Stuff 4 nov 2018 Jan de Raab

Deze stijlvolle fixie van Gtech is de perfecte e-bike voor de moderne man

Een prijskaartje van ruim 1.200 euro voor een e-bike is zeker geen uitzondering, maar is dat het wel waard? Voor dat bedrag kun je ook een leuke tweedehands auto kopen. Als je dit bedrag gaat uitgeven voor een fiets wil je eigenlijk wel wat meer dan een standaard tweewieler. Daarom komt Gtech met een wel hele toffe e-bike.

De geometrie van de Gtech biedt geen verrassingen, het is gemakkelijk te besturen en te bedienen bij lage snelheden, maar blijft ook stabiel op hogere snelheden. De singlespeed-aandrijving betekent dat de Gtech niet gemakkelijk over het motorafslagpunt kan worden getrapt, wat voor sommige wellicht een nadeel kan zijn.

Slechts één framemaat

Er is slechts één framemaat leverbaar, maar de zadelpen met snelsluiting zorgt ervoor dat de fiets snel kan worden aangepast aan de gewenste hoogte. Dit zal dus voor veel fietsers geen problemen opleveren, behalve als je echt veel groter bent dan 1.80 meter. In dat geval kan de e-bike krap aanvoelen. Zeker voor langere ritten kan dat een nadeel zijn.

De aandrijving van de Gtech komt vanuit de Gates riem in plaats van een ketting. Geen risico om je kleding vuil te maken door aanraking van de ketting, iets wat zeker een voordeel kan zijn.  Gtech verkoopt overigens ook eigen spatborden en een passende lichtset om extra functionaliteit toe te voegen mocht je dat wensen.

Zelfassemblage vereist

De Gtech vergt wel wat handigheid om de bike volledig rijklaar te maken. Je krijgt als het ware een bouwpakket toegestuurd. Heb je twee linkerhanden, dan kan het zinvol zijn om de assemblage over te laten aan de fietsspecialist. Heb je wel voldoende geduld, ga dan lekker aan de slag. Alle benodigde onderdelen worden meegeleverd.

e-bike fixie Gtech

Theoretisch bereik van 45 kilometer

Gtech beweert dat hun e-bike een bereik heeft van circa 45 kilometer op een volle accu. Daarbij moeten we wel de aantekening maken dat een dergelijke afstand enkel haalbaar is in de langzame eco-modus. Op basis van de ervaring zou dit betekenen dat dit niet onrealistisch is, ware het niet dat je in de praktijk de eco-moduc nooit continu zult gebruiken. Een bereik van de eerder genoemde 45 kilometer is dus puur theoretisch. De kans dat je de Gtech hybride e-bike in de maximale energiemodus gebruikt is vele malen groter. In dat geval is een bereik van 30 kilometer een stuk realistischer. Dat lijkt weinig, maar bij normaal gebruik als stadsfiets is dan voldoende.

Het ‘kale’ gewicht van de fiets is zestien kilo. Dat lijkt relatief veel, maar zorgt er wel voor dat de fiets perfect berijdbaar is. Een klein minpuntje van de batterij is dat het moeilijk is om te weten hoeveel lading je nog over hebt. Dat komt omdat het display op de batterij zelf wordt geblokkeerd door de bovenste buis van de fiets tijdens het rijden. Het display is echter van achteren verlicht, dus het controleren van de lading bij weinig licht of duisternis is geen probleem.

Het smalle stuur en de stuurpen mogen er in dit decennium misschien niet uit zien, maar ze voldoen prima. De v-brakes zorgen voor voldoende stopvermogen, maar net als bij alle fietsen met velgremmen worden de prestaties merkbaar minder in de regen.

e-bike fixie Gtech

E-bike conclusie

Al met al is de Gtech geen verkeerde keuze voor de gemiddelde fietser. Zoek je echter een fiets voor lange afstanden dan kan het beperkte vermogen van de accu een probleem opleveren. Qua looks ga je in ieder geval weinig fietsen vinden die beter scoren. Prijskaartje: 995,99 pond. De Gtech e-bike bestellen doe je hier.

Meer toffe e-bikes bekijken? Klik dan hier.

Bike Radar

Reageer op artikel:
Deze stijlvolle fixie van Gtech is de perfecte e-bike voor de moderne man
Sluiten