Honda stapt uit de Formule 1: is dit het einde van Red Bull Racing?

Vanochtend maakte Honda bekend dat ze uit de Formule 1 stappen. In 2021 zal het Japanse merk nog motoren leveren, maar daarna is het gedaan. Dit betekent dat Red Bull en Alpha Tauri op zoek moeten naar een nieuwe motor. Helaas voor Max Verstappen zijn de opties zeer beperkt. Betekent dit het einde van Red Bull Racing?

Honda keerde in 2015 terug in de Formule 1, maar kende een valse start bij McLaren. De Japanse krachtbron kwam vermogen tekort en was niet betrouwbaar. De onvermijdelijke breuk volgde twee jaar later. Gelukkig voor Honda konden ze hun motoren ergens anders kwijt. Red Bull was namelijk verwikkeld in een vechtscheiding met Renault en zocht een nieuw partner.

Honda en Red Bull Racing uit elkaar

Met Vettel en Renault werd Red Bull Racing vier keer op rij wereldkampioen, maar na het vertrek van de Duitser ging het snel bergafwaarts. Hierdoor kwam ook de relatie met de Franse motorfabrikant onder druk te staan. De spanning tussen beide partijen was lange tijd om te snijden en een pijnlijke breuk was onvermijdelijk. In juni 2018 maakte Red Bull de overstap naar Honda bekend. Zusterteam Toro Rosso reed op dat moment al met Honda-motoren.

Zowel Honda, als Red Bull Racing lieten weten enorm uit te kijken naar de toekomst. Beiden hebben in het verleden vele succes gekend in de Formule 1. Die tijden laten herleven was het grote doel, maar dat gaat dus niet gebeuren. Honda laat weten dat ze het geld en de tijd toch liever in andere dingen gaan steken. Volgend seizoen maken ze nog netjes af. Daarna zal Red Bull op zoek moeten naar een nieuwe motor.

Verstappen met een Ferrari of Mercedes motor

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In de Formule 1 zijn namelijk maar een beperkte aantal motorleveranciers. Naast Honda zijn dat momenteel Mercedes, Ferrari en Renault. Zij hebben ieder hun eigen fabrieksteam en verkopen daarnaast motoren aan andere teams. Dit betekent dat Red Bull moet gaan aankloppen bij één van deze partijen, en dat gaan lastige gesprekken worden.

Mercedes en Ferrari hebben beiden een eigen fabrieksteam waarmee ze (normaalgesproken) strijden om het kampioenschap. Red Bull Racing behoort ook tot de top drie en is dus een concurrent. Het is daarom niet aannemelijk dat Mercedes of Ferrari motoren gaat leveren aan het team van Max Verstappen. Waarom zouden ze een concurrent sterker gaan maken?

Gaat Red Bull Racing terug naar Renault?

De enige optie die vervolgens overblijft is Renault. Ook de Franse fabrikant heeft een eigen fabrieksteam, maar deze doet niet mee om de bovenste posities al is dat wel het doel voor de toekomst. Daarnaast gaat het financieel ook niet erg lekker met de race-tak van Renault, dus het verkopen van motoren is een mooie manier om de boel draaiende te houden. Dit lijkt dus de enige optie voor Red Bull Racing, maar ook hier zijn flinke beren op de weg.

Red Bull Racing en Renault zijn zoals gezegd niet goed uit elkaar gegaan. Deze lelijke breuk lijkt een mogelijke samenwerkingen in de toekomst onmogelijk te hebben gemaakt. Vooral topmannen Cyril Abiteboul en Christian Horner zijn zeker geen vrienden. De kans dat Renault opnieuw motoren gaat leveren aan Red Bull Racing lijkt bijzonder klein.

Het enige waar Red Bull op kan hopen is dat iemand hoger in de boom bij Renault op tafel slaat. Financieel gaat het allemaal nog niet zo lekker. Zeker nu Renault hun laatste klantenteam gaat kwijtraken. McLaren stapt volgend jaar over op de krachtbron van Mercedes. Hierdoor lopen de Franse behoorlijk wat inkomsten mis. Er is een kans dat Cyril Abiteboul gedwongen wordt door Renault om in gesprek te gaan met Red Bull Racing.

Een nieuwe motorleverancier?

Andere opties zijn er momenteel niet voor Red Bull Racing, maar dat kan veranderen. Er is natuurlijk altijd nog een kans dat er een nieuwe leverancier toetreedt tot de Formule 1. Audi, Toyota, Lamborghini en een aantal andere merken zijn de laatste jaren al genoemd. Serieus werd de (her)introductie van deze merken nog niet, maar daar kan de behoefte van Red Bull Racing verandering in gaan brengen.

Red Bull Racing en vooral Max Verstappen spelen een belangrijke rol in de Formule 1. Sportief, maar ook marketingtechnisch. Wanneer het team verdwijnt, zal ook de Formule 1 dat gaan merken. Om dit scenario te voorkomen kan de Formule 1 er ook voor kiezen om Red Bull Racing aan een nieuwe motor te helpen. Bijvoorbeeld door een onafhankelijke motorfabrikant binnen te halen.

De terugkeer van een onafhankelijk motor

In het verleden is dat al eens gebeurd met Cosworth. Deze Britse motorfabrikant maakt motoren die door de jaren heen gebruikt werden door vele verschillende teams zoals McLaren, Tyrrell, Lotus, Williams, Jordan en Minardi. De motoren van Cosworth lagen ooit zelfs al achterin bij Red Bull en Toro Rosso. Tussen 1963 en 2013 waren er slechts drie seizoen waarin er geen auto met een Cosworth motor op de grid stond.

De terugkeer van een onafhankelijke motor werd al vaker besproken. Dit zou het namelijk ook makkelijk moeten maken voor nieuwe teams om toe te treden tot de Formule 1. Nu zou deze strategie dus ook gebruikt kunnen worden om een bestaand team juist in de sport te houden.

Vetrek van Honda is niet het einde

Red Bull Racing zelf ziet het vertrek van Honda in ieder geval nog niet als het einde. Adviseur Helmut Marko heeft direct laten weten dat het team de Formule 1 trouw wil blijven. “Het blijft onze ambitie om met Honda in 2020 en 2021 raceoverwinningen na te jagen en een serieuze gooi te doen naar de wereldtitel. Ondertussen zullen we met onze teams nagaan welke competitieve oplossingen er voorhanden zijn voor 2022 en de jaren daarna. Wij blijven toegewijd aan de Formule 1.” aldus Helmut Marko.

Reageer op artikel:
Honda stapt uit de Formule 1: is dit het einde van Red Bull Racing?
Sluiten