Kan havermout je helpen tegen overgewicht? Dit zegt de wetenschap

Havermout, wie kent het niet? Het is bijna niet weg te denken uit het rijtje #gymlife en #gethealthy. Per 40 gram bevat het zo’n 150 calorieën, brengt het 5 gram vezels en 6 gram eiwit. Daarnaast zit het boordevol micronutriënten zoals calcium, magnesium en ijzer. Allemaal goed voor je, maar helpt het ook bij het afvallen?

In haver zit bèta-glucaan: een type vezel dat helpt bij het reguleren van het hongerhormoon. Hierdoor voel je je na het eten van havermout meer voldaan. Daarvan uitgegaan klinkt het logisch dat het helpt bij gewichtsverlies. Minder honger betekent immers minder eten – meestal dan. De vraag is nu, wat heeft de wetenschap te zeggen over de voordelen van regelmatig een portie havermout eten?

Wat zegt onderzoek over havermout?

Over de jaren zijn er meerdere onderzoeken gedaan naar de voordelen van havermout eten en daar kwamen verschillende resultaten uit. Zo bleek vooral dat het eten van vezelrijke havermout of het eten van een minder vezelrijk dieet weinig verschil maakte. Sommigen respondenten hadden baat bij de extra vezels en verloren meer gewicht. Bij anderen maakte het qua afvallen geen verschil.

Lees ook: 9 gezondheidsvoordelen van het eten van havermout

Langdurig gewichtsverlies

Uit andere studies die langer duurden, kwam een sterk verschil naar voren. Hieruit bleek namelijk dat de respondenten die havermout aten op de lange termijn wél hun gewichtsverlies konden behouden, terwijl degenen die geen havermout aten na een jaar weer waren aangekomen. Dit zou kunnen duiden dat havermout vooral helpt bij het afvallen op de lange termijn.

Wil je juist op de korte termijn afvallen? Dan is havermout misschien niet je beste vriend. Wat je wel moet eten om snel kilo’s te verliezen hebben we gelukkig ook voor je uitgezocht. Het resultaat zijn deze drie simpele (eet)tips die je volgens wetenschappelijk onderzoek kunnen helpen om snel af te vallen.

Afvallen met havermout

Het eten van havermout kan je zeker helpen bij het afvallen, zeker als je het combineert met een dieet waarbij je goed let op het aantal calorieën dat je per dag binnenkrijgt. Wat echter meer waardevol is, is dat regelmatig havermout eten je persoonlijke gezondheid verbetert door alle overige gezondheidsvoordelen die het met zich mee brengt.

Men's Health

Reageer op artikel:
Kan havermout je helpen tegen overgewicht? Dit zegt de wetenschap
Sluiten