginnen in Oostenrijk en daarna zien we het wel.’ Nee, er moeten eerst gesprekken gevoerd worden over de andere races.”

‘Dat kan dodelijk zijn voor het seizoen’

Olav Mol vindt dat de FOM veel verder vooruit moet kijken: “Ze willen bijvoorbeeld eind september naar China, maar wat als er daar een tweede golf is? Wordt de Formule 1 dan onder bepaalde voorwaarden nog wel toegelaten of moet China dan alsnog van de kalender? Als de F1-trein op gang gezet is en die middenin het seizoen weer tot stilstand moet komen, dan wordt het wel een heel lastig verhaal. Dat kan dodelijk zijn.”

Voor een aantal coureurs wordt het een extra bijzonder seizoen. Carlos Sainz, Daniel Ricciardo en Sebastian Vettel weten al voordat het seizoen begonnen is dat ze volgend jaar niet hun huidige race-overall aan zullen trekken. Sainz vertrekt naar Ferrari en Daniel Ricciardo neemt bij McLaren het stoeltje van de Spanjaard over. Sebastian Vettel komt door de komst van Sainz op straat te staan. Hij moet op zoek naar een nieuwe renstal.

Olav Mol over de aanstaande rijderswissels

Normaal gesproken worden rijders transfers halverwege of richting het einde van het seizoen bekendgemaakt. Nu weten deze drie heren al voordat het seizoen begint dat dit hun laatste jaar wordt bij hun huidige teams. Dat is bijzonder, maar Olav Mol verwacht niet dat het veel gaat veranderen: “Sainz zal de lijn die hij had bij McLaren door willen zetten. Daniel Ricciardo zal de lijn die hij had bij Renault willen verbeteren, want die is in dusdanig vlak geweest dat ze zeiden: ‘we hebben jou niet meer nodig.’

Olav Mol verwacht bij die twee niet veel problemen, maar bij Ferrari zou het wel eens een stuk interessanter kunnen worden: “Als het waar is wat gezegd wordt, dan wist Vettel in december 2019 al dat hij geen nieuw contract zou krijgen. Vettel zal dit laatste jaar beetpakken om het ongelijk van Ferrari te tonen.” De Duitser heeft weinig te verliezen en Olav Mol denkt dat Ferrari daar hun handen vol aan gaat hebben.

“Ferrari moet alles strak in de hand houden en ze zullen ook wel vaker teamorders moeten gebruiken om de heren Vettel en Leclerc uit elkaar te houden. Dat schijnt bij teambaas Mattia Binotto ook al wel de onderliggende gedachte te zijn geweest na Brazilië vorig jaar.” Toen reden de Ferrari-coureurs elkaar van de baan en kwam er daardoor geen enkele rode auto over de finish.

Hoe ziet de toekomst van Vettel eruit?

Ferrari ziet Leclerc als de toekomst, maar hoe zit het met de toekomst van Sebastian Vettel? Betekent dit het einde voor de voormalig wereldkampioen? Zo niet, dan is er volgens Olav Mol maar één plek waar de Duitser heen kan. “Als Vettel zichzelf nog echt wil laten zien, dan is er maar één plek waar hij naartoe zou moeten/kunnen/willen en dat is Mercedes. Als dat niet lukt zijn er twee manieren waarop hij de Formule 1 kan verlaten: met opgeheven hoofd door nog een fantastisch jaar bij Ferrari neer te zetten en Leclerc alle hoeken van de baan te laten zien. Of anders via de de achteringang van de paddock.”

Een andere optie zou Renault kunnen zijn, maar bij de Franse renstal valt vooral de naam van een andere voormalig-wereldkampioen: Fernando Alonso. Olav Mol doet geen voorspelling, maar weet al wel zeker dat Renault hoe dan ook de verkeerde keuze gaat maken. Die keuze ligt uiteindelijk bij die Fransen en elke Franse keuze die ze maken, vind ik de slechte keuze. Maar dat is meer hoe ik over de Fransen denk.”

Alonso naar Renault?

Als het Renault wordt, dan maakt de Franse renstal daar volgens Olav Mol wel veel vrienden mee. “Liberty Media zal heel blij zijn als Fernando Alonso terugkomt in de Formule 1. Wereldwijd zullen er ook ontzettend veel fans blij zijn als de Spanjaard zijn rentree maakt. Alonso is na Kimi Raikkonen nog steeds één de populairste coureurs.”

Toch lijkt Olav Mol geen gelukkig huwelijk te zien tussen beiden: “Of het voor Alonso de juiste stap is weet ik niet. Hij zal willen bewijzen dat hij weer terug kan komen en of Renault, met de vorm die zij nu hebben, de juiste keuze is weet ik niet.” Ook andersom ziet Olav Mol nog wel de nodige beren op de weg.

Oude held of nieuw talent

“Renault loopt daarnaast het gevaar om afbreuk te doen aan wat ze nu aan het opbouwen zijn met Esteban Ocon. Het zou maar zo kunnen dat Ocon dit jaar Ricciardo goed te grazen neemt, maar wat als de Fransman daarna wordt afgemaakt door Alonso? Dan gooi je weg wat je hebt opgebouwd,” aldus Olav Mol, die denkt dat Renault een ander pad gaat bewandelen.

“Mijn gevoel zegt eerder dat Renault zal kiezen voor de moderne lijn zoals Red Bull en Ferrari gedaan hebben. Jonge gasten erin. Bijvoorbeeld een Christian Lundgaard of Guanyu Zhou. En als ze voor Zhou kiezen, dan zal dat vooral voor de Chinese markt zijn. Ook dat is namelijk belangrijk voor een autofabrikant als Renault.”

Olav Mol in F1 2020

Welke keuze Renault gaat maken en hoe het aankomende Formule 1 seizoen eruit komt te zien is afwachten, maar saai is de toekomst allerminst. Wat we al wel zeker weten is dat F1 2020 vanaf 10 juli in de winkels ligt. Je kunt deze zomer dus gewoon genieten van de Formule 1 inclusief het stemgeluid van Olav Mol, maar ook van zijn co-commentator. Benieuwd wie dat is? Lees dan hier ons interview met Olav Mol over zijn bijdrage aan F1 2020.

Reageer op artikel:
Interview met Olav Mol: ‘Er is maar één team waar Vettel heen kan’
Sluiten