Interview: de Toyota Corolla is terug! Tijd voor een ode aan de klassieker

Je zult het ongetwijfeld al wel in de gaten hebben gehad, maar de Toyota Corolla is terug. In 1966 kwam de sedan voor het eerst van de band rollen. De Corolla groeide vervolgens uit tot de bestverkochte auto ter wereld. Toch verdween de Corolla in 2007 van de Nederlandse markt en ging hij verder door het leven als Auris. Dat is nu verleden tijd, want de Corolla naam is weer in volle glorie hersteld. Maar waar komt die goede naam eigenlijk vandaan? Om die vraag te beantwoorden spraken we met Marcel van den Kieboom. Eigenaar van een Corolla uit 1989.

Marcel is zelf 34 en een snelle rekensom leert ons dat hij dus niet heel veel ouder is dan de Corolla. De auto in kwestie is namelijk een tweedehands, maar dat zal voor Marcel niet zo voelen. De Corolla was van zijn opa en is daardoor een onderdeel van zijn jeugd. “Iedere woensdag kwamen mijn opa en oma op de koffie en dus stond de rode Corolla bij ons op de stoep. De kleur sprak mij altijd al aan en er zaten nog geen gordels achterin. Bij opa en oma mocht je dus nog gewoon los zitten,” aldus Marcel.

Bijzonder erfstuk

Als klein jongetje dat nog op de basisschool zat, had de auto dus al een bijzondere betekenis voor Marcel en dat werd met de jaren alleen maar meer. “Toen ik ouder was, ging ik de auto van opa een beetje bijhouden. Op woensdagmiddag waste ik de Corolla en toen maakte mijn opa vaak het grapje dat als hij er niet meer zou zijn, dat ik de auto dan zou krijgen.” Dat het geen grap was ontdekte Marcel toen hij een jaar of veertien was.

Na het overlijden van zijn opa vonden ze een klein notitieblokje waarop stond dat Marcel de auto zou krijgen. Een bijzonder moment. “Zo groot als het verdriet is dat je afscheid moet nemen van een familielid, zo groot is de vreugde dat je de eer hebt dat je als kind van veertien die auto mag erven.” Opeens was Marcel eigenaar van een rode Toyota Corolla sedan en moest hij een keuze maken.

Houden? Of toch verkopen? Marcel koos voor optie twee. “Hij heeft toen te koop gestaan voor 8.500 gulden. We schreven “te koop” met viltstift op een stuk oranje papier en legde deze in de auto. Zo ging dat toen. Er zijn ook mensen langs geweest, maar zij boden te weinig en dus besloot mijn vader dat we er beter zelf in konden gaan rijden.” Achteraf gezien is het alleen maar mooi geweest dat er geen koper gevonden is.

De verleiding werd toch te groot

Op zijn achttiende mocht Marcel dan eindelijk zelf gaan rijden en gaan genieten van de Corolla van zijn opa. Hiermee was hij wel een vreemde eend in de bijt. “Al mijn vrienden hadden Golfjes GTI of een Volvo 850 R en daar stond ik dan naast met een Corolla sedan 1.3 automaat. Dat strookt totaal niet met de rest natuurlijk, maar al mijn vrienden accepteerden dat gewoon. Iedereen waardeerde elkaar en ieders auto. We hadden dan ook een soort vereniging en gingen samen naar Zandvoort en auto-evenementen. We hebben daar enorm veel plezier aan beleefd.”

Marcel in zijn Toyota Corolla

Toch kon ook Marcel uiteindelijk de verleiding van moderne auto’s niet weerstaan. “Toyota kwam tussen 1992 en 1997 met die veel verkochte driedeurs Corolla. Ik wilde toen per se stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en elektrische ramen. Dus die werd het, maar ik wilde wel een beetje in stijl blijven. Ik koos daarom voor de zestienklepper, maar wel weer de sedan. Ik heb toen de bumpers opnieuw laten spuiten en er een spoiler opgezet. Om dat mogelijk te maken, ben ik toen wel zo stom geweest om de Corolla van mijn opa te verkopen.”

Weer thuis in de familie

De auto die vanaf zijn eerste kilometers in de familie zat, verhuisde naar de overkant van de straat. De buurjongen van Marcel kocht hem namelijk van hem over. Die heeft een paar jaar kunnen genieten van de Corolla, maar moest door mankementen aan de auto en zijn financiële situatie ook weer afscheid nemen. Toen zag Marcel zijn kans schoon om het erfstuk weer terug te halen en twijfelde geen moment. “Ik heb hem toen weer van hem teruggekocht en meteen een stukje loods gehuurd. Daar heb ik de Corolla weer van achter tot voor netjes gemaakt.”

