Redactie
Redactie accessories 4 mei 2016

Hoe Rolex de absolute horlogekoning werd

De kans dat een gemiddelde man op straat ‘horloges’ associeert met ‘Rolex’ is vrij groot. Het merk zit zo diep in het DNA van de horlogewereld, dat het moeilijk te geloven is dat er al andere horloges bestonden voor Hans Wilsdorf het bedrijf oprichtte in 1905.

Volgens het Reputation Institute is Rolex ook dit jaar het meest gerespecteerde merk op aarde. Naast een stevige merknaam, is ook de productie enorm. Hoewel Rolex nauwelijks cijfers vrijgeeft, schatten deskundigen dat de fabrikant ongeveer één miljoen horloges per jaar maakt. Meer dan elke andere horlogemaker in de luxe markt.

Hoe is Rolex de onbetwistbare meester geworden? Volgens Ben Clymer, de oprichter en hoofdredacteur van de gerespecteerde horlogewebsite Hodinkee, heeft de horlogefabrikant zijn merk gebouwd op basis van enorm veel innovaties, een solide kwaliteitsgarantie en slimme samenwerkingen met beroemdheden.

Innovatie

‘De daadwerkelijke innovaties door de jaren heen, vormen de fundering van Rolex’, vertelt Clymer. ‘De eerste waterdichte behuizing, het eerste zelfopwindende horloge en het eerste horloge met een datum. Voor horloges luxe voorwerpen werden, waren het vooral gebruiksvoorwerpen. De uitvindingen van Rolex vielen daardoor precies op z’n plek.’

Kwaliteit

naast de innovatie, bouwt Rolex sinds de oprichting aan een reputatie die staat voor kwaliteit en betrouwbaarheid. ‘Om te zorgen dat al die innovaties daadwerkelijk iets deden, was het noodzakelijk om de kwaliteit te waarborgen. Een visser wilde simpelweg een horloge dat waterbestendig was en kwam daardoor snel uit bij het enige waterdichte horlogemerk uit: Rolex. Je wist als consument gewoon zeker dat ‘ie zou werken.’

Beroemdheden

Leuk, al die innovaties en kwaliteitseisen, maar je kunt er als fabrikant niks mee indien het publiek niet goed op de hoogte is van het product. In 1927 benaderde Wilsdorf de Britse zwemster Mercedes Gleitze, de eerste vrouw die de zeestraat tussen Groot-Brittannië en Frankrijk overzwom, om de nieuwe waterdichte Rolex Oyster te dragen. Ze ging akkoord en droeg het horloge om haar nek tijdens één  van haar pogingen.

‘Mercedes werd destijds dagelijks gefotografeerd en stond minstens zo vaak in de bladen en kranten’, aldus Clymer. ‘Een enorm slimme zet, want Rolex bewees hiermee aan het grote publiek dat het horloge bestand was tegen koud water, voor uren lang.

Stabiel

Op geen van deze drie elementen heeft Rolex sindsdien ingeleverd. Nog steeds vragen ze patent na patent aan, is de kwaliteit uitmuntend en maken ze nog altijd gebruik van slimme uitingen. Onnodig eigenlijk, want een Rolex verkoopt zichzelf. Er kan er maar één de koning zijn.

Reageer op artikel:
Hoe Rolex de absolute horlogekoning werd
Sluiten