Cars 23 feb 2016 Redactie

Interview: de waarheid achter elektrisch rijden

Voor- en tegenstanders zijn niet angstig om hun mening te delen over elektrisch rijden. Maar wat is waar en wat is totale onzin? Is elektrisch rijden zuinig of worden we voor de gek gehouden? Wat zijn de verwachtingen? Rijden we over tien jaar allemaal elektrisch of blijven we planken met verbrandingsmotoren? En met welke modellen komen de grote jongens op de proppen? Naast Tesla en BMW is ook Porsche in de weer met een volledig elektrisch voertuig: de Mission E, net als Audi met de e-tron Quattro. En dan zijn er nog de nieuwkomers…

Hoofdfoto: McLaren P1 Hybride

Om de juiste man voor de juiste antwoorden op te sporen, hebben we druk gezocht in ons netwerk van autofanatisten. Het duurde niet lang of we Peter in ‘t Veld tegen het lijf liepen, onafhankelijk consultant in de markt van elektrische voertuigen (EV’s). Een man met een scherpe visie en een berg kennis.

Manners Porsche-Mission-E-concept

Porsche Mission E (concept car)

Bestaat er volgens jou een noodzaak om elektrisch te rijden?
‘Noodzaak klinkt wat heftig, ik denk dat (PH)EV’s (alle auto’s met een stekker, red.) een positieve bijdrage leveren aan de bewustwording van de opties buiten het rijden met een conventionele verbrandingsmotor.’

Auto’s zíjn vervuilend, punt.

Wat zijn de charmes van elektrisch rijden?
‘Iedereen die eens in een elektrische auto heeft gereden, zal het met me eens zijn: het acceleratievermogen van bijvoorbeeld een Tesla Model S is ongekend. Zelfs de VW Golf GTE trekt sneller weg dan een GTI! Dus ja, de snelheidsfreaks zullen zeker weg zijn van een elektrische wagen. Daarnaast is het bijzonder dat er zo weinig geluid uit voortkomt, maar daar moet je natuurlijk van houden.’

Elektrisch rijden is ook vervuilend, dus waarom zou ik mijn benzine of diesel inruilen?
‘Auto’s zíjn vervuilend, punt. Maar met een (PH)EV kun je wel bewust een keuze maken om de minst vervuilende stroomsoort te gebruiken. Als je net een gloednieuwe Outlander (PH)EV voor de deur hebt staan, is het aan de gebruiker om te bepalen of hij 1 op 10 benzine blijft tuffen of dat hij elke dag met een volle lading groene stroom van huis weggaat en vervolgens weer kan laden op zijn werk. Zodoende rij je met gemak de hele week elektrisch.’

Wat als je die opties niet hebt?
‘Als je langere afstanden rijdt en geen gebruik kan maken van laadopties, kun je wellicht beter kiezen voor een zuinige diesel. Ik ben er niet van overtuigd dat stekkerhybrides dé oplossing zijn voor duurzame mobiliteit, ik ben er wél van overtuigd dat iedereen naar zijn persoonlijke situatie moet kijken en op die basis de meest duurzame oplossing kan bepalen. Dus als je inderdaad iedere dag plusminus veertig tot zestig kilometer moet rijden van en naar kantoor, dán is een (PH)EV interessant. Als je verder moet reizen, kun je een BMW i3 of een Nissan Leaf overwegen. Boven die afstand kom je al snel uit bij een prijzige Tesla of een dus een zuinige diesel.’

Manners BMW i3

BMW i3 (volledig elektrisch)

Manners Nissan LEAF

Nissan LEAF (volledig elektrisch)

Gaat het laadnetwerk verder groeien?
‘Het laadnetwerk in Nederland en daarbuiten blijft groeien. Door de run op Mitsubishi Outlanders en Tesla’s eind 2013, schoten de laadstations als paddestoelen uit de grond. Zowel publieke laadpunten als op privé- en zakelijke locaties. Maar toch blijven de gemeentes, vooral de kleinere, achter op het gebied van laadinfrastructuur. Zonde, want het is voor hen relatief makkelijk weg te schrijven. Daarnaast is het soms nog onduidelijk voor de consument hoe en of een laadstation aan te vragen is. Even graven op de website van de gemeente biedt vaak wel uitkomst.’

Manners de waarheid over elektrisch rijden

Kunnen we in de toekomst sneller laden?
‘Dat hangt af van de technologie. Veel bedrijven kijken in de richting van Tesla, wat doen ze, waar komen ze mee op de proppen. Tesla is toch een beetje de Apple in de autoindustrie, een game changer. Daarnaast is onder andere Toyota erg druk met inductief laden, dat is wel tof! Dan rij je over ‘laadplaat’ waardoor je zonder stekker kunt gaan laden. Overigens zijn er al verschillende bedrijven die die technologie inzetten voor het laden van elektrische stadsbussen, zie hier.’

