Fitness en voeding

Het dieetgeheim van de meest gevreesde bokser van dit moment

Anthony Joshua en zijn Nigeriaanse koolhydraatbom

Hij traint 3 keer per dag, ramt 4500 calorieën (per dag) naar binnen en is op dit moment misschien wel de meest gevreesde heavyweight bokser van de wereld. Anthony Joshua is snel, conditioneel ijzersterk en ziet eruit als een bodybuilder. Zijn killer body zorgt ervoor dat hij veel kan incasseren (0 potten verloren). Uitdelen: 20 (T)KO’s, kan hij ook wel. Het geheim achter zijn lichaam? Hard trainen en…. een wortelknol.

Anthony Joshua is momenteel de IBF heavyweight titeldrager. De Brit is 1.98 meter lang en spreekt met zijn kracht het oude boksgezegde “physiques don’t win fights”, tegen. Hij traint drie keer op een dag en daar zitten weinig luilekkerland uitlooptrainingen tussen. Gekoppeld aan zo’n intensief strength and conditioning programma zit uiteraard een strikt voedingsschema. Hoe kom je anders aan die 4500 calorieën?

Never underestimate the power of good nutrition! @eq_nutrition🍴

A post shared by Anthony Joshua (@anthony_joshua) on

Alles wat Anthony Joshua naar binnen werkt, is gericht op performance en herstel. Hij eet veel rijst, noedels, vezelrijke groenten en blijft trouw aan zijn vertrouwde bron van koolhydraten: ‘Yams’. Yams zijn een belangrijk onderdeel van de Nigeriaanse keuken. Joshua is weliswaar geboren in Watford, maar hij spendeerde een deel van zijn jonge jaren in Nigeria: het thuisland van zijn ouders.

Pounded yam, eba, egusi. That the secret of the success

Yams kun je vergelijken met zoete aardappelen. Ze groeien in Azië en Afrika, maar langzamerhand zijn ze ook in je lokale supermarkt te vinden. Yams zijn een brom van ‘complexe koolhydraten’ en zijn daarom ideaal voor beroepsvechters of iemand die simpelweg hard traint en droog wil blijven. Complexe koolhydraten verteren langzaam, waardoor je gedurende de dag genoeg energie hebt, in plaats van snelle pieken en dalen. Omdat het verteren lang duurt, gaan ze eveneens vreetbuien tegen.

Yams galore, Food brought in for a feast #gomwa#mbp#esaladistrict #yams#food#papuanewguinea

A post shared by cloudpng (@cloudpnggallery) on

Volgens LiveStrong zijn yams rijk aan vitamine C en vitamine B6. Vitamine C zou helpen bij weefselherstel en bij het herstel van wonden in het algemeen, wel zo handig voor een bokser, terwijl de antioxidanten spierafbraak en veroudering tegengaan. Vitamine B6 speelt weer een belangrijke rol in het omzetten van koolhydraten in energie. Kortom: Yams zijn ideaal voor sportschoolgangers die een afgetraind lijf begeren en voor iemand die traint voor een heavyweight titelgevecht.

10-01-2018 - Kenneth Luijk