Noah Korevaar
Noah Korevaar Games 17 mei 2021
Leestijd: 2 minuten

GTA 5 is nu mooier dan GTA 6 dankzij baanbrekend onderzoek

Je hebt geen GTA 6 meer nodig om een fotorealistische Grand Theft Auto te spelen. Onderzoekers hebben met machine learning GTA V getransformeerd. Het resultaat is bijzonder indrukwekkend.

Als GTA-fan kun je het soms niet laten terug te verlangen naar de tijd van de Playstation 2. Een console waarvoor maar liefst vijf verschillende Grand Theft Auto’s zijn uitgekomen. Ondertussen is GTA 5 al aan zijn derde console-generatie toe.

Waar blijft GTA 6?

Van de PS3 en de PS4 naar binnenkort ook de Playstation 5. GTA Online wordt stevig doorontwikkeld en voorzien van nieuwe content, maar als je vooral de singleplayer van de games tof vindt, dan zit je al acht jaar lang te wachten op een nieuw deel.

Afzien dus. Sommige fans zijn het wachten zat en namen de afgelopen jaren het heft in eigen handen. Door bijvoorbeeld GTA 5 te bewerken en van next-gen graphics te voorzien. Vaak tot het ongenoegen van Rockstar Games, de ontwikkelaar achter de megapopulaire franchise.

Machine learning

Maar wat nou als je geen GTA 6 nodig hebt? Als je Grand Theft Auto V gewoon kunt voorzien van hyperrealistische graphics? Die vraag is beantwoord vanuit een onverwachte hoek. Niet door de gebruikelijke modders of zelfs hackers, maar door onderzoekers van Intel.

Grand Theft Auto 5 maakte altijd al indruk door hoe herkenbaar Los Angeles is. Maar een nieuw machine learning-project van Intel Labs gaat nog wel tien stappen verder.

Ze voerden hun machine learning-algoritme foto’s van onder andere Duitse straten. Datasets waarop het algoritme getraind kan worden, en een steeds beter beeld krijgt van hoe echte straten eruit zien.

Fotorealistische graphics

De stap die ze daarna hebben gezet maakt het resultaat echter ronduit indrukwekkend. Ze hebben hun experimentele technologie gebruikt om gameplay van GTA V te converteren naar fotorealistische graphics. Honderd procent realistisch kunnen we het nog niet noemen, maar het komt er eng dichtbij.

Nu blijft het nog bij onderzoek, maar in de toekomst, met krachtigere videokaarten en processoren, kunnen dit soort trucjes in real-time uitgevoerd worden terwijl jij aan het gamen bent. Graphics die niet met de hand vormgegeven hoeven te worden door ontwikkelaars, maar gegenereerd door een machine learning-algoritme.

De toekomst van games?

Juist dergelijke stappen zijn ontzettend belangrijk voor de industrie. Nu games nog groter en ambitieuzer worden, zien we al steeds vaker automatisch gegenereerde landschappen en andere elementen voorbij komen.

Als het ervoor zorgt dat we niet telkens tien jaar op de volgende Grand Theft Auto hoeven te wachten, dan juichen wij dit nieuws alleen maar toe. Voor nu blijft het echter bij deze fascinerende research paper en de onderstaande demonstratie.

Planning GTA 6 gelekt: PS5- en Xbox Series X-game blijft fans tergen

Gizmodo

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.