Fitness en voeding

Droog trainen + weekend = een uitdaging – deze 6 tips helpen je het weekend overleven

Optimaal genieten zonder je doelen uit het oog te verliezen

Als je doordeweeks bewust eet en veel sport, kan het weekend een grote uitdaging zijn. Alcohol, uitgaan, onregelmatig slapen en vet eten passeren van vrijdag- tot zondagavond vaak de revue. Toch kun jij fit het weekend doorkomen, je moet alleen weten hoe.

Deze tips verschenen eerder al in een artikel van Early to Rise, en zij slaan de spijker op de kop. Om het weekend succesvol door te komen moet je de juiste voorbereidingen treffen. Een beetje cheaten kan altijd, maar met deze tips zorg je ervoor dat je niet vervalt in een verkeerde aanpak

Tip 1: Ga geslaagd het weekend in

Fitnessdoelen bereiken staat gelijk aan ritme, regelmaat en discipline. Voorkom dat je slecht eet door tijdige gezonde voeding in huis te halen. Ga niet in het weekend nog boodschappen doen, dan ben je gewoon veel te laat. Je hebt ‘s avonds na werk echt wel tijd om even naar de winkel te gaan. Als je dat doet, plan je twee avondmaaltijden in en uiteraard alles wat je daarvoor eet. Op deze manier houd je rekening met de calorie-inname.

Tip 2: beloon jezelf

Je doet gedurende de week al genoeg, in het weekend mag je ook genieten. Betekent dit dat je jezelf vol kan proppen met ongezonde meuk? Een beetje is prima, maar volledig losslaan is zonde van je harde werk. Zoek naar de juiste balans en kies ook voor gezonde alternatieven die zich prima lenen als snack.

Tip 3: begin je dag goed

Als je doordeweeks veel sport, heb je in het weekend wellicht geen behoefte om nog naar de gym te gaan. Logisch, maar sta bijvoorbeeld eens vroeg op een ga een lekker rondje hardlopen of hiken. Plan het ontbijt op basis van de rest van je dag. Indien actief eet je meer dan wanneer je een dag gaat bankhangen.

Tip 4: houd het realistisch

Plan niet té veel in een weekend. Je kunt maar 48 uur aan jezelf besteden. Je voelt je alleen maar slechter als je denkt dat je niet genoeg hebt gedaan. Relax! Je hoeft ook niet elk moment van de dag aan gezonde voeding te denken, eet dat gebakje gewoon als je bij jouw ouders bent. Accepteer dat je het weekend wat meer calorieën binnenkrijgt dan normaal. Dat hoeft helemaal niet slecht te zijn, dit train je er wel weer af. Prima motivatie om er maandag een tandje bij te zetten in de gym

Tip 5: blijf actief

Sport je doordeweeks genoeg, dan kun je het in het weekend wat rustiger aan doen. Maar blijf wel actief. Je kunt prima in shape blijven zonder een bezoek aan de sportschool. Plan een leuke sportieve activiteit vrienden, jouw partner of met de kinderen. Een mooie hike kan ook een verrijking zijn van jouw zondag. Het is namelijk doodzonde om die kostbare uren te verspillen.

Tip 6: Versla de fles

Het beste medicijn tegen een kater is niet drinken, maar we weten allemaal dat een vrijmibo kan uitlopen in een wilde avond stappen. Wij zeggen niet dat je dit nooit meer mag doen, maar pak het gewoon slim aan. Kies je drinkmomenten zorgvuldig. Eén avond los, de rest van de avonden niet. Je geest vertroebelen is heerlijk natuurlijk, maar een kapsalon naar binnen schuiven brengt je helemaal niks. Toon karakter, ook met een borrel op. Ga je door tot in de late uurtjes, loop of fiets gewoon naar huis. In een Uber ga je zeker geen calorietjes verliezen.

 

We kunnen het niet genoeg blijven zeggen

Dit is meer een don’t dan een do. Doe iets. Ga niet alléén maar niksen.  Lekker eten is belangrijk, dus doe dit gewoon bewust. Als je echt niets op de planning hebt staan, trek er dan op uit. Het beste weekend is ongeforceerd en spontaan.

29-09-2017 - Rajno van Wilgenburg