Jelle van Es Game 7 okt 2019

Review: ‘Ghost Recon: Breakpoint’ is de ideale game om samen te spelen

Twee jaar geleden bracht uitgever Ubisoft de game Ghost Recon: Wildlands uit. Een titel waarmee je afreisde naar Bolivia om daar het op te nemen tegen een drugskartel. Deze keer is de setting het fictieve Auroa, waar een soort technologische utopie is gecreëerd. Uiteraard gaat dat volledig mis en moet jij het vuile werk komen opknappen.

En dat begint met nogal wat chaos. Nadat alle communicatie met Auroa is stopgezet, reis jij met het Ghost-elitesquad af naar het eiland om polshoogte te nemen. Het laatste stuk leg je daarbij af met de helikopter. Vlak voordat je echter landt, word je door een zwerm aan drones aangevallen en stort je neer. Terwijl je gewond bent, probeer je contact te leggen met de overgebleven teamleden en wordt snel duidelijk dat de situatie behoorlijk ernstig is. Een voormalig teamlid van de speler, Cole D Walker (een rol die vertolkt wordt door Jon Bernthal), heeft de macht naar zich toe getrokken en knalt iedereen af die tegen hem is.

Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint | What Makes a Ghost Live Action Trailer | PS4

Survival is only the beginning. Discover how the Ghosts ended up from hunters to hunted, trapped by the Wolves, ex-brothers-in-arms gone rogue. Now available on PS4. Play as a Ghost, an Elite US Special Operations Unit stranded behind enemy lines. Lost in Auroa, fight to survive against the Wolves.

Hoewel het mogelijk is om hem gelijk aan het begin uit te schakelen, is de kans dat dat lukt zeer klein. Wat volgt is een langere route naar jouw doel. Eentje waarbij je afreist naar een locatie waar een rebellengroep zich heeft verzameld. Vanuit die positie neem je missies aan en reis je over heel Auroa op zoek naar nieuwe informatie en oplossingen om het grote gevaar uit te schakelen.

Los op Auroa

Omdat Auroa zo groot is, moet je soms vele kilometers afleggen om op de plek van je bestemming te komen. Het is daarbij zeer aan te raden om gebruik te maken van een helikopter, die gelukkig altijd naast de basis van de rebellen is te vinden. Maar mocht je daarmee een foutje maken en neerstorten, dan is het reizen met een voertuig wel een flinke opgave. Niet alleen is het lastiger omdat je niet in één lijn over een snelweg kunt scheuren, het blijkt ook dat de controls van je voertuig niet heel erg fijn zijn, waardoor het lastig is alles onder controle te houden. Het is een duidelijk minpunt van de game.

Ghost Recon: Breakpoint
Auroa is groots (Bron: Ubisoft)

Een ander minpunt vinden we op het gebied van het technische aspect. Er zitten nog behoorlijk veel bugs in Ghost Recon: Breakpoint. Soms is dat grappig, omdat een teamgenoot van jou dan opeens visueel buiten de helikopter zit, maar meermaals is het irritant. Zo is het funest dat een personage waarmee je moet praten om een missie te voltooien is verdwenen en je op die manier de missie niet kan afmaken.

Tot slot is Ghost Recon: Breakpoint een game die redelijk wat herhaling kent. De gemiddelde missie is een kwestie van een stuk reizen, waarna je op de locatie eerst met je drone de lucht in gaat om te kijken waar het gevaar schuilt. Vervolgens schakel je zo’n beetje iedereen uit die je tegenkomt en verlaat je het gebied met een object, informatie of een persoon die je moest redden. Dat kan op langere termijn wat irritant gaan worden.

(Bron: Ubisoft)

Toch heb ik er veel lol mee gehad. Met name de momenten waarop ik samen met vrienden kon spelen was erg leuk. Samen doe je dan een missie of reis je af naar een bepaald gebied om een basis te veroveren. Het samenwerken is daarbij het leukste element. Zeker wanneer je echt de focus er in hebt, is het top. Je gaat voordat je de aanval kies scouten wat er precies gaande is op een locatie en geeft vervolgens aan welke vijanden jij in het vizier hebt. Vervolgens ga je gecoördineerd aan de slag en schiet je elkaar te hulp wanneer dat nodig is. De voldoening van een voltooide missie of een basis waar geen vijand meer in is te vinden is groot.

Een ander sterk element aan de game is te vinden in het feit dat je constant het gevoel van voortgang hebt. Voor het voltooien van missies en het afknallen van vijanden krijg je allemaal experiencepunten. Daarmee ga je in levels omhoog en verdien je skillpoints. Die zijn dan weer in te zetten om nieuwe vaardigheden te leren of reeds bestaande vaardigheden te verbeteren. Op die manier is het bijvoorbeeld voor vijanden lastiger om jou te zien of kun je meer kogels meedragen, zodat je niet snel zonder komt te zitten.

Telkens beter worden in Ghost Recon: Breakpoint

Daarnaast is het ook mogelijk om telkens nieuwe wapens en gear te vinden. Net als bij bijvoorbeeld The Division zorgt dit er voor dat je beter wordt. In het geval van gear krijg je bepaalde bonussen en ben je beter bestand tegen een kogelregen. Met de wapens komen je kogels harder aan. Met een headshot alleen heb je vaak wel een kill, ook bij een zwakker wapen, maar wanneer je te maken hebt meerdere sterkere tegenstanders, dan is het handig dat je ook wat schade uitdeelt wanneer je op het lichaam schiet. Door deze elementen voelt de tijd die je er in stopt als nuttig. Je wordt immers telkens beter en bent zodoende meer voorbereid op de lastigere missies die gaan komen.

Ghost Recon Breakpoint
Samen spelen (Bron: Ubisoft)

Ghost Recon: Breakpoint is zodoende een game met twee gezichten. Er zitten duidelijke minpunten in, maar uiteindelijk overheerst het plezier dat ik met de game heb beleefd. Zeker wanneer je met vrienden losgaat is het een heerlijke titel. De game is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.