GTA 6-ontwikkeling onthuld: plottwist in grootste game ooit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FGTA-6-verhaal-lek-33.jpg)
Nom, nom, nom… Daar is weer een GTA 6-leak, altijd smullen. Nu zien we hoe de game er bijna uitzag en hoe die evolueerde naar het huidige verhaal.
Terwijl fans nog steeds wachten op meer nieuws over Grand Theft Auto 6, komen er steeds meer zorgwekkende verhalen naar buiten over de chaotische ontwikkeling van wat de grootste game aller tijden belooft te gaan worden. Sterker nog: het grootste stuk entertainment aller tijden. Nieuwe signalen suggereren dat de problemen al veel langer spelen en dieper gaan dan enkel technische uitdagingen. Fravilys, een goed ingelichte leaker, heeft op zijn Franse blog voor het eerst uitgebreid uit de doeken gedaan hoe de ontwikkeling van GTA 6 de afgelopen tien jaar is verlopen.
Project Americas: de oorspronkelijke versie van GTA 6
De ontwikkeling van GTA 6, intern bekend als ‘Project Americas‘, begon in november 2013. Maar de echte productie startte pas in september 2014, omdat het grootste deel van de teams nog druk was met de geprezen cowboy-game Red Dead Redemption 2. Het originele verhaal was volgens Fravilys ambitieus: een detective-thriller met drie protagonisten in Vice City. Een klassiek misdaadverhaal met een oude politieagent in Vice City, die langzaam de georganiseerde misdaad in wordt getrokken, om zijn zoon te beschermen.
Die zoon zou in de originele plannen van Rockstar een Cubaans-Amerikaanse junkie zijn, die religieus is en probeert af te kicken terwijl drugsdealers het op hem gemunt hebben. De derde hoofdpersoon zou de rechterhand worden van een Colombiaanse drugsbaron die de import van narcotica naar de Verenigde Staten via Vice City regelt, met als ultieme droom het bouwen van een eigen drugsimperium in Noord-Amerika. Dit verhaal was in ontwikkeling tot eind 2016. Toen werd het door uitgever Take-Two afgewezen omdat het “te grimmig was en niet aan hun verwachtingen voldeed.”
Eerste reboot: van drie naar twee protagonisten
Take-Two wilde iets lichters. Dat leverde een tweede versie van het verhaal op, met twee hoofdpersonen met een compleet andere dynamiek. Er kwam een politievrouw met een vermoorde vader, die persoonlijke wraak zoekt door illegaal te infiltreren in de onderwereld om deze van binnenuit te ontmantelen, parallel aan haar politiewerk. Daarnaast kwam er een loopjongen van een drugshandelaar, “net zo gek als Trevor uit GTA V“, die tijdens het verhaal van GTA 6 steeds meer macht zou krijgen in de criminele hiërarchie.
Deze versie sneuvelde na achttien maanden ontwikkeling toen Take-Two opnieuw de stekker eruit trok, halverwege 2018. De derde poging om tot een verhaal te komen duurde maar een paar maanden. Het verhaal leek op de tweede versie, maar met één cruciale wijziging: de rouwende politievrouw werd vervangen door een Afro-Amerikaanse man, een voormalige soldaat die uit de gevangenis komt en in het criminele milieu belandt. Ook deze versie kreeg in maart 2019 de bijl van Take-Two.
Dan Houser zwaait af
Na drie afgewezen verhalen was Dan Houser, de creatieve vice-president van Rockstar, mentaal en fysiek uitgeput. Maanden aan herschreven verhalen die door de eigenaren van het bedrijf dat hij in 1998 zelf had mede-opgericht opzij werden geschoven, werden hem te veel.
In maart 2019 nam Houser een sabbatical. Op 4 februari 2020 maakte Take-Two zijn definitieve vertrek bekend: “Na een lange pauze die in het voorjaar van 2019 begon, zal Dan Houser, vice-president creatie bij Rockstar Games, het bedrijf verlaten. Zijn laatste werkdag is 11 maart 2020.”
In februari 2021 richtte Houser zijn eigen studio op: Absurd Ventures. Een bewuste keuze voor creatieve vrijheid. De verhaalverteller achter GTA en Red Dead Redemption heeft onder die vlag al een podcast en een boek uitgebracht, met onder andere de hoofdrolspeler van The Walking Dead, maar maak je geen zorgen: Houser heeft ook games in ontwikkeling.
Vier keer is scheepsrecht
Terug naar GTA 6. Eind 2019 werd eindelijk het vierde verhaal goedgekeurd door Take-Two. Dit keer een Bonnie en Clyde-achtig verhaal met twee protagonisten die we nu kennen als Jason en Lucia. Jason werd bedacht als een voormalige militair (Kaukasisch, niet Afro-Amerikaans zoals in versie drie) die het criminele circuit ingaat. Lucia daarentegen is een Latina-Amerikaanse vrouw uit Liberty City die uit de gevangenis komt. De ontwikkeling begon pas echt in het begin van 2020. Precies: op de valreep voor COVID-19.
Het thuiswerken door de pandemie zorgde voor productiviteitsverlies bij Rockstar. Vooral taken die supervisie vereisten werden een uitdaging. Communicatie werd stroever, validaties duurden langer en het synchroniseren van creatietools en builds werd complexer.
Hacker
Tegelijkertijd werden de cybersecurityrisico’s alleen maar groter. Massaal VPN-gebruik, slecht beveiligde thuisapparatuur en externe servers maakten het systeem kwetsbaarder voor cyberaanvallen.
Op 18 september 2022 moest Rockstar daar de prijs voor betalen. Arion Kurtaj, een 17-jarige Britse tiener van hackergroep Lapsus$, publiceerde onder de naam “teapotuberhacker” 90 video’s van GTA 6 op GTAForums. Via social engineering deed hij zich voor als een onderaannemer van Rockstar en kreeg toegang tot hun interne Slack-kanaal. Vier dagen later werd hij gearresteerd in een hotel waar hij al onder politietoezicht stond.
De gevolgen waren desastreus voor Rockstar. Ten eerste was er imagoschade door vroege, ruwe beelden die een verkeerde indruk gaven van de uiteindelijke kwaliteit. Vervolgens veroorzaakte het weken productievertraging door uitgebreide beveiligings-audits om te voorkomen dat dit nogmaals zou gebeuren. Daarbovenop kwamen miljoenen aan juridische en cybersecurity-kosten om het lek te dichten en de daders te vervolgen. Tot slot werd Rockstar gedwongen de complete communicatie en marketingstrategie voor GTA 6 te herzien.
Opnieuw uitstel?
GTA 6 werd zo het meest chaotische ontwikkelingsproject in Rockstar’s geschiedenis, aldus de goed ingelichte leaker. Mei 2026 gaan we ontdekken of al dat gedoe ook niet alleen de grootste, maar ook een van de beste games aller tijden oplevert. Mits Rockstar niet opnieuw genoodzaakt wordt om opnieuw het spel uit te stellen…