Niet dat er veel aan gedaan moest worden, want de Toyota Corolla heeft Marcel en zijn opa slechts zelden in steek gelaten. Op een paar kleine problemen met de oliepomp en distributieriem na. Verder geen problemen en hij heeft ook nooit geweigerd bij het starten (op een keer met een lege accu na dan). Zelfs toen hij onlangs na vier maanden stilstaan weer naar buiten mocht, startte hij zonder probleem. Niet slecht voor een auto die dit jaar dertig wordt.

Marcel is zuinig op dit prachtige erfstuk en rijdt er tegenwoordig alleen in voor zijn plezier. “Gemiddeld rij ik per jaar ongeveer tussen de 1.000 en 2.500 kilometer. Hij heeft dan misschien geen stuurbekrachtiging of airco, maar het is nog steeds easy driving. Het is een gaspedaal, rem en een automaat. Dat is het. Niet te veel toeters en bellen. Het is daardoor net wat meer autorijden, iets meer gevoel erbij.”

Een klassieker die een mooi plekje verdient

Hoewel deze Corolla voor huidige begrippen zeer simpel is, was dat in 1989 wel anders. “Het was toen echt een heel vooruitstrevende auto en ik denk dat je hem qua feeling, comfort en hoe stil hij is, moet vergelijken met een auto uit de periode 1995 en 2000.” Dat is een prachtige compliment voor dit stukje vakwerk, maar Marcel moet ook over de toekomst van zijn Corolla gaan nadenken.

“Wat ik ermee ga doen is vooral afhankelijk van de Nederlandse regering,” vertelt Marcel ons lachend. “Binnensteden mag je er in de toekomst misschien niet meer mee in. Als ik er in de toekomst toch niet meer mee mag rijden, kan ik er minder plezier van hebben. Dan zou ik willen dat juist meer mensen van de Corolla kunnen genieten. Bijvoorbeeld door een plekje in het Louwman Museum voor historische auto’s. Dat zou ik een hele mooie bestemming vinden.” Deze bijzondere auto verdient dat ook, maar nog liever heeft Marcel dat hij echt in de familie blijft.

“Ik zou hem graag willen overdragen aan één van mijn kinderen, als ze er interesse in hebben. Maar dat moet wel hun eigen keuze zijn. Mijn zoontje van vier vindt hem in ieder geval geweldig. Het is dan misschien geen bekende auto zoals de Kever of een Porsche, maar wel de Corolla van zijn overgrootvader.” De fout om de Corolla te verkopen, gaat Marcel in ieder geval niet nog een keer maken. “Wegdoen doe ik hem in ieder geval niet, dan zoek ik wel een mooie bestemming.”

De terugkeer van de bestverkochte auto ter wereld

De Corolla van zijn opa vervangen gaat dus niet gebeuren, maar dat betekent natuurlijk niet dat Marcel geen oren heeft naar de nieuwe Corolla. Zoals we eerder al zeiden is de bestverkochte Toyota terug van weggeweest in Nederland, en dat belooft een glorieuze terugkeer te gaan worden. Ook Marcel reageert enthousiast wanneer we hem vragen naar het nieuwe model. “Ja, super gaaf! Ik zou in mijn gezinssituatie die station wel goed kunnen gebruiken natuurlijk!”

De nieuwe Corolla is er namelijk in verschillende modellen: de hatchback, een sedan en de Touring Sports. Drie opties die allemaal uitblinken op de gebieden die voor de moderne man belangrijk zijn. Zo geniet je dankzij de 1.8 Hybrid of 2.0 High Power Hybrid van veel koppel en vermogen, maar ook van een laag verbruik (zonder dat je met een stekker in de weer hoeft). Daarnaast staat hij op een nieuw platform met een extra laag zwaartepunt voor meer rijdynamiek. Met het rijplezier zit het dus wel goed.

De nieuwe Toyota Corolla

Het uiterlijk van de nieuwe Corolla sluit daar perfect op aan. Zowel vanbinnen als vanbuiten heeft hij een sportieve, doch stijlvolle uitstraling. Daarnaast geniet je van veel ruimte en comfort, en is ook het nieuwe model, net als de Corolla van Marcel vroeger, zijn tijd ver vooruit. Zo maken slimme functies je rit niet alleen veiliger, maar ook ongekend comfortabel. Hoe sportief, comfortabel en lekker de nieuwe Corolla rijdt, gaan we binnenkort voor je testen. In de tussentijd kun je hier terecht voor alles wat je moet weten over de terugkeer van de Toyota Corolla.

No Title

No Description

In samenwerking met Toyota

Reageer op artikel:
Interview: de Toyota Corolla is terug! Tijd voor een ode aan de klassieker
Sluiten