Fitness en voeding

Interview: UFC-ster Cody Garbrandt over zijn bizarre voedingsschema

Het dieet van de UFC bantamgewicht kampioen

Professionele atleten komen niet per ongeluk bij de top. Tijd, toewijding, focus en een non-stop regime over de voeding die naar binnen wordt gewerkt, zijn nodig om tot een optimaal resultaat te komen. Cody Garbrandt, de UFC-vechter die zich onlangs op spectaculaire wijze tegen Dominick Cruz op de kaart vocht bij miljoenen MMA-liefhebbers, vertelt in dit interview met GQ over zijn voedingsregime.

Wat is het meest cruciale onderdeel van jouw voedingsschema?

‘Hydratatie. Een lichaam bestaat voor ongeveer 65 procent uit water. Tijdens trainingen ben ik mezelf non-stop aan het uitdrogen, dus is het belangrijk om genoeg water te blijven drinken. Anders gaat het mis.’

Heb je een trucje om te zorgen dat je genoeg drinkt gedurende de dag?

‘De snelste manier om je tekorten aan te vullen, is door dit direct na een training te doen. Ik draag daarom altijd liters water bij me, haha. Doordat ik veel water drink, kan mijn lichaam sneller herstellen. Daarbij kunnen je hersenen meer klappen verwerken als ze niet uitgedroogd zijn. Om die reden zie je dat veel vechters die gaan cutten om in een lagere gewichtsklasse te komen, binnen een paar klappen naar de grond gaan. Hun interne balans is niet op orde.’

Je zit nu midden in belangrijke fase van je carrière. Eet je op rustige periodes ook net zo strikt?

‘Ik geniet ervan om gezond te eten. Mijn lichaam voelt beter en ik presteer beter. Dus zelfs buiten de officiële trainingsperiodes om, zorg ik goed voor mijn lichaam. Het is voor mij niet echt een optie om tijdens rust ineens slecht te gaan eten en daarna weer vol aan de bak te gaan. Op die manier wordt je nooit beter.’

Hoe vaak train je en wat eet je tussen de trainingen door?

‘Drie trainingen per dag. Meestal ontbijt ik met eieren, kalkoen, brood, wat havermout en koffie met MCT-olie (een supplement dat urenlang energie afgeeft). Daarna ga ik naar de gym voor mijn eerste training. Vervolgens ga ik weer naar huis en eet ik binnen het uur een maaltijd met zalm, zoetwatervis of kip. Aangevuld met bruine rijst, courgette, broccoli of asperges. En water, uiteraard – bijna vier liter per dag. Na de maaltijd neem ik een paar uur rust, doe ik mijn volgende training en ga ik naar een chiropractor of masseur.’

En dan is is het tijd voor een shake, of niet?

‘Klopt. Ik neem een smoothie met eiwitten, aardbijen, bananen, cocoswater en spinazie. Mijn laatste training is tussen vier en zes in de middag of tussen zes en acht in de avond. Direct daarna eet ik mijn diner. Dat ziet er ongeveer hetzelfde uit als mijn lunch, met iets meer koolhydraten. Alle groenten die ik tekort heb gehad overdag, vul ik ook in de avond aan.’

Lees de rest van het interview op GQ.

12-02-2017 - Leroy van den Berg