Redactie
Redactie Food & Drinks 23 dec 2017

Het bijzondere verhaal achter ’s werelds coolste saus: Sriracha

Sriracha Hot Sauce is één van de ‘heetste’ merken op de markt. Er bestaan kookboeken die volledig gebaseerd zijn op de rode saus, chef-koks gebruiken het goedje voor sterrenmaaltijden, je kunt smartphone-hoesjes vinden waar een fles Sriracha op pronkt, evenals T-shirts, truien, posters; you name it. In de koelkast van elk hip bedrijf shinen minstens een paar flessen en de imitatie varianten nemen gestaag toe. Dit is het verhaal achter het bijzondere merk dat de wereld verovert.

David Tran, de oprichter van Huy Fong Foods – het bedrijf dat de saus maakt – kwam 33 jaar geleden vanuit Vietnam naar Los Angeles en was destijds zowel werkloos als hot sauce-loos. Kosten nog moeite werden gespaard, maar nergens op Amerikaanse gronden werd de door hem zo geliefde saus gevonden. Dus wat doe je dan? Juist, je gaat je eigen saus produceren.

Inmiddels is de verkoop van de saus op een hoogtepunt. Vorig jaar verkocht Tran twintig miljoen flessen, goed voor een omzet van zestig miljoen dollar. De cijfers blijven elk jaar groeien, zonder ook maar één cent in advertenties te steken. Tran is dan ook niet de standaard CEO zoals je zou verwachten. De beste man geeft niet om winsten, weet nauwelijks waar z’n sausen verkocht worden en laat jaarlijks waarschijnlijk miljoenen aan omzet liggen. Zijn droom, zo vertelt hij tegen Quartz Magazine, was dan ook niet ‘om miljonair te worden. Ik wilde gewoon genoeg fresh chili sauce maken, zodat niemand meer tekort zou komen.’ Goed…

Saus!

Binnen een paar maanden had hij een variant gemaakt op de Sriracha zoals we het nu kennen. Gemaakt van jalapeño pepers (rood en soms oranje van kleur), azijn, zout, suiker en knoflook. Hij bracht het rond bij lokale supermarkten in Los Angeles. Niet veel later verpakte Tran de saus in de doorschijnende flessen met het opvallende logo en de groene dop. Hij runde het bedrijf, zoals hij zelf zegt, met zijn ogen dicht. ‘Ik wilde gewoon saus maken, zodat Vietnamese immigranten niet zonder zouden zitten.’

Hij runt het bedrijf nog min of meer op dezelfde manier: met zijn ogen dicht. De prijs aanpassen is niet iets wat hij regelmatig doet, ondanks het feit dat inflatie op voedsel verdrievoudigd is sinds 1980. Hij kan je niet vertellen waar zijn saus wordt verkocht, aangezien hij het al tien jaar aan tien dezelfde distributeurs verkoopt en hij weet net aan in welke talen een tekstje wordt geprint op de flessen. ‘Engels, Chinees, Vietnamees, Frans en Spaans. Kwam er laatst ook achter dat Sriracha veelvoudig gebruikt wordt door chefs om spicy rolls pittiger te maken. Daar komt waarschijnlijk een groot deel van onze omzet vandaan, haha.’

First homemade meal of the year! #vegan #veganlife #vegansofinstagram #mushrooms #srirachaoneverything #sriracha #garlic #onion #shallot #vegetarian #greens #whatveganseat #healthy #soysauce #riceoil

47 Likes, 3 Comments – Shari Van Coillie (@sharivancoillie) on Instagram: “First homemade meal of the year! #vegan #veganlife #vegansofinstagram #mushrooms…”

Het geheim

De zaken gaan goed. Binnenkort opent een nieuwe fabriek waarmee Tran tweeënhalf keer zoveel van het geliefde rode goedje kan produceren. Het grootste probleem schuilt hem in het basisingrediënt: de verse pepers. In tegenstelling tot de saus van concurrenten die veelal van gedroogde pepers wordt gemaakt, wordt Sriracha altijd van verse rode pepers gemaakt.

Vorig jaar produceerden ‘zijn’ boeren 45 miljoen kilo rode pepers, in de tien weken dat het rode peper-seizoen ‘aan’ is. Het is de volledige voorraad die het bedrijf nodig heeft. Nu ze de hoeveelheid flessen ruim gaan verdubbelen, wordt het tekort aan pepers een serieus probleem. In de drang om de kwaliteit te behouden, staat Tran er namelijk op dat de pepers binnen een dag na de oogst verwerkt worden. De oude en nieuwe fabriek staan om die reden slechts een paar kilometer van de boerderij af. Het land rond de fabriek is helaas op of simpelweg niet geschikt om pepers op te verbouwen.

Geen advertenties

Geen. Nooit. Ook geen social media. ‘Het is allemaal mond tot mond-reclame geweest.’ Fans tasten daarom vaak in het duister over de achtergrond van het bedrijf. ‘Veel liefhebbers denken nog steeds dat de saus uit Azië komt, terwijl het gewoon in Californië wordt gemaakt.’ Hoe hij de dag doorkomt? Dagelijks door een volle mailbox met berichten van fans spitten. ‘De gekste combinaties en gerechten komen langs. Er werd zelfs een tijdje Sriracha-chips gemaakt. Zelf eet ik het eigenlijk nog exclusief bij mijn Phở, de Vietnamese soep waar het ooit voor bedoeld was.’

Het bedrijf verkopen doet-ie niet. ‘Ik heb investeerders voor de deur gehad die op het moment zelf een bedrag wilde aftikken. En geen malse bedragen, maar ik weiger ze allemaal. Weetje, het gaat ze niet om de liefde voor fresh hot sauce, maar om winsten. En die interesseren mij weer helemaal niets.’

qz.com

Reageer op artikel:
Het bijzondere verhaal achter ’s werelds coolste saus: Sriracha
Sluiten