Health 6 mei 2018 Jan de Raab

Haal meer uit je workout met een betere grip

Krachttrainingen staan of vallen met de sterkte van je grip. Hoe beter je grip, hoe beter de oefening. Doordat je grip je in staat stelt om de oefeningen zo goed mogelijk uit te voeren, vergroot je het rendement.

Door een betere grip, leer je jezelf aan hoe je het beste de belasting van de spieren kunt verdelen. Dit vertaalt zich in betere resultaten en uiteindelijk doe je het daarvoor. Dat je door een betere krachtverdeling ook minder blessuregevoelig bent, is mooi meegenomen.

Hoe je jouw grip het beste kunt trainen is heel persoonlijk. Hieronder volgen enkele oefeningen die je helpen om meer kracht op te bouwen en je grip te verstevigen.

Kettlebell

Dit is een van de beste manieren om de hand- en onderarmspieren te trainen. Het vergroten van de spanning tijdens de oefening verstevigt onderarmen, terwijl je ook aan krachttraining doet.

Zo werkt het:

Start rechtop met een rechte rug, terwijl je een kettlebell aan elke hand hebt. Gebruik een gewicht dat je goed kunt tillen, maar wat zeker niet te licht is, begin bijvoorbeeld met 16 kilo. Probeer dit minstens 60 seconden vast te houden.

Aan de rekstok

Deze oefening daagt je op een simpele manier uit om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Doordat de onderarmen worden gebruikt om je lichaamsgewicht te dragen, zal je meer weerstand opbouwen en kun je zwaardere oefeningen makkelijker volbrengen.

Zo werkt het:

Gebruik een rekstok en druk je eigen lichaam omhoog door de armen te strekken. Houd dit in ieder geval 90 seconden vol. Probeer te beginnen met 5 herhalingen en neem voldoende rust tussen de oefeningen door.

 

Aan de handdoek hangen

Ogenschijnlijk eenvoudige zaken kunnen een perfect hulpmiddel zijn bij de training. Zo kun je een handdoek uitstekend gebruik als hulpmiddel.

Zo werkt het:

Hang een handdoek op een rekstok, zodat de beide uiteinden voldoende ruimte bieden om vast te kunnen pakken. De uiteinden gebruik je om aan de handdoek te gaan hangen. Het is niet de bedoeling om je op te trekken, het gaat om het trainen van het uithoudingsvermogen. Hou dit enige tijd vol en herhaal dit 5 maal.

Touwklimmen

Touwklimmen komt wellicht over als een zeer ouderwetse oefening, maar, indien goed uitgevoerd, is het supereffectief.

Zo werkt het:

Zorg voor een vrije locatie waar je een dik, stevig touw kunt bevestigen, bijvoorbeeld aan het plafond of aan een ander toestel. Grijp het touw met beide handen beet, waarbij het onderste deel van het touw vrij blijft. Trek je op aan het touw zonder je benen te gebruiken. Je gebruikt dus enkel je bovenlichaam. Tijdens het afdalen buig je de knieën en blijft je heup gelijk met je bovenlichaam. De meest ideale oefening bestaat uit 3 maal klimmen. Herhaal dit 6 maal.

Reageer op artikel:
Haal meer uit je workout met een betere grip
Sluiten