A. de Jong
A. de Jong Wheels 11 sep 2019

IAA in Frankfurt: ‘Hybride supercars uit het verdomhoekje’

Tijdens de tweejaarlijkse Internationale Automobilausstellung (IAA) in Frankfurt wordt de eerste hybride Lamborghini onthuld. Ook de eerste volledig elektrische Porsche wordt gepresenteerd. Grote sportautofabrikanten lijken de elektromotor definitief te omarmen.

De IAA, die vanaf 12 tot 22 september plaatsvindt, is elektrischer dan ooit. Zo wordt de veelbelovende Volkswagen ID.3 voor het eerst aan het publiek getoond, de auto die voor een doorbraak in het elektrische rijden moet zorgen. Maar de grote blikvangers zijn toch echt de elektrische en hybride sportauto’s.

Hybride supercars uit het verdomhoekje

Elektromotoren in sportauto’s zijn in opkomst, maar hybride is niet helemaal nieuw in wereldje van de supercars. “De supercarbouwers doen al langer mee. Kijk maar eens terug naar de McLaren P1, Ferrari LaFerrari en de Porsche 918. De grote strijd begon toen al”, zegt Dennis Wilman van Autovisie. De hierboven genoemde hypercars stammen uit het begin van dit decennium, nu is de technologie natuurlijk alweer stukken verder. Veel bouwers beginnen naar eigen zeggen daarom nu pas écht serieus aan hybridisering.

V12 met hybridetechniek – Lamborghini Sian | IAA 2019

De eerste Lamborghini met hybridetechniek is een feit. Dit is de Sian! De nieuwe hypercar heeft nog steeds een V12, die nu wordt geholpen door een een 34 pk sterke elektromotor in de versnellingsbak. Onze redacteur Sjoerd van Bilsen maakte er tijdens de IAA in Frankfurt al een rondje omheen en vertelt je alles over deze extreme machine.

“De implementatie van hybride-elementen voldoet nu pas aan de standaarden die supercarbouwers eraan stellen. Tegelijkertijd worden ze nu gedwongen over te gaan op elektromotoren en accu’s, omdat de wetgeving rondom uitstoot nu ook de makers van exclusieve auto’s verplicht om in uitstoot omlaag te gaan”, legt Wilman uit. “En op een gegeven moment voldoet het verkleinen van een V12 naar een V8 motor niet meer om aan die normen te voldoen.”

Om de prestaties te behouden en de motoren toch kleiner te kunnen maken, komt het gebruik van accu’s en elektromotoren tegenwoordig juist goed van pas en helpen ze bij het nog krachtiger maken van voertuigen. “Hybride is uit het verdomhoekje aan het raken. Het leuke is dat de exclusieve autobouwers de techniek doorontwikkelen. Dat zien we nu ook weer bij de Lamborghini Sian. Deze auto maakt als eerste hybride geen gebruik van een standaard lithium-ion accu, maar heeft een superconductor. Deze weegt minder, heeft meer laadcapaciteit en kan sneller op- en ontladen.”

Check hieronder de twee blikvangers tijdens de IAA in Frankfurt; de Lamborghini Sian en de Porsche Taycan.

Lamborghini Sian op de IAA in Frankfurt

De Lamborghini Sian beschikt over de snelste benzinemotor van alle auto’s op de IAA in Frankfurt. Onder de motorkap vind je een V-12 motor met 785 pk en dat is een record voor Lamborghini. Met dat vermogen houdt het niet op, we hebben het immers over een hybride supercar. Naast de V-12 motor beschikt de Lamborghini Sian ook over een 48-volt elektromotor met 34 pk. Dat brengt het totale vermogen op 819 pk. De hybride supercar trekt in 2,8 seconden op tot 100 kilometer per uur en heeft topsnelheid van 350 kilometer per uur. Lees hier meer over de Lamborghini Sian.

lamborghini sian, elektrische auto, sportauto, iaa, frankfurt
Bron: ANP
lamborghini sian, elektrische auto, sportauto, iaa, frankfurt
Bron: ANP
lamborghini sian, elektrische auto, sportauto, iaa, frankfurt
Bron: ANP

Porsche Taycan Turbo op de IAA in Frankfurt

De Porsche Taycan is de eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche. Er komen twee modellen: de Taycan Turbo (157.100 euro) en de Taycan Turbo S (191.000 euro). Het verschil tussen beide auto’s zit hem in het vermogen en de actieradius. De Taycan Turbo beschikt over een vermogen van 625 pk en trekt in 3,2 seconden op tot 100 kilometer per uur. De Turbo S heeft een vermogen van 761 pk en trekt in 2,8 seconden op tot 100 kilometer per uur. Topsnelheid: 260 kilometer per uur. De Turbo heeft een maximale actieradius van 453 kilometer, met de Turbo S rijd je op een volle accu maximaal 420 kilometer. Lees hier meer.

porsche taycan, elektrische auto, sportauto, iaa, frankfurt
Bron: ANP
porsche taycan, elektrische auto, sportauto, iaa, frankfurt
Bron: ANP
porsche taycan, elektrische auto, sportauto, iaa, frankfurt
Bron: ANP
Reageer op artikel:
IAA in Frankfurt: ‘Hybride supercars uit het verdomhoekje’
Sluiten