Afvallen? Deze onderzoekers beweren de gouden formule te hebben

Jan de Raab 19 nov 2018 Health

Onderzoekers van het Boston Children’s Hospital onderzochten welk dieet het meest effect heeft op lange termijn. Uit de resultaten blijkt dat niet alle calorieën per definitie slecht zijn en dat het volgen van een koolhydraatarm dieet juist extreem effectief is om het gewichtsverlies ook op langere termijn vast te houden. Het gaat namelijk niet om de hoeveelheid calorieën en koolhydraten, maar om de kwaliteit van de koolhydraten.

Onderzoek onder 164 proefpersonen

Het 12 miljoen dollar kostende onderzoek betrof 164 volwassenen van 18-65 jaar met een body mass index (BMI) van 25 of hoger. Het programma bestond uit een afslankprogramma van 20 weken. Sommige deelnemers kregen een koolhydraatbeperkt dieet (20%), een dieet met een matige hoeveelheid koolhydraten (40%) of een koolhydraatrijk (60%) dieet gedurende 10 weken.

Afvallen door meer of minder koolhydraten

De mensen met een koolhydraatrijk dieet vielen het minste af en verbrandden geen extra calorieën, ondanks het feit dat ze een strikt en beperkt dieet volgden. “Verlaging van het aantal koolhydraten in de voeding verhoogde het energieverbruik tijdens het vasthouden van het gewichtsverlies,” aldus de studie. “Dit metabolische effect kan het succes van een obesitasbehandeling verbeteren, vooral bij mensen met een beperkte gevoeligheid voor insuline zoals diabetes type 2.” Wetenschappers geloven dat koolhydraten de insuline in het lichaam verhogen, waardoor het lichaam het vet vasthoudt en geen calorieën verbrandt.

Het insuline-niveau verlagen

Ondertussen verlaagde het koolhydraatarme, vetarme dieet de insulineniveaus en dwong het lichaam om calorieën te verbranden. De mensen met het koolhydraatbeperkte dieet verbrandden elke dag meer dan 200 extra calorieën. Het gematigd koolhydraatdieet verbrandde circa 100 calorieën extra per dag en mensen met een koolhydraatbeperkt dieet verbrandden geen extra calorieën. Door deze calorieën te verbranden, alleen al door voedingsmiddelen met minder koolhydraten te selecteren, konden de deelnemers op de lange termijn het gewichtsverlies behouden.

Gevolgen van het dieet voor de hormoonhuishouding

“Het volgen van een dieet, enkel op basis van calorieën heeft grote gevolgen voor hormonen, metabolisme en zelfs de werking van onze genen, voegde Dr. Ludwig eraan toe. “Deze effecten kunnen het gewichtsverlies gemakkelijker of moeilijker maken en bij elk gewicht het risico op chronische ziekten verlagen of verhogen.” De studie beveelt daarom een koolhydraatarm dieet aan voor mensen met pre-diabetes en diabetes. Goed geformuleerde koolhydraatarme, vetrijke diëten vereisen geen hoge inname van eiwitten of dierlijke producten. Verminderde koolhydraatconsumptie kan worden bereikt door granen, zetmeelrijke groenten en suikers te vervangen door niet-gehydrogeneerde plantaardige oliën, noten, zaden, avocado’s en andere plantaardige voedingsmiddelen met een hoog vetgehalte.”

💥Meer weten? Deze tien zaken moet je sowieso laten als je effectief wil afvallen. 💥

Brobible.com

Reageer op artikel:
Afvallen? Deze onderzoekers beweren de gouden formule te hebben
Sluiten