Goede voornemens: afvallen in 2019 gaat je lukken met deze tips

De jaarwisseling komt snel dichterbij en je weet wat dat betekent: goede voornemens! Een nieuw jaar is het perfecte moment om doelen te stellen. Stoppen met roken, een stap maken in je carrière, een mooie reis maken en ga zo maar door. Toch is er maar één goed voornemen die bijna iedere Nederlander op zijn lijstje heeft staan. We hebben het dan natuurlijk over afvallen.

Dat we juist nu wat kilo’s kwijt willen raken, is niet zo gek. Na een maand vol pepernoten, speculaas, warme chocolademelk, kerstdiners, oliebollen, appelflappen en alcohol in alle vormen, is het niet zo gek dat je broek wat minder gemakkelijk dicht gaat. Daarnaast zijn we geneigd om na de jaarwisseling weer vooruit te gaan kijken. Opeens kom je tot de conclusie dat je die extra kilo’s wel kwijt moet zien te raken voordat de lente begint. Kortom, dit is hét moment om af te vallen.

Let op je voeding

Of je nu een paar kilo wilt kwijtraken om weer op je streefgewicht te komen of voor een levensveranderende transformatie gaat, afvallen begint bij eten. Zo ingewikkeld is het niet. Eet je te veel? Dan kom je aan. Krijg je niet voldoende binnen? Dan val je af. Het is geen hogere wiskunde, maar er zijn natuurlijk wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Calorieën tellen is een goed begin, maar je moet er ook voor zorgen dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wat je tegenwoordig vooral veel hoort is dat je koolhydraten moet laten staan. Daar zit zeker wat in. Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je niet te veel koolhydraten binnenkrijgt, maar je hebt ze wel nodig. Benieuwd hoeveel koolhydraten je per dag mag eten? Klik dan hier. Geen zin om te rekenen en daarom besloten dat je koolhydraten gaat verbannen? Dat kan, maar een zogenaamd ketogeen dieet is, zoals je hier kunt lezen, niet zonder risico’s.

Bewuster en gezonder eten

Diëten draait niet alleen om minder eten of bepaalde dingen uit te bannen. Het gaat erom dat je gezonder en bewuster gaat eten. Wat werk ik naar binnen, wanneer doe ik dat en wat doet dat met mijn lichaam? Deze vragen moet je jezelf constant stellen. Dat is niet gemakkelijk en daarom is het belangrijk om een voedingsschema te gebruiken. Dit schema pas je aan op basis van wat je wil bereiken. Op deze manier heb je altijd controle over wat er in je mond verdwijnt. Hier vind je een stappenplan die je helpt om jouw eigen voedingsschema op te stellen.

Hieronder vind je een aantal artikelen die je gaan helpen om je eetpatroon op orde te krijgen.

Kom in beweging

Door alleen op je voeding te letten, kun je al een hele hoop kilo’s kwijtraken, maar het kan veel sneller. Je moet in beweging komen. Zet je lichaam aan het werk en neem afscheid van je buikje. Hoeveel je gaat bewegen kun je zelf bepalen en zelfs als je sporten verschrikkelijk vindt, kun je genoeg dingen doen. Pak regelmatig de fiets, ga niet met de lift en maak vaker een wandeling.

Heb je echt grootse plannen en ligt je sportschool lidmaatschap al klaar? Dan wordt het een ander verhaal. Dan gaat het namelijk niet meer alleen om afvallen, maar ook om het kweken van spieren. Dit zijn twee verschillende doelen die lastig te combineren zijn, maar het kan. Hoe? Dat lees je hier. Het is in ieder geval belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen, maar ook weer niet te veel. Wil je spiermassa opbouwen en tegelijkertijd afvallen? Lees dan hier alle in’s en out’s over eiwitten.

Meer weten over het belang van sporten als je wilt afvallen of spieren wilt kweken? Lees dan onderstaande artikelen.

Afvallen is voor doorzetters

Hoe je ook wilt afvallen, het belangrijkste is dat je niet opgeeft. Het is niet erg als je soms een zwak moment of terugval hebt. Afvallen is een lange weg met pieken en dalen, maar je mag niet opgeven. Toch een zak chips in één keer leeggegeten? Sla jezelf dan voor je kop en duik de volgende dag een half uurtje eerder de gym in. Als jij je doel wilt bereiken zul je moeten doorzetten.

Dat is niet altijd gemakkelijk, maar er zijn gelukkig dingen die je kunt doen om je strenge regiem dragelijker te maken. Het belangrijkste is om jezelf zo nu en dan te belonen. Dat kan bijvoorbeeld met een cheat meal, zoals The Rock dat doet, maar ook op andere manieren. Beloon jezelf met een mooi horloge als je een mijlpaal bereikt of gun jezelf een bezoekje aan de sauna. Er zijn vast wel dingen die jou motiveren.

Lukt het je maar niet om een dieet vol te houden en heb je moeite om jezelf te motiveren? Lees dan ook de volgende artikelen.

De boog kan niet altijd gespannen staan

Goed eten en keihard trainen kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Daarnaast heb je ook nog je studie, baan, vrienden, hobby’s en ga zo maar door. Je hebt bijna geen tijd meer om te slapen, maar dat moet je wel doen. Rust is namelijk ontzettend belangrijk voor je lichaam. Zeker als je wilt afvallen. Waarom dat zo is, kun je hier lezen. Heb je moeite met slapen? Dan hebben we hier 8 tips voor een beter nachtrust en een methode die militairen gebruiken om binnen twee minuten te slapen.

Nu weet je dus precies wat je wel moet doen, maar het is ook belangrijk om te weten wat je niet moet doen. In dieetland vind je namelijk ook heel veel slechte adviezen zoals te extreme diëten en marketingtrucjes. Het is daarom vooral belangrijk om je hoofd te gebruiken en naar je lichaam te luisteren. Je eet beter en traint hard. Je zou je dus gezonder en fitter moeten voelen. Als dat niet het geval is, doe je waarschijnlijk iets niet goed.

Benieuwd welke extreme diëten je moet vermijden en welke er wel werken, of welk tips eigenlijk fabels zijn? Lees dan onderstaande artikelen.

Succes!

Reageer op artikel:
Goede voornemens: afvallen in 2019 gaat je lukken met deze tips
Sluiten