Redactie
Redactie Cars 23 jan 2017

Innovatiedrang Tesla zorgt voor woede bij bestaande klanten

Succes komt niet alleen met voordelen, maar ook met uitdagingen. Tesla’s succes en honger naar innovatie haalt hen de woede van bestaande klanten op de hals.

Tesla wil hard vooruit, en dat is mooi. De autobouwer is in een paar jaar tijd van speler in de marge uitgegroeid tot serieuze fabrikant die een voortrekkersrol vervult op het gebied van groen en autonoom rijden. Om die positie te handhaven, wil Tesla harder en sneller innoveren dan ooit. Spannend nieuws, maar bestaande Tesla-klanten kunnen hier de dupe van worden.

Tesla heeft namelijk aangekondigd hun auto’s vrijwel jaarlijks te willen vernieuwen. Dit zal niet meer gebeuren met louter software-updates zoals de afgelopen jaren: elk jaar moet er van elk model een nieuwe versie verschijnen die op talloze onderdelen verschilt van zijn voorganger en nieuwe features heeft.

Hoewel dit vanuit het oogpunt van vooruitgang volstrekt logisch is, doen bezorgde Tesla-eigenaren hun beklag op Twitter. Het betekent namelijk dat je een gloednieuwe state-of-the-art Tesla kunt kopen, welke enkele maanden later alweer “achterhaald” is.

Bezorgde Twitteraars spraken Elon Musk erop aan. Op de vraag of het mogelijk is om bestaande Tesla’s mee te laten gaan in de upgrades antwoordde Musk: ‘Jammer genoeg zouden we daarvoor de hele auto moeten strippen en ruim driehonderd onderdelen moeten vervangen.

Tesla’s innovatiedrang kan zich dus een beetje tegen het bedrijf keren. Musk is echter onverwrikbaar, zo blijkt uit één van zijn tweets: ‘Tesla zal nooit stoppen met innoveren. Als mensen denken dat dit wel zo is, hebben zij de verkeerde auto gekocht.

Probleem creëert nieuwe mogelijkheden

Toch hoeft deze nieuwe manier van innoveren geen probleem op te leveren. Sterker nog: het kan een zeer interessant verdienmodel worden. Een Tesla-eigenaar die na een jaar geconfronteerd wordt met een nog beter en vooruitstrevender exemplaar, zal deze ongetwijfeld willen rijden.

Tesla zou er goed aan doen om te kijken naar abonnementsmodellen waarin klanten tegen een vast periodiek bedrag bij elke update de nieuwste Tesla kunnen rijden: zo zet de fabrikant meer auto’s af, worden klanten die het nieuwste van het nieuwste worden op hun wenken bediend en kunnen mensen die niet per se het nieuwste model willen rijden, kiezen uit een interessante pool occasions.

Reageer op artikel:
Innovatiedrang Tesla zorgt voor woede bij bestaande klanten
Sluiten