Gillette wordt met de grond gelijk gemaakt vanwege deze ‘feministische’ #me-too reclame

Het is voor mensen die in marketing werken geen gemakkelijke tijd. Wie het aandurft om in te spelen op maatschappelijke problemen, neemt een groot risico. Een misplaatste reclame over een gevoelig onderwerp wordt op social media keihard aangepakt en neergesabeld. Vele grote merken gingen al op hun bek en ook Gillette wordt niet gespaard, ondanks al hun goede bedoelingen.

Voordat we je vertellen waarom mensen woedend zijn op Gillette en moederbedrijf Procter & Gamble, vragen we je eerst om de video waarover het gaat te bekijken. Deze heeft als titel: “We believe: The Best Man Can Be.” Hij gaat minder over scheren en meer over wat een man zou moeten zijn. Hoe kun jij op je best zijn door het juiste te doen.

We Believe: The Best Men Can Be | Gillette (Short Film)

Bullying. Harassment. Is this the best a man can get? It’s only by challenging ourselves to do more, that we can get closer to our best. To say the right thing, to act the right way. We are taking action at http://www.thebestmencanbe.org. Join us.

Zoals je kunt zien speelt de video in op #metoo en het overkoepelende probleem. Steeds meer mannen komen in opspraak omdat ze hun handen niet thuis kunnen houden, maar daar gaat het niet alleen om. Het gaat om het in stand houden van oude gewoontes. Dat mannen stoer moeten zijn. We accepteren gedrag omdat mannen nu eenmaal zo zijn. Dit staat gelijkheid tussen mannen en vrouwen in de weg. Gillette wil dat duidelijk maken met deze video.

‘Feministische’ reclame van Gillette zorgt voor ophef

Met deze video wil Gillette misschien wel iets te graag laten zien dat ze zich bezighouden met maatschappelijke problemen en slaan door. Natuurlijk is dit een groot probleem waar wat aan gedaan moet worden en het is goed dat er steeds meer aandacht aan besteed wordt, maar schiet deze video zijn doel misschien niet voorbij? Gillette wil zo graag, dat het veel mannen in het verkeerde keelgat schiet. Zij voelen zich verraden door deze ‘feministische’ reclame van een bedrijf dat op een goedkope manier wil scoren.

Het gevolg is dat de video inmiddels 26.000 likes heeft en 226.000 dislikes. Ook de bijna 65 duizend reacties zijn nagenoeg allemaal negatief. Mensen voelen zich gedemoniseerd en vinden dat Gillette zich niet bezig moet houden met dit soort problemen. Zoals je hieronder kunt lezen zijn de reacties niet mals. Gillette probeerde nog wel negatieve reacties te verwijderen, maar dat werkt natuurlijk averechts.

Is de woede terecht?

Het blijft een lastig verhaal. Natuurlijk moeten misstanden aan het licht gebracht worden. We kunnen niet ontkennen dat er mannen zijn die te ver gaan. We moeten er alleen wel voor oppassen dat we niet doorslaan en alle mannen over een kam gaan scheren. Het is dan ook de vraag of Gillette zich op deze manier moet uitlaten. Zakelijk gezien is het in ieder geval niet slim om je doelgroep te “demoniseren, kleineren en vervreemden.” Daar zijn ze bij Gillette in ieder geval wel achter nu.

A voice for men

Reageer op artikel:
Gillette wordt met de grond gelijk gemaakt vanwege deze ‘feministische’ #me-too reclame
Sluiten