Hardlopen en afvallen: zo neem je rennend afscheid van je zwembandjes

Het is je vast niet ontgaan dat hardlopen een fantastische manier is om vet te verbranden. Het is echt waar, rennen is één van de beste cardiovasculaire activiteiten om veel calorieën te verbranden. Welke manier van hardlopen maakt echter wel uit of je vet verbrandt of niet. Hier lees je hoe dat zit zodat je kunt gaan beginnen met afvallen:

Om vet te verbranden tijden het hardlopen heb je twee opties: lang en steady lopen, of juist kort en krachtig. Beide zijn ze goed om calorieën te verbranden vanuit je vetvoorraden. Het percentage verschilt echter per type. Als je wilt afvallen is het belangrijk om het verschil te weten.

Lage intensiteit, langere periode

Als je op een lager tempo een grote afstand loopt, gaat je lichaam meer vet verbranden dan koolhydraten. Dat komt doordat koolhydraten door ons lichaam worden omgezet in glycogeen en vervolgens opgeslagen worden in onze spieren. Deze glycogeenvoorraad heeft alleen geen groot limiet waardoor deze snel ‘leeg’ is bij een langdurige cardiosessie. Het lichaam gaat dan verder met het verbranden vanuit de vetvoorraad, die groter is.

Het totaal aantal calorieën dat je verbrandt met lage intensiteit training ligt echter lager dan bij een training op hoge intensiteit. Dit betekent dat high-intensity training effectiever is om vet te verbranden dan low-intensity training. Ook ná je training verbrand je dan meer calorieën door het post-exercise oxygen consumption effect (EPOC). Hoe hoger de intensiteit, hoe meer calorieën er worden verbrand. Precies wat je wil als je bezig bent met afvallen.

Hoe weet je of je vet verbrandt?

Door het meten van je lichaamssamenstelling en vetpercentage weet je het beste of je vet verliest met je hardloopactiviteiten. Hiervoor kun je een weegschaal gebruiken met deze uitgebreidere functie erop, of een professionele scan laten maken. Deze laatste werkt preciezer.

Daarnaast kun je je maten opmeten voor en na je hardloopprogramma, om zo je progressie te zien. Centimeters verliezen rond je middel, bovenbenen en armen zijn goede indicaties van vetverlies. Afvallen gaat namelijk niet alleen om kilo’s.

Meer hulp bij het afvallen

Sporten is een goede manier om de nodige kilo’s kwijt te raken, maar er zijn nog veel meer dingen waar je rekening mee moet houden. Zo is bijvoorbeeld voeding minimaal net zo belangrijk. Meer weten hierover en op zoek naar tips om het afvallen gemakkelijker te maken? Wij hebben alles wat je moet weten op een rij gezet.

Reageer op artikel:
Hardlopen en afvallen: zo neem je rennend afscheid van je zwembandjes
Sluiten