Jan de Raab
Jan de Raab Media 23 jun 2018

Gotti: hoe een waardeloze film veel positieve reviews krijgt

Het laatste wapenfeit van John Travolta heet Gotti. Niks nieuws zo je denken, meerdere acteurs maken hun opwachting in nieuwe films. In dit geval is er echter iets anders aan de hand waardoor de film in de spotlights staat. Niet het acteerwerk, maar de kritieken en reviews bezorgen de film ongewenste aandacht.

Critici gruwelden van Gotti en volgens box office-nummers was de film in het openingsweekend amper door iemand bekeken. Toch zijn er de afgelopen dagen nogal wat vijfsterren recensies ontvangen van gewone gebruikers. Misschien een paar te veel vijfsterrenrecensies.

Opvallende hoeveelheid reviews voor Gotti

Dit is op zijn zachtst gezegd verdacht en kan suggereren dat het marketingteam achter Gotti de kijkcijfers van de film op Rotten Tomatoes manipuleert met nep-accounts die de film overrompelen met onverdiende lof. Ondanks dat Gotti slechts in ongeveer vijfhonderd theaters is vertoond, heeft ‘ie meer dan 6900 publiekrecensies ontvangen op Rotten Tomatoes, terwijl Incredibles 2, dat in ongeveer 4400 theaters werd vertoond (en ongeveer 180 keer meer omzet genereerde), iets meer dan 7.600 recensies heeft ontvangen. Die nummers kloppen niet echt.

Verdachte accounts

De oplettende lezer ontwaart al snel een verdacht patroon bij het zien van de recensies. Het grootste gedeelte van de recensies is afkomstig van accounts die recentelijk zijn aangemaakt. In veel gevallen hebben ze enkel de film Gotti gezien, een enkele uitzondering daargelaten. Wat daarnaast opvalt is dat het juist diegenen zijn die Gotti hebben beoordeeld, vaak gebruik maken van een privé-account.

Uiteraard ga je als journalist niet over een nacht ijs bij het trekken van conclusies en aldus werd Rotten Tomatoes om een reactie gevraagd. Uiteraard volgt daarop de standaard reactie: “Alle beoordelingen en recensies werden achtergelaten door echte gebruikers.”

Rotten Tomatoes is zich van geen kwaad bewust

Ja, natuurlijk, “echte gebruikers.” Het is onmogelijk dat Rotten Tomatoes onafhankelijk heeft geverifieerd dat duizenden recensies legitiem waren en hoewel ze allemaal hun e-mails hebben geverifieerd, is het niet gezegd dat het echte mensen zijn die de film hebben gezien en er positief over waren. Dus waarom zou dit precies kunnen gebeuren? Nou, Gotti heeft een score van 0% gekregen van critici op Rotten Tomatoes, wat natuurlijk verschrikkelijk is.

Maandag publiceerde het officiële Twitter-account van de film een ​​korte video waarin men zei dat het publiek de critici niet moest vertrouwen en in plaats daarvan moest vertrouwen op vaste bioscoopbezoekers die zeggen dat de film je tijd en geld waard is. Helaas voor de makers had deze tactiek het tegenovergestelde effect, en nu denken veel mensen op het internet dat het team betrokken is bij zijn eigen samenzwering om de beoordelingsscores positief te beïnvloeden.

Update

Rotten Tomatoes heeft in een e-mail gemeld dat alle beoordelingen voor Gotti zijn geschreven door echte gebruikers. Dit houdt waarschijnlijk alleen in dat ze niet door bots zijn geplaatst, niet dat het om legitieme recensies gaat. Het is dus niet ondenkbaar dat het marketing team achter Gotti opdracht heeft gegeven om accounts aan te maken en positieve reviews te geven. Ook al is dat een veel gebruikte tactiek, ook andere bedrijfstakken maken hier gebruik van, het is verre van eerlijk en het tast de reputatie aan van een respectabele reviewsite als Rotten Tomatoes.