Sharon van der Werf
Sharon van der Werf Gezondheid 19 jan 2022

Goede voornemens sneuvelen meestal nu: sportpsycholoog Yara geeft tips

Afvallen, sparen, gezond eten; begin januari barsten we van de goede voornemens. Het bedenken is geen probleem, volhouden is een tweede. Hoe zorg je ervoor dat je je er dit jaar wel aan houdt? We vroegen het aan sportpsycholoog Yara van Gendt.

Uit onderzoek van Kantar in opdracht van Optimel blijkt dat 78% van de Nederlanders wil werken aan een gebalanceerd leven. Ze zijn van plan om hun hoeveelheid slaap en beweging aan te passen, en te letten op gezond eten en drinken. Klinkt verstandig, maar hoe hou je zoiets vol?

Een sportpsycholoog over goede voornemens

Yara van Gendt is sportpsycholoog VSPN en auteur van het boek ‘Leren revalideren – hoe je optimaal herstelt van je blessure en er sterker uitkomt‘. Ze begeleidt onder anderen sporters om het optimale uit zichzelf te halen. In deze derde week van januari, wanneer de meeste mensen stoppen met hun nieuwjaarsvoornemens, vertelt ze aan ons hoe jij jouw goede voornemens wél volhoudt.

“Mensen zijn gevoelig voor het idee van een nieuwe, frisse start. Je kunt weer vooruit kijken, doelen stellen en ergens naartoe werken”, zegt Van Gendt. 1 januari is volgens de sportpsycholoog dan ook voor veel mensen de perfecte datum voor nieuwe voornemens. “We denken vaak: nieuwe ronde, nieuwe kansen.”

Loskoppelen van datum en klein houden

Zelf raadt ze aan om goede voornemens los te koppelen van een bepaalde datum. “Het gaat erom waarom je iets wil doen. Ga op zoek naar de reden erachter, en maak daar een plan omheen. Je kunt het hele jaar beginnen met goede voornemens. En stop vooral met uitstellen. Daarnaast is het belangrijk om echt realistische en haalbare doelen te stellen. Deze doelen moeten leuk zijn, en aantrekkelijk om te behalen. Zo is de kans dat je ze volhoudt het grootst.

Voornemens die je vaak ziet sneuvelen, zijn voornemens die veel te groot zijn. Denk aan helemaal niet meer snoepen, geen suiker meer eten, het hele jaar elke dag 10.000 stappen lopen. Te algemeen, en daardoor vaak onhaalbaar. Daarbij kun je van tevoren zeggen dat je de lat al te hoog voor jezelf legt.”

Opknippen in kleine stukjes

Heb jij een groot doel voor de lange termijn waar je aan wil werken? Knip dat doel dan in kleinere stukjes. Van Gendt geeft hierbij het volgende voorbeeld: als jij later als fitte vader of opa door het leven wil en actief wil spelen met je (klein)kinderen, wat is daar dan nú voor nodig om fit te worden?

Wat is beter voor je gezondheid: lang wandelen of snel wandelen?

Dat grote doel knip je vervolgens in jaren. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal kilo’s dat je in het hele jaar wil afvallen of het aantal kilometers dat je aan het eind van het jaar wil kunnen rennen. Dit jaardoel knip je vervolgens in maandoelen. Wat is er deze maand voor nodig om die doelen volgend jaar te bereiken? Zo maak je jouw grote doelen kleiner en behapbaar, zodat je weet wat je er vandaag voor kunt doen om steeds een stukje dichter bij het grote doel te komen.

Focus op willen in plaats van moeten

Daarnaast wil Van Gendt vooral de focus leggen op willen in plaats van moeten. “Kijk goed naar de doelen die jij wil bereiken. Die brengen iets positiefs. Je hebt daar een goed gevoel bij. Bij het woordje ‘moeten’ denken we vaak aan iets negatiefs. Vaak gaat dit om dingen vermijden, zoals snoepgoed. Dingen moeten doen geeft veel minder motivatie en doorzettingsvermogen dan als je kijkt naar wat je wíl bereiken.”

Kijk naar de huidige situatie. Heb jij de afgelopen weken gemiddeld 2.000 stappen per dag gelopen? Streef er dan eerst naar om dat te verdubbelen naar 4.000 stappen. Lukt dat gemakkelijk? Verhoog dan later dit getal weer.” Ook raadt Van Gendt aan om te kijken naar wat je met je goede voornemens wilt bereiken. “Wil jij die 10.000 stappen per dag zetten om fitter te worden? Kijk dan eens naar andere manieren. Zo laat je dat uiteindelijke doel niet afhangen van één voornemen.”

Hou rekening met obstakels

Gooi jij meteen de handdoek in de ring als het even tegenzit? Dan is het volgens de sportpsycholoog verstandig om een plan te maken voor eventuele obstakels. “Je komt altijd bepaalde obstakels tegen bij het bereiken van je doelen. Bedenk van te voren alvast hoe je daarmee omgaat.”

Dit doe je volgens Van Gendt het beste aan de hand van een als-dan planning. “Als dit gebeurt, dan doe ik dit. Als mijn training niet doorgaat, dan ga ik zelf trainen. Zo weet je van tevoren hoe je met moeilijke situaties omgaat, en zo bereid je jouw hersenen voor op zo’n moment. Op die manier voorkom je dat je op het moment zelf moet schakelen.”

Bewegen tegen je lockdown-buikje: 8 simpele dagelijkse routines

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Goede voornemens sneuvelen meestal nu: sportpsycholoog Yara geeft tips
Sluiten