Zoveel pauze heb je elke dag nodig om optimaal te presteren

Hoe graag je het ook zou willen, het is onmogelijk om je acht uur lang volledig te focussen. Je bent een mens en geen robot. In andere woorden: je hebt pauzes nodig. Want hoe tegenstrijdig het ook voelt, pauzes zorgen er aan het einde van de voor dat je meer gedaan krijgt en nog betere kwaliteit hebt afgeleverd ook. Maar hoeveel van die pauzes hebben we nodig? En hoe lang moet zo’n pauze duren?

Dit is hoeveel pauze je elke dag nodig hebt om optimaal te presteren.

Hoe lang kan je je concentreren?

“Denk bij pauzes niet aan een bepaald aantal per dag, zoals twaalf of of vijf”, zegt Robert Pozen, hoofddocent bij MIT en de auteur van Extreme Productivity: Boost Your Results, Reduce Your Hours. “De echte vraag die je jezelf moet stellen is hoe lang jij je kunt concentreren voordat je een pauze nodig hebt”, legt hij uit aan Fast Company.

Hoeveel pauze je elke dag nodig hebt, ligt dus aan een hoop factoren: van je werkdruk tot het tijdstip. Maar ook je nachtrust heeft een grote invloed op je energieniveau en hoe goed je je kunt concentreren.

De meeste mensen hebben na 75 à 90 minuten aan pauze nodig, zegt Pozen. “Vaak is dat de tijdsperiode waarmee je in een flow komt en veel gedaan krijgt. Professionele muzikanten zijn bijvoorbeeld het meest productief als ze in periodes van 75 tot 90 minuten oefenen. Het is ook niet vreemd dat colleges vaak deze lengte hebben.”

Houd na die 75 à 90 minuten een pauze van 15 minuten. Zo maak je optimaal gebruik van je brein. Die heeft twee modi: leren of focussen en consolideren. Dit betekent dat je jouw pauze gebruikt om de informatie te verwerken en te behouden.

Lees ook: Het onverwachte negatieve gevolg van al dat thuiswerken (en hoe je het oplost)

Robert Pozen is overigens niet de enige die overtuigd is van deze manier van werken. Tony Schwartz is oprichter van Energy Project. Zijn onderzoek toont ook aan dat mensen 90 minuten lang in volle focus kunnen werken en daarna fysiologische vermoeidheid ervaren.

Luisteren naar de signalen

“We zouden de signalen van ons lichaam opmerken als we zouden opletten”, zegt Kevin Kruse, auteur van 15 Secrets Succesful People Know About Time Management. “Maar we overschrijven deze signalen door koffie, energy drinks en suiker. Of door gewoon maar te blijven werken totdat we echt op zijn.” In plaats van 15 minuten pauze houden, vertrouwen we liever op een sterke kop koffie om ons de dag door te slepen.

Elke 90 minuten een kwartier pauze lijkt misschien op het eerste gezicht alsof je wel héél veel pauze houdt op een dag. Maar eigenlijk valt dat best mee. Houd je elke 1,5 uur pauze en werk je van 9:00 tot 17:30 uur? Dan heb je in totaal 7,5 uur gewerkt. Wil je tussen de middag liever een langere pauze? Dan kan je er altijd voor kiezen om een half uurtje eerder te beginnen of een half uur later te stoppen.

Wel efficiënt werken

Om meer gedaan te krijgen in minder tijd, houd het overigens niet op bij meer pauzes nemen. Je moet daarnaast efficiënter gaan werken. Dit houdt in dat je die 90 minuten ook echt in volle focus werkt en je richt op één taak.

Zet deze blokken ook daadwerkelijk in je agenda om het makkelijker voor jezelf te maken. Van 9:00 tot 10:30 uur werk je aan project A, van 10:45 tot 12:15 uur beantwoord je e-mail en pleeg je telefoontjes, et cetera. Dat betekent dat je in het eerste blok je mail uit hebt staan en deze absoluut niet checkt. Met elke afleiding heb je weer een psychologische omschakeling nodig. Dit is niet alleen kostbare tijd, maar zorgt er ook voor dat je moeilijker in een flow terechtkomt.

Wat doe je in zo’n pauze?

Wat je doet in je pauzes moet je helemaal zelf weten. Check bijvoorbeeld je telefoon, zodat je daartoe niet in de verleiding komt op focusmomenten. Maar het liefst blijf je helemaal weg van schermen in je pauzes. Ga een blokje om, fiets een kwartiertje, bel een vriend(in), doe een powernap. Er is maar één regel: pauzes zijn alleen maar effectief als ze niets met werk te maken hebben en als ze je energie geven.

Het nemen van veel pauzes zorgt er misschien voor dat je je schuldig en lui voelt. Maar het is tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van deze gedachte. Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat pauzes je creatiever en productiever maken, ervoor zorgen dat je betere beslissingen neemt, je motivatie behouden en je brein helpen met leren en onthouden.

Lees ook: 4 tips om thuis effectief pauze te nemen tijdens een werkdag

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
Zoveel pauze heb je elke dag nodig om optimaal te presteren
Sluiten