Alrik de Jong
Alrik de Jong | LinkedIn Health vandaag 19:51

De 5 gezondste diëten volgens voedingsexperts en wetenschappers

Er zijn veel diëten. Zo veel dat je alleen al kilo’s verliest als je erover nadenkt welk dieet je in hemelsnaam moet toepassen als je verantwoord wil afvallen. Gelukkig zijn er voedingsexperts en gezondheidswetenschappers.

Er zijn mensen die tijdens de lockdown meer zijn gaan sporten, terwijl anderen juist meer films en series keken. Van beide valt wat te zeggen. Of het begrip quarantainekilo’s de Vandale haalt weten we niet, feit is dat de tweede groep ze zal herkennen. Volgens voedingsexperts zijn dit de gezondste diëten om ze te doen vergeten. Tipje van de sluier: als flexitariër ben je goed bezig.

De gezondste diëten volgens voedingsexperts

Afvallen is geen raketwetenschap, maar het is ook weer niet iets wat je zo maar even doet. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien niet. Het is dan ook altijd goed om eerst een voedingsexpert of huisarts in te schakelen. Dat gezegd hebbende: een pannel van gezondheidswetenschappers en voedingsexperts heeft 41 diëten gerankt op verschillende aspecten. Dit is de top 5 in de categorie ‘gezond’.

1. Mediterraan

Het mediterrane dieet bestaat grofweg uit een verscheidenheid aan groenten, fruit en volle granen. Ook gezonde vetten, zoals noten, kun je eten. Verder bestaat het mediterraan dieet uit zaden, olijfolie, matige hoeveelheden zuivel en vis, heel weinig wit vlees, op een uitzondering na geen rood vlees en niet al te veel eieren. Af en toe een lekker glaasje rode wijn hoort erbij. Afvallen hoeft dus helemaal geen marteling te zijn. Lees hier en hier meer over diëten in Mediterraanse stijl.

Totale score: 4.2/5 Afvallen: 3.0/5 Gezondheid: 4.9/5

2. DASH

Het DASH-dieet (Dietary Approaches to Stop Hypertension) is niet alleen goed tegen overgewicht, maar zorgt ook voor een lagere bloeddruk. Het DASH-dieet bestaat uit veel fruit, groenten en magere zuivel. Verder bestaan je maaltijden voornamelijk uit volkoren producten, plantaardige olie, kip, vis en noten. Daarnaast wordt aangeraden om zout, rood vlees, zoetwaren, verzadigde vetten en suikerhoudende frisdranken te beperken. Het DASH-dieet heeft veel overeenkomsten met het mediterraan dieet. Check hier een aantal maaltijden die bij het dieet passen.

Totale score: 4.1/5 Afvallen: 3.1/5 Gezondheid: 4.8/5

3. Het flexitariër-dieet

Je hoort het waarschijnlijk steeds meer mensen zeggen: ‘Ik ben flexitariër’. Weet dat die mensen goed bezig zijn. Niet alleen voor het klimaat, ook voor hun gezondheid. Het komt erop neer dat je maar één of twee dagen per week vlees of vis eet en de rest van de dagen die producten vervangt door eiwitrijke voedingsproducten als bonen, zaden, noten, linzen, eieren en tofu. Lees hier meer over het flexitariër dieet.

Totale score: 4.0/5 Afvallen: 3.4/5 Gezondheid: 4.7/5

4. MIND

Het MIND-dieet staat bekend als het dieet voor je hersenen en heeft gewichtsverlies niet als hoofddoel. MIND is een acroniem van Mediterranean Intervention for Neurodegenerative Delay (Mediterraanse interventies voor neurologische achteruitgang) en is grofweg een combinatie tussen de eerste twee diëten in deze top 5. Lees hier meer over de MIND-levensstijl.

Totale score: 3.9/5 Afvallen: 2.8/5 Gezondheid: 4.6/5

5. Weight Watchers

Dan nog de Weight Watchers, waar ten onrechte nogal eens sceptisch over wordt gedaan. Dit dieet, dat al sinds 1963 bestaat, scoort het hoogst als het gaat om afvallen en scoort ook hoog op gezondheid. Kort gezegd is het een afvalprogramma waarbij alles wat je eet en drinkt een bepaalde hoeveelheid punten krijgt, ‘Smartpoints’ genaamd. Lees hier meer.

Totale score: 3.9/5 Afvallen: 3.7/5 Gezondheid: 4.5/5

Lees de volledige ranglijst van de 41 diëten hier.

Afvallen en bewegen

Naast het volgen van en van een van deze gezonde diëten is het natuurlijk ook belangrijk dat je genoeg beweegt in je strijd tegen de kilo’s. Check deze 11 sporten waarbij je heel veel calorieën verbrandt.

Reageer op artikel:
De 5 gezondste diëten volgens voedingsexperts en wetenschappers
Sluiten