Pim Jansen
Pim Jansen Health 24 jun 2020

Trainen tijdens een hittegolf? Let dan op deze drie zaken

Het wordt tropisch warm komende dagen, er wordt gesproken over de eerste hittegolf van het jaar. Ideaal voor een dag aan het strand, iets minder gewenst als je fanatiek aan het trainen bent geslagen. Daarom is het van belang om voorzorgsmaatregelen te nemen. Hier zijn drie dingen die je in gedachten moet houden bij een workout tijdens een hittegolf.

1. Ken de symptomen van een hitteberoerte

Een hitteberoerte (of hitte-uitputting) kan niet alleen jouw training verstoren, maar het kan ook ernstige gevolgen hebben voor je algehele gezondheid. Wees je daarom bewust van de symptomen. Dit omdat er simpelweg meer aan de hand kan zijn dan wat bijwerkingen van een intensieve training.

Als je merkt dat je een licht gevoel krijgt in het hoofd, overmatig gaat zweten of juist rood ziet, maar gek genoeg niet zweet, stop dan onmiddellijk met wat je aan het doen bent. Doe dit ook wanneer je een hogere hartslag, snellere ademhaling, hoofdpijn of misselijkheid ervaart. Als je buiten aan het trainen bent tijdens de hittegolf, zoek meteen de schaduw of airconditioning op.

Een hitteberoerte hoeft kan ook naast het trainen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een wedstrijdje beachvolleybal op het strand. En laat het bij meer extreme symptomen, zoals onduidelijke spraak of verlies van bewustzijn, vooral niet na om 112 te bellen.

2. Vermijd trainen op het heetst van de dag

Medische professionals adviseren om ‘s ochtends te trainen. Of: wacht tot de temperaturen’ s avonds zijn afgenomen. Ga in ieder geval niet trainen op het warmste moment van de dag, vaak rond een uur of twee. Het is een voor de hand liggende tip, maar daardoor niet onbelangrijk om te benoemen. Sommigen zullen hun trainingen dus even anders in moeten plannen tijdens een hittegolf.

3. Blijf gehydrateerd (en dat gaat verder dan water drinken)

Zonnebrandcrème is sowieso je beste vriend de komende dagen, maar het is ook belangrijk om cafeïne en alcohol te vermijden rondom het trainen. Of het nu voor, tijdens of na het trainen is: tijdens een hittegolf is het belangrijk om te letten op hydratatie.

En dat gaat verder dan wat water drinken. Hydratatie gaat over natrium, kalium, goed zweten en (ja, echt waar) plassen. Het gaat niet alleen om wat je drinkt, maar ook om wat je eet. Ongeveer 20 procent van de vochtopname komt uit voeding, dus sla die komkommer, watermeloen of aardbeien absoluut niet over.

Maatregelen voor het sporten tijdens een hittegolf

Zelf bepalen of je gaat sporten tijdens de hittegolf, maar neem alsjeblieft voorzorgsmaatregelen. In dit artikel lees je de belangrijkste maatregelen voor een training in de hitte. Echt even doorlezen.

Reageer op artikel:
Trainen tijdens een hittegolf? Let dan op deze drie zaken
Sluiten