Redactie
Redactie Food & Drinks 20 dec 2016

Het succes van de Lidl whisky moet gerelativeerd worden

Het is je dit weekend ongetwijfeld niet ontgaan: in de nieuwste uitgave van de Whisky Bible van whiskyguru Jim Murray scoort de Glenalba Sherry Cask Finish buitengewoon goed. Buitengewoon omdat deze bij de Lidl te koop is. Het verleidt media tot uitspraken als ‘Whisky van de Lidl scoort beter den premium merken’. Dat dient enigszins genuanceerd te worden.

Murray beoordeelt de whisky met een score van 95,5 punten van de maximale 100. Een fantastische score, waardoor je er zonder meer van uit mag gaan dat dit een fantastische whisky is. Voor een correcte beeldvorming dien je echter enkele punten in ogenschouw te nemen.

Allereerst: mocht je naar jouw lokale Lidl-filiaal willen rennen om de whisky te kopen: jammer, maar deze is niet in Nederland verkrijgbaar. Het betreft een whisky die exclusief in het Verenigd Koninkrijk en in thuisland Duitsland wordt verkocht.

Wat betreft de score: wij willen deze whisky absoluut niet tekort doen. Op basis van de headlines krijg je wellicht de impressie dat dit de lekkerste whisky is die je zult proeven, maar ondanks dat-ie binnen zijn categorie uitblinkt, zul jij jouw verwachtingen wellicht iets moeten temperen. De scores die in de Whisky Bible worden uitgedeeld, zijn relatief, wat inhoudt dat rekening wordt gehouden met de prijscategorie en klasse waarin de whisky zich bevindt. Je kunt deze score dus niet 1:1 vergelijken met die van een single malt met een prijs van €300.

Veelvuldig wordt gerept over dat deze whisky het wint van premium merken, maar ook dat dient ietwat genuanceerd te worden. De Glenalba Sherry Cask Finish scoort binnen zijn categorie inderdaad (nog) beter dan blends van The Famous Grouse, Johnnie Walker en Grant’s. Gigantische merken, maar premium allerminst. Althans, niet met de whiskies waartegen de Glenalba het opneemt.

Het belangrijkste: hoewel overal aan de Glenalba Sherry Cask Finish wordt gerefereerd als ‘de whisky van de Lidl’ kun je de supermarktketen hooguit credits geven voor een uitstekende samenwerking. De Lidl distilleert en blendt deze whisky niet zelf. Zij verkopen hem exclusief (Clydesdale Scotch Whisky Company produceert de whisky). Ere wie ere toekomt: de Lidl heeft een uitstekende neus voor kwaliteit, maar ook met hun wijnen, fruit en vlees zijn zij wel eens in de prijzen gevallen. Dus: alle kudo’s voor Lidl, maar – zoals wellicht ten oprechte wordt gemeld – de Lidl is geen whiskyproducent.

Willen wij het succes van de Glenalba Sherry Cask Finish bagatelliseren? Allerminst: het is, zo mag je gerust van Jim Murray aannemen, een fantastische whisky. Krijg je de kans om hem te ervaren, doe het dan en geniet ervan. Je moet echter wél appels met appels vergelijken en vooral onthouden wie de appel kweekt en wie de appel verkoopt.

Reageer op artikel:
Het succes van de Lidl whisky moet gerelativeerd worden
Sluiten