Bikes 17 mei 2018 Jan de Raab

Deze duistere custom bike is een beeldschone ode aan een klassieker

Als je een beetje bekend bent in de wereld van custom bikes zegt de naam Hookie.co je vast wel wat. Het bedrijf is bijna synoniem voor het customizen van motoren. Eén van hun laatste wapenfeiten is de transformatie van de populaire Honda CB750 K7. Dan bedoelen we dus het model uit 1978. Oud, degelijk en bovenal stijlvol. Daar kun je met wat liefde en vakmanschap een hele mooie custom bike van maken.

Laatste der mohikanen

Net zoals elk project wat Hookie.co aanneemt, is ook dit project voorzien van een interessante geschiedenis. Zo had de klant de wens om een motor uit zijn geboortejaar te laten customizen. Nu zijn er vele motoren gebouwd in 1978, maar de Honda CB750 K7 is bijzonder. De K7 behoort tot de laatste de mohikanen als we kijken naar het motortype dat is gebruikt, een SOHC motor. Degelijk, robuust en betrouwbaar.

Honda CB750

De klant had een paar kleine eisen. De motor moest monochroom zijn met zwarte verf en subtiele contrasten waarbij de focus op de prestatie zou liggen en minder op de vormgeving. Duidelijke wensen dus en aldus ging Hookie aan de slag.

Van 750 cc naar 830 cc

De Honda werd voorzien van een grotere cilinderinhoud, in plaats van de degelijke 750 cc werd het 830 cc, hij kreeg potfilters en een nieuwe gaspedaalpomp. De kleur zwart werd even gelaten voor wat het was en in plaats daarvan kwam er een mooie zilverkleurige afwerking op de plaats. De Spark-uitlaat benadrukt het robuuste karakter van de motor.

Alsof dat nog niet alles was, kreeg de Honda nog een andere upgrade. De voorvorken werden vervangen door de vorken van een Suzuki GSX-R (echt waar, een Honda met Suzuki onderdelen). Om het geweld van de motor enigszins op te vangen kreeg de Honda aan de achterzijde YSS-schokbrekers.

Honda CB750

Custom bike met klassieke uitstraling

De klassiek uitstraling van de Honda, of liever gezegd wat ooit een Honda was, is gebleven. Zij het in een meer subtiele uitvoering. Wat verder opvalt is de staartsectie van de motor. Deze heeft een wat agressievere ‘look’, iets wat duidelijk herkenbaar is bij andere Hookie creaties. Kortom, deze Honda heeft alles weg van een topcreatie van Hookie.

Het goede nieuws is dat je de motor kunt bewonderen in Italië. Tijdens de ‘Wildays’ show in Parma, van 1 t/m 3 juni, kun je de Honda in het echt aanschouwen. Goed excuus om er even een paar dagen op uit te trekken dus.

Meer zien van deze prachtige custom bike? Klik dan hier voor meer foto’s.

Reageer op artikel:
Deze duistere custom bike is een beeldschone ode aan een klassieker
Sluiten