Wat is er voor nodig om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken?
‘Er worden nu vanuit de leasemaatschappijen veel incentives gezet op het daadwerkelijk elektrisch rijden met je plug-in hybride. Zo krijg je bij sommige maatschappijen een quotum op je benzinepas, terwijl je met diezelfde pas onbeperkt kunt gaan laden. Dat stimuleert wel, maar tegelijkertijd voelt het als een opgelegde beperking. En dat vinden we natuurlijk stom. Want we hebben nu eenmaal net een vette Golf GTE voor de deur, maar dan mogen we er niet mee planken.’

Kwaliteit verkoopt zichzelf…
‘Ik denk oprecht dat zelfs de grootste sceptici eens de pluspunten van een EV moet ervaren. Ik heb zelf meegemaakt dat de meest notoire petrolheads na een ritje in een Opel Ampera overtuigd waren van het rijgenot. De belangrijkste vraag is echter of écht elektrisch rijden ook voordeliger is voor jouw situatie. Er zijn gevallen bekend van mensen die op vol elektrisch zijn overgestapt en daarmee meer dan tienduizend euro per jaar zijn gaan besparen. Als je dus een Tesla koopt of least, hoef je in feite nooit meer te tanken! Hun superchargers zijn gratis waardoor je dus niet betaalt voor benzine op een retourtje wintersport. Dus bereken je kosten over de langere termijn en check of het dan alsnog duurder is.’

Maken hybride’s nou daadwerkelijk het verschil?
‘Een hybride kan zeker verschil maken, mits de gebruiker er correct mee omgaat. Dus een caravan achter je Volvo V60 (PH)EV hangen en dan klagen over het feit dat ‘ie 1 op 8 gaat rijden is natuurlijk wat hypocriet.’

Ik verwacht vrij veel van de waterstoftechniek

Welke ontwikkelingen verwacht je van de grote jongens?
‘Vrijwel iedere zichzelf respecterende autofabrikant is wel bezig met iets van elektrische voertuigen. Volkswagen, Audi, Toyota, Mitsubishi, Porsche, Volvo, BMW, zelfs Jaguar en Land Rover. Ik verwacht dat binnen drie jaar iedere fabrikant een behoorlijk arsenaal aan (plugin)hybride auto’s op de prijslijst heeft staan.’

Manners Audi e-tron Quattro

Audi e-tron Quattro

En Tesla?
‘Ik denk dat zij zeker nog veel verschil gaan maken. Maar wellicht niet per se in hun rol als autofabrikant, ze willen namelijk vooral leverancier zijn van energieoplossingen. Op hun auto’s draaien ze nog steeds verlies, maar het geeft ze wel de mogelijkheid om energiehuishouding open te breken. Een heel andere manier van denken dus. Daarnaast komen ze op korte termijn met hun veel geroemde Model X, de eerste vol-elektrische SUV met dezelfde manische specs als de Model S P85D (die ene waar je gezicht krom van trekt door de acceleratie). Dus dat zal wel een hit worden. Ook komen ze met een redelijk betaalbare variant, compacte variant: de Model 3.’

1Tesla-Model-s-Dual-Motor-P85D-01

Tesla Model S P85D (volledig elektrisch)

Manners Tesla Model X

Tesla Model X SUV (volledig elektrisch)

Wat is de toekomst van elektrisch rijden?
‘Ik denk dat elektrisch rijden wel here to stay is, maar dat het vooral een mooie aanvulling wordt als een van de manieren waarop wij (als samenleving) nu met mobiliteit omgaan. Ook verwacht ik vrij veel van de waterstoftechniek. Het heeft nog even tijd nodig om tot volle wasdom te komen, maar het biedt een heel mooi alternatief. In feite is het elektrisch rijden maar dan met je eigen waterstofkrachtcentrale aan boord. Met andere woorden; je rijdt een elektrische auto, je tankt waterstof en je actieradius is zo’n achthonderd kilometer (waarschijnlijk uiteindelijk nog een stuk meer).’

Welke elektrische modellen vind je tof?
Als je naar de echte exoten gaat kijken, dan zie je daar ook bijzondere dingen ontstaan. Zoals de Porsche Mission E, maar ook drie hybride hypercars die nu al de weg op kunnen. De LaFerrari (963 pk!), de McLaren P1 (top van 349 kmp/u!) en de Porsche 918 (887 pk!). Het is heel mooi om te zien dat fabrikanten gelukkig hun wilde haren nog niet verloren zijn en hybride technologie ook gebruiken om motoren te bouwen met astronomische specificaties.

Manners LaFerrari Hybride

LaFerrari Hybride

Manners McLaren-P1 Hybride

McLaren-P1 Hybride

Porsche 918 hybride

Porsche 918 Hybride

[FB_AANJAGER]

Reageer op artikel:
Interview: de waarheid achter elektrisch rijden
Sluiten