Alrik de Jong
Alrik de Jong Rijk en Beroemd 5 aug 2022
Leestijd: 2 minuten

Instagram zwicht definitief voor Kim Kardashian en Kylie Jenner

Instagram kwam onlangs met een wijziging met betrekking tot de tijdlijn. Maar na forse kritiek van onder anderen grootgebruikers Kim Kardashian en Kylie Jenner is dit nu definitief weer teruggedraaid.

De halfzusters waren not amused, omdat Instagram na die wijziging wel erg veel op TikTok ging lijken. Al vrij snel werd er teruggekrabbeld, en nu is het hoge woord eruit.

Instagram doet een grote stap terug

Na een week waarin de kritiek steeds harder aanzwol, heeft Instagram besloten een aantal omstreden wijzigingen terug te draaien. Instagram-baas Adam Mosseri zei donderdag in een interview met het Amerikaanse Platformer dat de wijzigingen, waarmee het sociale medium meer op TikTok ging lijken, voorlopig van de baan zijn. Volgens Mosseri moet Instagram “een grote stap terug doen”.

Het sociale medium van Meta Platforms liet eerder deze maand weten dat de belangrijkste tijdlijn gewijzigd wordt, waardoor gebruikers meer video’s en foto’s te zien krijgen die zij volgens algoritmes leuk kunnen vinden. Die beelden kunnen afkomstig zijn van accounts die wel of niet worden gevolgd door de gebruiker.

Kim Kardashian en Kylie Jenner in paniek

De wijzigingen vielen bij veel gebruikers echter niet in de smaak en online ging een oproep “om Instagram niet in TikTok te veranderen” al snel viraal. Zeer populaire gebruikers als Kim Kardashian en Kylie Jenner, ieder goed voor ruim 300 miljoen volgers, sloten zich aan bij de kritiek. “Wij willen gewoon schattige plaatjes van onze vrienden zien”, luidde de boodschap.

Adam Mosseri reageerde eerder deze week op die kritiek door te stellen dat het slechts “een test” betrof die langzaam verder uitgerold zou worden. In het interview met Platformer komt hij daar echter op terug en stelt hij dat de meeste wijzigingen ongedaan zullen worden gemaakt.

Adam Mosseri: ‘Falen hoort erbij’

“Ik ben tevreden over het risico dat wij hebben genomen”, stelt Adam Mosseri, die benadrukt dat “het van belang is om zo nu en dan eens te falen”. De baas van het platform ziet echter in dat “gebruikers door de wijzigingen gefrustreerd raakten”, iets wat volgens de CEO ook blijkt uit de gebruikersdata. Het sociale medium heeft daar veel van geleerd, zegt hij. “We moeten nu gaan uitzoeken hoe we verder gaan en komen terug met een nieuw idee.” Ondertussen gaan Kim Kardashian en Kylie Jenner lekker door met waar ze goed in zijn. Alleen op de tijdlijn van mensen door wie ze gevold worden.

https://www.instagram.com/p/Cd6sVwSPgXM/

Deze week werd duidelijk dat de omzet van Meta Platforms, het moederbedrijf van Instagram, in het tweede kwartaal daalde. Dat was voor het eerst voor het Amerikaanse socialmediabedrijf, dat kampt met de concurrentie van TikTok.

Bikini-miljardairs aan het werk

Bekijk ook de nieuwe zwemcollecties van Kim Kardashian (Skims Swim) en Kylie Jenner (Kylie Swim), waarvoor ze zelf model staan op Instagram.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.